• امروز : یکشنبه - ۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Sunday - 28 April - 2024
1

روایت صاحبان صنایع از روزهای تاریک صنعت استان

  • کد خبر : 132158
  • 08 بهمن 1402 - 11:58
روایت صاحبان صنایع از روزهای تاریک صنعت استان
یاز اکو- صنایع استان این روزها درگیر چالش‌های متعددی هستند، از تحریم‌های بین‌المللی گرفته تا کمبود ارز، مشکلات تامین مواد اولیه و...

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، طی سالهای اخیر علاوه بر تمامی مشکلات قبلی، بحث ناترازی انرژی نیز به دغدغه‌های این قشر افزوده شده است، به‌طوریکه تعدادی از صنایع با مسائل جدی در این زمینه مواجه شده‌اند، در ادامه به‌طور خلاصه نظرات چند تولیدکننده استان را در خصوص کمبود انرژی و تبعات آن برای صنایع استان طرح می‌شود.

 

کاهش توان صادراتی بنگاه‌های تولیدی با قطعی های مکرر برق صنایع

محسن صدقی نسب، رئیس انجمن صنایع نساجی پلیمر و پلاستیک آذربایجان شرقی می‌گوید: قطعی برق صنایع در عمل باعث می شود که بنگاه های تولیدی تعطیل شوند، در نتیجه همان افراد در خانه می نشینند و برق مصرف می کنند، بنابراین عملا این قطعی چندان فرقی در کاهش بار مصرفی ندارد که هیچ بلکه باعث می شود. واحدهایی که صادرات انجام می دهند. با این قطعی برق از تولید عقب افتاده و توانند به تعهد خود در قبال قراردادهای خارجی عمل کنند که این امر باعث کاهش توان صادراتی خواهد شد. جالب است بدانید در نتیجه قطعی برق حتی پروسه ارزآوری نیز مختل می شود.

وی ادامه می‌دهد: واقعیت این است که بخش خصوصی قدرت و توانایی مالی احداث نیروگاه را ندارد از طرفی واردات توربین ها و دیزل های ژنراتور به دلیل تحریم ها سخت شده است و هزینه تمام شده برای تولید کننده به صرفه نیست. در شرایطی که سدها به دلیل کم آبی قادر به تولید برق چندانی نیستند و نیروگاه های گازی مستهلک شده اند و هم در تابستان و هم در زمستان با مشکل تامین انرژی برق مواجه هستیم باید با احداث نیروگاه جدید ظرفیت تولید انرژی افزایش یابد. البته إعمال قیمت واقعی برق احتمالا در کاهش مصرف اثرگذار خواهد بود و شیوه مصرف مردم را مدیریت می کند. همچنین ما باید با دنیا به صورت آزاد تعامل داشته باشیم تا بتوانیم از این مشکل خارج شویم.

سرمایه گذاری بخش خصوصی، نیازمند مشوق های دولتی است

 محمد علی سلطانی، رئیس انجمن صنابع برق الکترونیک و رایانه استان آذربایجان شرقی می‌گوید: واقعیت این است که هنگام قطعی برق صنایع به نسبت بخش خانگی کمتر اعتراض می کنند و به همین دلیل قطع برق صنایع در اولویت است، در حالیکه برای جبران کمبود انرژی، اگر قرار بر قطعی باشد، باید با مدیریت صحیح این قطعی به صورت همزمان هم بر دوش صنایع و هم بخش خانگی باشد.

وی تاکید می‌کند: بخش خصوصی هیچگاه نمیتواند برای ایجاد زیر ساخت انرژی هزینه کند و این امر بر عهده دولت است. با این حال دولت می تواند با اعمال برخی مشوق ها بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در بخش تامین انرژی واحدهای صنعتی ترغیب کند.

 

با قطعی برق و گاز در تابستان و زمستان دچار زبان می‌شویم تا رشد

 علی نواداد، دبیر انجمن فولاد استان آذربایجان شرقی با اشاره به شعار سال چنین مطرح می کند: باید قبل از هر چیز بستر رشد تولید فراهم شود، از آنجایی که در تابستان قطعی برق داریم و در زمستان قطعی گاز، بدیهی است که واحدهای تولیدی بیشتر دچار زیان می شوند تا رشد و شعار سال محقق نمی شود. از طرفی به دلیل بی‌برنامگی در همین قطعی برق واحدهای تولیدی بیشتر متضور می شوند. در همین راستا پرداخت هزینه های کارگری را هم باید در نظر گرفت که با تعطیلی واحدها همچنان پابرجا است. صنعت خواهان قطعی برق خانگی نیست. اما در تامین انرژی پایدار ابتدایی‌ترین زیر ساخت لازم برای فعالیت است. اما در مورد تامین انرژی زمانی که به واحدهای تولیدی جواز بهره‌برداری داده ایم، اما به آنها نگفته ایم که تامین انرژی به عهده بخش خصوصی است. صاحبان تولیدی به امید تامین بودن انرژی شروع به کار می کنند اما پس از روبرو شدن با حقیقت مایوس می شوند

 

مشخص کنید تامین برق صنعتی مقدم تراست یا برق خانگی؟

فریدون مرندی، دبیر انجمن مدیران صنایع استان آذربایجان شرقی معتقد است: در ابتدا در مورد اولویت قطعی برق صنایع بر برق خانگی باید گفت باید جلسانی توسط استانداری تشکیل شود تا مشخص شود تامین برق صنعتی مقد متر است یا خانگی؟ البته به نظر بنده باید تسهیلات لازم تهیه شود تا نه برق خانگی و نه صنعتی دچار مشکل نشوند. از آنجایی که بیشتر منابع دولتی هستند میتوانند انرژی را دوگانه سوز کنند (برق و انرژی پاک که با توجه به منابع به نظر می آید در مدت یک یا دو هفته این امر قابل اجرا است.

وی می افزاید: با توجه به اینکه بخش خصوصی باید به ازای مصرف برق بالای یک کیلووات پنج درصد مصرف خود را تامین کند، اما واقعیت این است که انرژی های تجدیدپذیر مانند سلول های خورشیدی بسیار گران قیمت هستند. بنابراین انتظار بخش خصوصی در این مورد این است که دولت تسهیلات تشویقی برای نصب پانل های خورشیدی در نظر بگیرد.

مرندی ادامه می دهد: در استان ما تولید برق بیشتر از مصرف است. بنابراین برای مدیریت مصرف انرژی در کشور بهتر است راهکارهایی از قبیل بهسازی شبکه های توزیع برق، مدیریت شبکه های توزیع برق بخش خصوصی استفاده از سیستم های مصرف انرژی در کلیه بخش ها و استفاده از تکنولوژی های جدید برای مصرف محصولات خانگی صنعتی و کشاورزی استفاده کنیم.

 

قطعی برق صاحبان کارگاه های صنعتی را با مشکلات جدی مواجه کرده است

احد صابری، رئیس انجمن صنایع آسانسور و پله برقی استان آذربایجان شرقی تصریح می کند: قطعی برق صنایع و ادارات صاحبان کارگاه های صنعتی را با مشکلات جدی مواجه کرده است. باید توجه داشت که با عنایت به شمار مهار تورم و رشد تولیده این رویه آسیب های جدی به اهداف پیش روی کشور وارد خواهد کرد.

وی می گوید: با توجه به اینکه میزان تولید و مصرف برق در سال های اخیر در ایران متناسب نبوده و پیش بینی می شود که این روند در سال های آتی بیشتر شود. به ویژه آن که برخلاف کشورهای همسایه ایران برنامه مدون خاصی برای تولید برق از طریق انرژی های تجدیدپذیر ندارد. بنابراین به نظر می رسد واحدهای صنعتی چاره ای جز تامین انرژی برق مورد نیاز خود توسط بخش خصوصی نخواهند داشت.

صابری بر این باور است: باید توجه داشت تا حدودی افزایش قیمت انرژی باعث صرفه جویی در بخش خانگی خواهد شد ولی به نظر می رسد، در بخش صنعت تاثیر آن چنانی نخواهد داشت. سیاست های دولت در خصوص عدم توجه به استان ما باعث شده سرمایه‌گذاران دولتی و خصوصی رغبتی به سرمایه‌گذاری در این استان و در هیچ حوزه ای نداشته باشند.

وی ادامه می دهد: با توجه به وابسته بودن شدید ماشین آلات انجمن صنایع آسانسور و پله برقی به انرژی برق قطعی برق باعث توقف در روند تولید و تاخیر در زمان بندی اجرای پروژهها و در نهایت ضررهای مالی و اقتصادی فراوان شده است.

 

قطع برق بدترین راهکار برای مدیریت مصرف انرژی در فصل تابستان

علیرضا جباریان فام، رئیس اتحادیه کفاشان تبریز می گوید: به دلیل عدم پیگیری مسئولان استانی، آذربایجان‌شرقی جزو استان های عقب افتاده در حوزه انرژی های تجدیدپذیر است و تاکنون زیر ساخت های لازم برای بهرمندی از آن ایجاد نشده است. بنده هم با قطع برق صنایع و هم بخش خانگی مخالف هستم و راهکار قطع برق بدترین گزینه ممکن است چرا که مانند مسکن و به صورت موقتی عمل می کنند.

وی می افزاید: در صنف کفش قطعی برق هزینه تولید را چند برابر بیشتر کرده است و در نهایت قیمت تمام شده محصول افزایش یافته و به دنبال آن فروش هم کاهش یافته است. این موضوع که دولت تامین انرژی واحدهای صنعتی را وظیفه بخش خصوصی می داند. به هیچ عنوان مورد تایید نیست، زیرا بخش خصوصی مالیات و عوارض خود را پرداخت می کند و این تامین انرژی پایدار وظیفه دولت است. همچنین باید گفت قیمت پایین انرژی در ایران یکی از بزرگترین مزیت های تولیدی است و اگر این تعرفه با قیمت آزاد محاسبه شود، عملا این مزیت از بین رفته و سود تولید کننده کاهش می یابد.

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=132158

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});