• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
1

تُرکان لَک؛ از قدیمی ترین و قدرتمندترین طوایف تُرک

  • کد خبر : 130209
  • 21 دی 1402 - 10:30
تُرکان لَک؛ از قدیمی ترین و قدرتمندترین طوایف تُرک
یازاکو - فرهنگ عمومی ترکان لک همان فرهنگ عمومی ترکان آذربایجان می باشد. ترکان لک در دوره قاجاریه فوج توپخانه سلماس بوده و نقش توپچی و نظامی گری داشتند.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، توحید ملک زاده نوشت:  یکی از محالات شهرستان سلماس، لکستان نام دارد که روستای قره قشلاق از روستاهای مهم آن است.

ترکان لک از طایفه مهم و قدرتمند استاجلوها می باشد که اوستاجلوها از هفت قبیله اصلی موسی سلسه صفویه بودند. استاجلو ها تا فروپاشی دولت صفویه در این دولت حاضر و حاکم بودند.

لک ها بر اساس سندی رسمی همزمان با حکومت شاه اسماعیل در نواحی سلماس سکونت داشته اند.  قسمتی از آنها براساس فرمان شاه عباس به سماس آمدند.

در عالم آرای عباسی که در اواخر عصر شاه عباس تألیف شده در ذکر «امرای قبایل مختلف که از اویمآقات قزلباش نیستند » از « ساروخان سلطان سلماسی میر جماعت لک سلماسی » نام می برد. طبق این فرمان هم در ربیع الثانی ۱۰۶۷ و سال بعد « عباسقلی خان سلماسی » امارت آن جماعت را دارد . سالها بعد در تذکره الملوک که مقارن استیلای افغانها تألیف شده ؤ ضمن فهرست حکام از « حاکم سلطان لک سلماسی »ذکری شده است .

از مجموع اینها بر می آید که لک ها که لااقل از اوایل قرن دهم همزمان با حکومت شاه اسماعیل در سلماس سکونت داشتند علیرغم جنگهای فراوان عثمانی – صفوی بر سر جای خود باقی مانده اند . اما بعد از صفویه دیگر از انها به صورت واحد ایلی نامی نیست. معلوم می شود که اندک اندک زندگی ایلی رارها کرده ده نشین شده اند.حتی از اینکه اسکندربیگ آنها را خارج از طوایف و ایلات آورده و در این فرمان هم از انها به جماعت لک تعبیر شده است می توان استنباط کرد که در همان قرون هم وضع ایلی و چادر نشینی نداشته اند گرچه تا حدود بیست دهه قبل، ییلاق و قشلاق گروهی از دامداران لک سلماس ادامه داشت. نام روستا قره قشلاق هم دال بر کوچرو بودن قسمتی از این طایفه می باشد امروزه دامداری از شغل های رایج در محال لکستان است.

گویا طوایفی از لک ها از قشقایستان کوچ نموده اند پس هیچگونه ارتباطی فرهنگی ، تاریخی و حتی زبانی بجز تشابه نام بین لک های آذربایجان و لک های لرستان دیده نمی شود. 

فرهنگ عمومی ترکان لک همان فرهنگ عمومی ترکان آذربایجان می باشد. ترکان لک در دوره قاجاریه فوج توپخانه سلماس بوده و نقش توپچی و نظامی گری داشتند.

صفیرالعارفین پرویزخان صدقیانی دیلمقانی پسر خان  لک، پیشوای فرقه شیعه ذهبیه بوده است. جنگ مشهور لکستان بین اهالی لکستان و قوای سیمیتقو در قره قشلاق رخ داد.در این جنگ فرمانده قوای لکستان مسعود دیوان به شهادت رسید و فرزندانش نیمتاج سلماسی و  تیمورلکستانی یتیم ماندند. بعدها نیمتاج شاعر مشهوری شد و تیمورلکستانی جزو مهندسین طراز اول برق ایران گردید. بخاطر صبغه نظامی لکها در قدیم، بسیاری از ماموران نظامی و نیروهای انتظامی آذربایجان از اهالی قره قشلاق می باشند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=130209

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});