• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
0

کمدی حرفه ای به دور از لودگی است/ از حمایت های مردم ترکیه از هنر تئاتر شگفت زده شدم

  • کد خبر : 130830
  • 27 دی 1402 - 9:02
کمدی حرفه ای به دور از لودگی است/ از حمایت های مردم ترکیه از هنر تئاتر شگفت زده شدم
یازاکو - یک کارگردان تئاتر درباره تجربه شرکت در جشنواره های خارجی می‌گوید: ظرفیت های تئاتر ترکیه نسبت به تئاتر تبریز به مراتب ضعیف تر است، ولی به قدری از جانب مردم حمایت می‌شود که برای من هم مایه شگفتی و هم مایه افسوس بود!

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، «حسین اصل عبداللهی» کارگردان نمایش «مستأجر جدید» نوشته اوژن یونسکو، خود را علاقمند تئاتر ابزورد خواند و به معرفی این نویسنده فرانسوی با اصلیت رومانیایی پرداخت و افزود: این نمایش اثر یونسکو، از پیشتازان تئاتر ابزورد به منظور معنا باختگی در صحنه نمایش است. یونسکو به عنوان یک ابزوردیست، زندگی را قابل لمس‌ دریافت می‌کند؛ زندگی را مضحکه ای انقدر پوچ می بیند که فقط باید به آن خندید. در آثار او اغراق و فضای سورئالیستی دیده می‌شود و اغراق در این نمایش ایجاد فضای کمدی می‌کند. نگاه یونسکو در مورد یک مسئله اجتماعی، موقعیت طنز می آفریند. کاراکتر ها در نتیجه اغراق، به شکل کاریکاتوری در آمده اند.

وی علت انتخاب این نمایشنامه برای کار جدیدش را تشریح کرد و گفت: داستان در مورد مستاجری است که به جایی نو نقل مکان کرده است و با مشکلاتی مواجه می‌شود. نمایشنامه در نقد مدرنیته است و ابزاری که باید راحتی انسان مدرن را فراهم کند را باعث دردسر انسان می نماید. در جهان سوم، تجمل گرایی نوعی ارزش و المان خرده بورژوایی محسوب می‌شود و باید این را نقد می‌کردیم و به جامعه خودمان تعمیم می‌دادیم.

اصل عبداللهی افزود: یکبار در سال ۹۰ این نمایش را اجرا کرده بودیم و در آن دوران با استقبال خوبی هم مواجه و پرفروش در گیشه شد. تجمل گرایی که در شهر ما جریان دارد، مرا به سمت اجرای دوباره این نمایش ترغیب کرد. چشم و هم چشمی در لایه بیرونی زندگی باعث می‌شود از مسائل مهم زندگی چون انسان دوستی های دوران گذشته غافل بمانیم. این بار با نگاه درست تری به فضای یونسکو کار را دراماتورژی کردم.

کارگردان نمایش «مستأجر جدید» در خصوص انتخاب بازیگران و پروسه تولید این اثر اظهار کرد: بازیگرانی که در سال ۹۰ با آنها همکاری داشتیم، امکان اجرا نداشتند. در نتیجه گروه جدیدی برای اکیپ بازیگران در نظر گرفتیم. این نمایش در کل با دو ماه تمرین برای فستیوال ازمیر آماده شد. یک هفته تمرین فشرده برای قبل از این اجرا در نظر گرفتیم تا یکم بهمن ماه در سالن صادقی، نمایش را به روی صحنه تئاتر ببریم. معتقدم زندگی مدرن به قدری با سرعت پیش می‌رود که مخاطب حوصله نمایش خیلی طولانی را ندارد در نتیجه زمان نمایش را کوتاه در نظر گرفتیم تا مخاطب لذت ببرد.

نمایش «مستأجر جدید» در فستیوال تئاتر ازمیر

حسین اصل عبداللهی در این خصوص گفت: فستیوال تئاتر ازمیر، جشنواره بین المللی غیر رقابتی است که هر ساله از کشورهای مختلف میهمان پذیرا می‌شود و مسئله مهم در اینجا، تعامل فرهنگ‌های مختلف و ایده‌های جدید در عرصه این هنر است. امروزه بیشتر جشنواره‌های دنیا غیر رقابتی است. حتی جشنواره فجر امسال هم غیر رقابتی بوده و جایزه‌ای برای نفر اول و دوم و غیره تعیین نمی‌شود و فقط لوح یادبودی برای هنرمندان در نظر گرفته می شود. به لحاظ اجرایی استقبال از کار ما خیلی زیاد بود و با اینکه به عنوان یک نمایش خارجی، دیالوگ‌ها در مانیتوری که بالای صحنه تعبیه شده بود، بالانویس می‌شد، ولی مخاطبین به خوبی با نمایش ارتباط گرفتند.

وی در خصوص حمایت مردم ترکیه از هنر تئاتر اذعان داشت: ظرفیت های تئاتر ترکیه نسبت به تئاتر تبریز ضعیف تر است، حتی کارهای دانشجویی ما به مراتب نسبت به آنها بهتر است ولی به قدری از جانب مخاطبین و مردم حمایت می‌شود که برای من مایه شگفتی بود! بلیط هر نمایش ۱۴۰ لیر فروخته می‌شد و مردم حتی میانسالانی که شرایط درستی هم نداشتند، بلیط می‌خریدند و مخاطبین این نمایش‌ها بودند که برای من بسیار جذاب بود. این درحالیست که در اینجا برای جشنواره منطقه ای که به صورت رایگان برگزار شد، چنانکه باید حمایت آنچنانی اتفاق نیفتاد البته نباید کمبود فضا را دست کم گرفت.

اصل عبداللهی در ادامه گفت: جشنواره ازمیر یک جشنواره خصوصی بود و با هزینه انجمن خیریه‌ای که بانی چنین جشنواره‌هایی در آنکارا می‌شود، فستیوال برپا شد، اما در سطح شهر از جانب شهرداری تبلیغات خیلی خوبی صورت گرفته بود. برای این نمایش‌ها، حمایتی همه جانبه در کشور همسایه شاهد بودیم، ولی شرایط در اینجا برعکس است! اهالی تئاتر خوب و با کیفیت کار می‌کنند، ولی نه از جانب مخاطبین چنان حمایتی اتفاق می‌افتد و نه سالن آنچنانی وجود دارد که حمایت مخاطبین را پوشش دهد و نه تا کنون شهرداری و ارشاد به تعاملی رسیده اند که تبلیغات اختصاصی برای نمایش ها را ترتیب دهند.

کارنامه کمدی را مسموم کرده اند

کارگردان «مستأجر جدید» با اشاره به ژانر کمدی این نمایش گفت: باید به این مهم اشاره کرد که نگاه درستی به کمدی در تبریز وجود ندارد. یک سری افراد، کمدی نادرستی را آمیخته با لوده بازی را باب کرده اند و مخاطب از کمدی واقعی دور ماند. ما در قبال مخاطب امروز که نیاز دارد روحیه‌اش تغییر کند و با دیدن نمایش انرژی خوب بگیرد، مسئولیم و باید بتوانیم در قالب کمدی، مسئله‌مان را مطرح کنیم تا همزمان با خنده، مخاطب را به تفکر وا داریم. چنانکه در این نمایش نقد مدرنیته در قالب کمدی اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر برخی برای اینکه از این فضا دور بمانند،کارهایی را وارد تئاتر می‌کنند که به قدری پیچیده است که مخاطب دریافتی از نمایش نمی‌تواند داشته باشد!

اصل عبداللهی از اینکه هنرمندان ما حال مطالعه مطالب درست نمایشی را ندارند گله کرد و افزود: در این میان نمی‌توان بی‌حوصلگی هنرمندان در مطالعه متون نمایشی را دست کم گرفت! درست است که برخی از این متون به لحاظ ممیزی دچار مشکل اند، ولی نسل جدید اکثراً به دنبال چنین متن‌هایی نمی‌روند. در نتیجه با افراط و تفریط در پیچیدگی و سهل انگاری متن ها، فاصله مخاطبین از تئاتر را بیشتر می‌کنند در حالی که می‌توان با استفاده از نمایشنامه های سطح بالا، مردم را با تئاتر کمدی آشتی داد.

این استاد دانشگاه​ در پایان، مسئولان حوزه فرهنگ و هنر را به تفکر عمیق در جایگاه هنر فرا خواند و اظهار کرد: اقتصاد ترکیه اکنون درگیر تورم است و در شرایط یکسانی با ما قابل مقایسه اند؛ اما این در حالیست که جایگاه هنر آنجا تحت شرایط اقتصادی دچار مشکل نشده و همچنان برای مخاطب ارزشمند است و حمایت می‌شود. در اینجا هنوز شهرداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به تعاملی نرسیده‌اند که بخواهند بیلبوردهایی را در سطح شهر برای نمایش ها در نظر بگیرند تا جهت حمایت، مخاطبان را از نمایش ها خبردار سازند! این اتفاق در درجه اول مستلزم این است مدیرانی که در این حوزه مسئولیت به عهده گرفته‌اند، در ابتدا به ارزش و جایگاه هنر و فرهنگ در جامعه پی ببرند و متوجه این قضیه باشند که هرچه ملت را به سمت هنر جذب کنند، به همین میزان عصبیت و فساد و جرم در جامعه کاهش می‌یابد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=130830

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});