• امروز : جمعه - ۱۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 May - 2024
4

استعداد جوانان با جشنواره موغام شناخته می شود/ موسیقی موغام ریشه در باورهای اسطوره ای دارد

  • کد خبر : 134343
  • 28 بهمن 1402 - 20:54
استعداد جوانان با جشنواره موغام شناخته می شود/ موسیقی موغام ریشه در باورهای اسطوره ای دارد
یازاکو - موسيقي مقامي ريشه در باورهاي ديني و باورهاي اسطوره اي ملتها دارد. اين نوع موسيقي به دليل عرفاني بودن و اشعاري كه در آن توسط نوازنده تار كمانچه و يا هر ساز ديگري نواخته شده و مخاطب را به سوي پاكيها و مقام والاي انساني سوق مي دهد. موسيقي موغام سرشار از پند و اندرزو نصيحت ، تجربه و عشق به حقيقت مي باشد.

به گزارش یازاکو، پریسا رضاپور، موسیقی مقامی ریشه در باورهای دینی و باورهای اسطوره ای ملتها دارد. این نوع موسیقی به دلیل عرفانی بودن و اشعاری که در آن توسط نوازنده تار کمانچه و یا هر ساز دیگری نواخته شده و مخاطب را به سوی پاکیها و مقام والای انسانی سوق می دهد. موسیقی موغام سرشار از پند و اندرزو نصیحت ، تجربه و عشق به حقیقت می باشد.
اکثرا اشعاری که در موسیقی موغام مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از: غزل های عارفانه شاعرانی همچون حکیم ملا محمد فضولی ، سید عطیم شیروانی ، سید ابوالقاسم نباتی، علی اقا واحد و سایر غزلسرایان . البته بجز غزلیات در بعضی موارداز اشعار نوع “قوشما” که یازده هجایی و بایاتی که هفت هجایی میباشد نیز استفاده می شود.

سونار نجاری در خصوص جشنواره موسیقی موغام به خبرنگار یازاکو گفت: توسعه و تعالی کمی و کیفی آثار ارسالی به چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام را از نشانه های اثر گذاری و جایگاه این جشنواره در میان هنرمندان حوزه موسیقی موغام و علاقمندان به این موضوع دانست.
مدرس و چهره برجسته موسیقی موغام گفت: جشنواره موسیقی موغام باعث شناخته شدن استعداد جوانان و استعداد های درخشان می شود.

وی در خصوص حمایت شهرداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز تشریح کرد: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز اجرای جشنواره تلاش وزحمت زیادی را متحمل شده اند و قطعا باور داریم که اگر حمایت شهرداری نبود چهارمین جشنواره موسیقی موغام برگزار نمیشد .

اقدام ارزشمند شهرداری تبریز برای دوستداران موسیقی موغام

استاد داود جلالی در خصوص چهارمین جشنواره موسیقی موغام به خبرنگار یازاکو گفت: چهارمین جشنواره موسیقی موغام به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تبریز استارت زده شده است و این یک اقدام هنری و ارزشمندی برای تبریز و دوستداران موسیقی موغام است.
وی گفت: از کسانی که در زمینه ی موسیقی موغام فعالیت دارند خواهشنمد هستم در این جشنواره شرکت نمایند.
جلالی با سرودن شعری به سخنان خود پایان داد:
بیزه الهی‌دن گلمیش بیر عقل نعمت‌دیر موغام
عارفلری خرم ائدن معجزه عبرتدیر موغام
موغام اولوب لایلامیز، همده قبره سون صدامیز هم اؤلویه، هم دیرییه اوخونان فطرتدیر موغام

گفتنی است چهارمین جشنواره سراسری موسیقی موغام، به‌ همت سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری تبریز، از یکم تا چهارم اسفندماه در فرهنگ‌سرای الغدیر برگزار و روز پنجم اسفندماه در محل همایش‌های بین‌المللی خاوران تبریز شاهد برگزاری آیین اختتامیه خواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=134343

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});