• امروز : چهارشنبه - ۱۲ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 1 May - 2024
0

ظرفیت اشتغال زایی برای ۲۰ هزار نفر در روستاهای آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 129751
  • 14 دی 1402 - 17:00
ظرفیت اشتغال زایی برای ۲۰ هزار نفر در روستاهای آذربایجان شرقی
یازاکو - رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز گفت: در صورت حمایت از انجام طرح‌های توسعه‌ای در ۲ هزار و ۶۰۰ روستای استان، برای ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می‌شود.

بشیر جعفری در نشست کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز، گفت : در حال حاضر سه صندوق توسعه روستایی در شهرستان‌های تبریز، شبستر و عجبشیر خدمات ارائه می‌کنند و در قالب این صندوق حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر مشغول فعالیت بوده و از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر این صندوق در ۲۰ روستای تبریز فعالیت دارد و تلاش ما این است که ۵۰ روستای باقی‌مانده نیز تحت پوشش حمایت‌های این مجموعه درآیند.
جعفری با اشاره به ظرفیت های خاص هر روستا، بر لزوم برنامه‌ریزی براساس شرایط روستاها و مزیت‌های تولیدی آن تأکید کرد و افزود: به‌عنوان مثال می‌توان با بازارشناسی و بازاریابی برای پنیر لیقوان، با استفاده از ظرفیت این برند، صنعت گردشگری را در این منطقه رونق داد.
وی خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از بانوان روستایی تحصیل‌کرده هستند و با توجه به توانمندی‌هایی که دارند، می‌توانند با برخورداری از حمایت‌های مالی یا مشاوره‌ای کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کنند.
جعفری با تأکید بر اهمیت بخش کشاورزی به‌ خصوص در رابطه با تأمین امنیت غذایی، همکاری بیشتر بانک‌ها در ارائه تسهیلات به شاغلان در این حوزه را خواستار شد.

لزوم هوشمندسازی بازارهای روستایی

محمد زادشکوریان رئیس دانشگاه مراغه هم در این نشست بر لزوم هوشمندسازی بازارهای روستایی تأکید کرد.
وی با بیان اینکه اشتغال زنان به‌ خصوص در حوزه روستایی مغفول مانده است، تأکید کرد: با انسجام‌بخشی، می‌توان ظرفیت های بخش روستایی را فعالتر کرد.
زادشکوریان بر لزوم بهره‌گیری از امکانات شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش کشاورزی به خصوص پرورش دام و صنایع تبدیلی تأکید کرد.

وی از تهیه و اجرای طرح «هر روستا یک شرکت دانش‌بنیان» در این دانشگاه خبر داد.

 

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی، در این نشست با اشاره به تجربه ناموفق سال‌های گذشته در حوزه پرورش ماهی در استان گفت: اکنون به مدد افزایش علم و تجربه، شاهد اجرای چندین طرح موفق در استخرهای پرورش ماهی در استان هستیم.
جواد گوزلی اعلام کرد: در سال‌جاری برای راه‌اندازی ۷۰۰ استخر در شهرستان‌های میانه، مرند و شبستر برنامه‌ریزی شده است.

 

اکبر کرامتی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه ۲۸ درصد جمعیت استان را روستاییان تشکیل می‌دهند، گفت: ۵۰ درصد جمعیت روستایی شامل بانوان می‌شود که با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند نقش قابل توجهی در تولید داشته باشند.
وی برنامه‌ریزی صحیح، تدوین استراتژی، مدیریت قوی و تفکر سیستمی را عامل اصلی اثربخش بودن طرح‌های حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: تا زمانی که تمامی مجموعه‌ها به‌صورت جزیره‌ای فعالیت کنند، نمی‌توانیم شاهد رشد و توسعه این بخش باشیم.

میرمحسن موسوی مدیرعامل شهرک های کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه بازگشت سرمایه در شهرک های کشاورزی سه سال و سریعتر از بخش‌های دیگر است، گفت: بانک‌ها نباید از این جهت نگرانی داشته باشند.
وی اعطای تسهیلات کشاورزی از سوی بانک‌ها برای تکمیل و راه‌اندازی طرح های نیمه تمام را خواستار شد.

در این نشست نمایندگانی از سوی بانک‌های استان فعالیت‌های خود در زمینه اعطای تسهیلات به بخش کشاورزی را مطرح کردند و مقرر شد طی جلسات آتی، با تدوین برنامه‌ای حمایت‌ها از بخش کشاورزی و به‌خصوص زنان شاغل در روستاها، برنامه‌محورتر پیش برود.

مراحل مطالعاتی طرح توسعه اقتصادی و اشتغال در روستای آذربایجان شرقی از سال ۹۶ توسط دانشگاه تبریز انجام شده و برای اجرا آماده است.

این طرح در بخش‌های مختلف، از جمله باغداری، دامداری، تولیدات صنتعی و صنایع دستی اجرا خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=129751

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});