• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
1

روستای جهانی کندوان مقصد اصلی گردشگران در آذربایجان‌شرقی

  • کد خبر : 138226
  • 07 فروردین 1403 - 14:00
روستای جهانی کندوان مقصد اصلی گردشگران در آذربایجان‌شرقی
یازاکو - کندوان به عنوان نخستین روستای ثبت جهانی شده گردشگری ایران با انواع ظرفیت های تاریخی، فرهنگی و گردشگری متعدد به مقصد اصلی و اول گردشگران ورودی به آذربایجان شرقی تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو به نقل از ایرنا، جذابیت ها و زیبایی های تاریخی و طبیعی کندوان به حدی مستند و قابل اتکا است که در اجلاس جهانی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد (UNWTO) در ۲۷ مهر ماه امسال در سمرقند ازبکستان، نشان بهترین روستای گردشگری جهان از ایران به این روستای صخره ای و تاریخی تعلق گرفت.

این روستا از جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر و بی همتای جهان است که شبیه این شگفتی طبیعت تنها در ۲ کشور آمریکا و ترکیه وجود دارد که البته بدون هرگونه پویایی و زندگی اهالی بومی است، در حالی که زندگی عادی مردم محلی در کندوان جریان دارد و این ویژگی از مزیت های بارز و برجسته این اثر طبیعی بی مانند است.

روستای تاریخی و زیبای کندوان در فاصله ۶۲ کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی قرار گرفته و به سبب ویژگی معماری صخره ای و بافت مخصوص آن در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

خانه های این روستا که از دل صخره های کله قندی و کندویی شکل دامنه کوه سهند کنده شده است، نماد سختکوشی مردم است که با دست های خود خانه ها را ساخته اند و به عقیده محققان قدمت وجود این صخره ها که به کران (Karaan) معروف است به هفت هزار سال پیش و قدمت زندگی در آن نیز به یکهزار و ۵۰۰ سال پیش می رسد.

روستای کندوان در شهرستان اسکو ، پانزدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۸۵۷ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازدید بیش از ۲۵ هزار نفر از روستای کندوان در تعطیلات نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار ثبت روستای کندوان در فهرست بهترین روستاهای گردشگری جهان، گفت: بر همین اساس و از نیمه دوم پارسال شاهد حضور رو به افزایش گردشگران داخلی و خارجی به این روستای تاریخی هستیم.

احمد حمزه زاده استقبال از زیبایی ها و مناظر منحصر به فرد روستای کندوان را یکی از مزیت های بسیار مهم و اصلی جهانی شدن آن دانست و با بیان اینکه ستاد تسهیلات سفر آذربایجان شرقی برنامه های بسیار متنوع و مختلفی را برای آشنایی و افزایش بازدیدها از آن تدارک دیده است، یادآور شد: تسهیل در ورود گردشگران داخلی و خارجی به این روستا اولویت ستاد خدمات سفر استان است.

وی از بازدید بیش از ۲۵ هزار نفر از روستای کندوان در تعطیلات نوروزی امسال خبر داد و افزود: این آمار رسمی و ثبت شده است که برخلاف شرایط آب و هوایی منطقه غیر قابل پیش بینی بود.

حمزه زاده بارندگی های اواخر سال و چند روز گذشته در آذربایجان شرقی و تغییرات اقلیمی همزمان با نوروز امسال را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: بر این اساس چنین به نظر می رسید که استقبال گردشگران از روستای کندوان که در ناحیه ای کوهستانی واقع شده است، نسبت به سال های قبل کاهش یابد.

وی با اعلام اینکه میزان ورود گردشگران در تعطیلات نوروز امسال نسبت به سال گذشته هفت درصد افزایش یافته است، ادامه داد: این در حالی است که علاوه بر شرایط آب و هوایی ، همزمانی نوروز با ماه مبارک رمضان نیز می توانست بر تعداد گردشگران ورودی تاثیرگذار باشد.

حمزه زاده علاقمندی به بازدید از روستای کندوان در مقایسه با سایر اماکن و آثار تاریخی آذربایجان شرقی را متفاوت و رو به افزایش دانست و افزود: این موضوع یکی از برکات مهم و بسیار تعیین کننده ثبت در فهرست روستاهای جهانی گردشگری است که باید برای تقویت آن همه دستگاه های اجرایی و خدماتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی را همراهی کنند.

وی با بیان اینکه پرونده روستای کندوان پس از گزینش از بین هشت روستای داخلی و رقابت با چند مکان گردشگری از کشور های مختلف، در نهایت در اجلاس سازمان جهانی گردشگری ملل متحد و با حضور وزرای گردشگری جهان تصویب و نهایی شد، ادامه داد: این موضوع یکی از موفقیت های مهم حوزه گردشگری دولت سیزدهم به شمار می رود.

حمزه زاده وجود ۵۰ واحد بومگردی در روستای کندوان را از جمله امکانات پذیرایی از گردشگران نام برد و گفت: در صدد هستیم این واحدهای بوم گردی را در طول سال افزایش دهیم تا در صورت ورود حجم بیشتری از گردشگران در این خصوص مشکلاتی به وجود نیاید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=138226

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});