• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4
 به مناسبت اعلان سال ۲۰۲۴ به عنوان سال کتاب فوق،

چرا کتاب (دیوان لغات الترک) اثر محمود کاشغری(کاشغرلی محمود) برای ما ترکان مهم است؟

  • کد خبر : 142488
  • 22 اردیبهشت 1403 - 10:00
چرا کتاب (دیوان لغات الترک) اثر محمود کاشغری(کاشغرلی محمود) برای ما ترکان مهم است؟
یازاکو - کتاب دیوان لغات الترک که در قرن پنجم میلادی نوشته شده را شاید بتوان اولین دایره المعارف ترکان پس از قبول اسلامیت و ورود آنان به جهان اسلام دانست.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، توحید ملک زاده در کانال شخصی خود نوشت: کتاب دیوان لغات الترک که در قرن پنجم میلادی نوشته شده را شاید بتوان اولین دایره المعارف ترکان پس از قبول اسلامیت و ورود آنان به جهان اسلام دانست. در این کتاب که به خاطر آموزش ترکی به عربی نوشته شده در ذیل توضیح کلمات اطلاعات بسیار ذی قیمت تاریخی، اساطیری، جغرافیایی، زبانشناسی لهجه های مختلف ترکی آن زمان، طوایف و اقوام مختلف ترک و آداب و رسوم ترکان مسلمان و غیر مسلمان دیده می شود.

بنابراین اطلاق کلمه دایره المعارف برای این کتاب زیاد هم بیراه نیست. علاقمندان به تورک شناسی قرون میانی ترکان بایستی این کتاب را مطالعه کنند. در ایران بهترین ترجمه این کتاب را مرحوم دکتر حسین محمدزاده صدیق ( حسین دوزگون) ترتیب داده است. قرن پنجم عصر طلایی ترکان محسوب می شود چرا که ترکان اوغوز ( اجداد ترکان آذربایجانی، ترکان عراق، ترکان تورکمنی و تورکیه و قاقاووز) امپراطوری باشکوه سلجوقی را تشکیل داده و قرائت ترکی را وارد جهان اسلام کرده بودند. در آن هنگام خلفای بغداد با سلاطین ترک بیعت می کردند نه سلاطین ترک با خلفای بغداد. کاشغرلی محمود که خود ساکن کاشغر که امروزه جزو ایالت سین کیانگ چین می باشد با دانش وسیع خود و دید علمی و بدون تعصب توانسته گوهر گرانبهایی از ترکان قدیم را به ما و دنیای امروزین به ارمغان آورد.

لازم است همگی داشته های فرهنگیمان را بشناسیم و ارج نهیم و به اولادمان انتقال دهیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=142488

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});