• امروز : پنج شنبه - ۱۳ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 2 May - 2024
2

حجم آب در مخازن سدهای استان اردبیل به ۲۰ درصد رسید

  • کد خبر : 127589
  • 23 آذر 1402 - 14:15
حجم آب در مخازن سدهای استان اردبیل به ۲۰ درصد رسید
یازاکو - مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل گفت: هم اکنون آب موجود در مخازن سدهای استان اردبیل به ۲۰ درصد رسیده که تهدیدی جدی برای بخش‌های مختلف مصرف به حساب می‌آید.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، داور بستام اظهار کرد: تغییر اقلیم، جابجایی سامانه‌های جوی، افزایش دما و کاهش بارندگی‌های فصلی ذخایر سدهای استان را تحت تاثیر قرار داده و در صورت نبود مدیریت مصرف بحران کم آبی استان را فرا می‌گیرد.

وی افزود: در سال‌های گذشته بیشترین مصرف از منابع آب زیرزمینی توسط بخش کشاورزی اتفاق افتاده است و این بخش با بیش از ۹۰ درصد مصرف، رکورددار استفاده بی رویه از منابع آب در دشت اردبیل است.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل اضافه کرد: هم اکنون بیش از پنج هزار و ۴۰۰ حلقه چاه دارای پروانه بهره برداری در سطح استان وجود دارد که تاکنون ۲ هزار و ۳۵۰ حلقه از این چاه‌ها را به کنتور هوشمند و حجمی مجهز شده است.

بستام با بیان اینکه زنگ خطر استفاده از منابع آب به ویژه آب‌های زیرزمینی از سالیان گذشته در استان اردبیل به صدا درآمده است، اظهار کرد: دشت اردبیل هم اکنون به دلیل برداشت‌های بی رویه با خطر فرونشست مواجه شده است و این موضوع روز به روز تشدید می‌شود.

بخش کشاورزی بزرگترین متضرر افت سطح آب‌های زیرزمینی خواهد بود

این کارشناس مسائل آب بیان کرد: افت آب‌های زیرزمینی از لحاظ کمی و کیفی بیشترین آسیب را متوجه بخش کشاورزی و بهره برداران این بخش خواهد داشت و هم اکنون به دلیل کاهش شدید بارندگی‌ها هیچ جایگزینی برای بهبود وضعیت آب‌های زیرزمینی در دشت‌ها وجود ندارد.

حجم آب در مخازن سدهای استان اردبیل به ۲۰ درصد رسید آب موجود در مخزن سد سبلان

بستام با اشاره به اجرای برنامه‌ها و راهکارهای عملی بخش آب برای نجات دشت و آبخوان اردبیل گفت: بخش آب استان اردبیل در کنار توجه به اجرایی نمودن طرح‌های تعادل بخشی که توسط وزارت نیرو ابلاغ شده انسداد چاه‌های غیرمجاز، نصب کنتورهای هوشمند و حجمی، نظارت و پایش منابع آب و اطلاع رسانی گسترده از طریق رسانه‌ها را دنبال می‌کند.

تخصیص ۲۶ میلیون متر مکعب پساب به بخش صنعت

وی همچنین با تاکید بر لزوم کاستن از فشار مضاعف بر آب‌های زیرزمینی اظهار کرد: تخصیص از پساب تولیدی آب شرب مرکز استان به میزان ۲۶ میلیون مترمکعب برای استفاده در صنعت در راستای همین اقدام صورت می‌گیرد.

مدیر حفاظت و بهره برداری از منابع آب شرکت آب منطقه ای اردبیل اصلاح الگوی مصرف در بخش‌های مختلف مصرف و تغییر الگوی کشت در بخش کشاورزی را مهمترین اقدام در راستای تعادل بخشی منابع آب عنوان کرد و گفت: باید رفتارمان را نسبت به مصرف بی رویه آب تغییر دهیم و با کشت محصولات کم آب بر به دنبال راهکارهای دیگر باشیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=127589

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});