• امروز : سه شنبه - ۱ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Tuesday - 21 May - 2024
2

ساخت دستگاه جوشکاری اوربیتال لوله‌های پلی‌اتیلنی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

  • کد خبر : 129303
  • 10 دی 1402 - 10:45
ساخت دستگاه جوشکاری اوربیتال لوله‌های پلی‌اتیلنی در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
یازاکو - دستگاه «جوشکاری اوربیتال لوله‌های پلی‌اتیلنی به روش اصطکاکی، اغتشاشی و حرارتی» در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان طراحی و ساخته شد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، دکترای فیزیک دانشگاه شهید مدنی آذربایجان و مجری و ارایه دهنده دستگاه جوشکاری اوربیتال( چرخش پیوسته و یکنواخت ۳۶۰ درجه قوس الکتریکی به دور یک قطعه کار) لوله‌های پلی اتیلنی به روش اصطکاکی، اغتشاشی و حرارتی، روز یکشنبه گفت: لوله های پلی اتیلن در صنایع مختلفی مانند خطوط انتقال گاز، آب و فاضلاب و سامانه آتش نشانی پالایشگاه و مجتمع های پتروشیمی به وفور به کار گرفته می شود.

«وحیده کاظملو»، با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی در بکارگیری مواد پلیمری در لوله های انتقال، مساله جوشکاری این مواد است، افزود: برای اتصال لوله های پلیمری در کشور؛ برای لوله های انتقال گاز از روش الکتروفیوژن ( نوعی از جوشکاری مقاومتی است که برای اتصال لوله‌های پلی اتیلن) و برای لوله های انتقال آب از روش بات فیوژن (جوش لب به لب) استفاده می شود.

وی اظهار کرد: در هر کدام از این روش ها، استحکام و مقاومت کششی، مقاومت به ضربه، شکل پذیری و سایر موارد به مقدار زیادی کاهش می یابد به طوری که نمی توان جوشی با مقاومت کششی در حد مقاومت کششی ماده پایه به دست آورد.

مجری و ارایه دهنده دستگاه جوشکاری اوربیتال لوله‌های پلی اتیلنی به روش اصطکاکی، اغتشاشی و حرارتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گفت: بر این اساس و در سال ۱۴۰۰ ایده جوشکاری لوله های پلی اتیلن به روش اصطکاکی، اغتشاشی و حرارتی در نهمین نمایشگاه رینوتکس ارائه و به عنوان ایده برتر انتخاب شد.

کاظملو، ادامه داد: بعد از استقرار در مرکز رشد دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، مراحل طراحی و ساخت دستگاه حاصل از این ایده انجام شد و در یازدهمین نمایشگاه رینوتکس محصول بدست آمده به نمایش گذاشته شده است.

وی یادآور شد: در این دستگاه از روش اصطکاکی اغتشاشی به کمک حرارت استفاده شده است که می تواند جوشی با استحکام بالا و در حد ماده پایه ایجاد کند.

مجری و ارایه دهنده دستگاه جوشکاری اوربیتال لوله‌های پلی اتیلنی به روش اصطکاکی، اغتشاشی و حرارتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، گفت: برای این کار دستگاهی ساخته شده است که دارای سیستم نگهدارنده لوله ها، سیستم حرکتی و سیستم حرارتی است.

کاظملو، افزود: دستگاه دارای ۲ الکتروموتور برای حرکت دورانی ابزار و حرکت پیشروی در محیط لوله بوده و ابزار چرخان به طور مداری در درز بین ۲ لوله حرکت کرده و با استفاده از اصطکاک بین ابزار و مواد، حرارت لازم برای جوشکاری را ایجاد می کند.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن از یک کفشک حرارتی نیز استفاده شده که با تنظیم حرارت المنت، ضمن کمک به تامین حرارت جوشکاری، سرعت سرد شدن خط جوش نیز کنترل می شود.

کاظملو ادامه داد:روی دستگاه آزمایشات عملی زیادی در شرایط مختلف انجام شد تا بهینه سازی پارامترهای دستگاه انجام شود و در شرایط بهینه، استحکام جوش حاصل از این روش در حد ۱۱۰ درصد ماده پایه است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=129303

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});