• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
11
در دیدار با سفیر ارمنستان؛

وزیر میراث فرهنگی: گردشگری منطقه ای مورد توجه ویژه ما است

  • کد خبر : 14278
  • 21 اردیبهشت 1400 - 11:45
وزیر میراث فرهنگی: گردشگری منطقه ای مورد توجه ویژه ما است
یاز اکو - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: توجه ویژه‌ای به گردشگری منطقه‌ای داریم زیرا گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، موجب توسعه روابط و نزدیکی ملت‌ها می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از میراث‌آریا، علی اصغر مونسان در دیدار آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران به همه ادیان رسمی و همه ادیانی که در قانون اساسی ما به آن اشاره شده، توجه ویژه‌ای دارد. سال‌هاست که ملت ایران با ادیان دیگر مهربانانه برخورد می‌کند، البته پیشینیان ما نیز این‌گونه رفتار می‌کردند.

وزیر میراث فرهنگی افزود: در شهرهای مختلف ایران از جمله یزد محل عبادتگاه مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در کنار یکدیگر قرار دارد که باعث افتخار ملت است. حتی ما چندین کلیسا را ثبت جهانی کردیم.

وی تصریح کرد: توجه ویژه‌ای به گردشگری منطقه‌ای داریم زیرا معتقدیم گردشگری علاوه بر کارکردهای اقتصادی، موجب توسعه روابط و نزدیکی ملت‌ها می‌شود، بنابراین برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای گردشگری کشورهای منطقه داشتیم و داریم، این ارتباط با ارمنستان خوب است به ویژه بعد از لغو روادیدی که انجام شده است.

او افزود: آمادگی داریم ارتباط گردشگری میان دو کشور افزایش پیدا کند، به نظر می‌آید در چند ماه آینده با روند واکسیناسیونی که در حال انجام شدن است، گردشگری دوباره در سطح دنیا فعالیت خود را آغاز کند.

مونسان اظهار داشت: ایران می‌تواند برای آشناسازی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایران فم‌تور متشکل از خبرنگاران و آژانس‌های گردشگری برگزار کند که این موضوع می‌تواند موجب افزایش تعداد گردشگران شود.

او با تاکید بر مرمت مسجد کبود ایروان عنوان کرد: در حوزه میراث‌فرهنگی در بخش مرمت بناهای تاریخی تجارب خوبی داریم و آمادگی داریم تا این تجربیات را به کشور ارمنستان منتقل کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی گفت: با توجه به تاریخ دو کشور، مشترکات زیادی در حوزه میراث ناملموس داریم و در این خصوص می‌توانیم کارهای زیادی مانند ارسال پرونده‌های مشترک به یونسکو برای ثبت جهانی انجام دهیم. 

اهمیت ثبت جهانی کلیسای وانک در جلفای اصفهان

آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در تهران گفت:حوزه میراث‌فرهنگی ایران برای ما مهم است، زیرا قدمت آن به هزاران سال قبل برمی‌گردد. در این بخش اقدامات زیادی انجام شده البته اقدامات زیادی نیز هنوز انجام نشده است.

او با تشکر  از وزیر میراث‌فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع‌دستی در خصوص احترام و رفتاری که نسبت به آثار تاریخی‌ و فرهنگی ارامنه دارد، بیان کرد: ارامنه، بناها و آثار تاریخی زیادی در سراسر دنیا دارند، دیدگاه ایران در این خصوص برای ما نمونه است و جایگاه خاصی دارد.

تومانیان تصریح کرد: از نظر یونسکو در تاریخ دو کشور همکاری غنی وجود داشته و دارد، براساس برنامه‌ریزی که ایران انجام داده قرار است کلیسای وانک در جلفای اصفهان ثبت جهانی شود و این موضوع مهمی است.

سفیر جمهوری ارمنستان در تهران گفت: در زمینه میراث‌ ناملموس تجربه خوبی داریم و در این خصوص مشترکات زیادی بین دو کشور وجود دارد. همچنین متخصصان ارمنستانی می‌توانند برای مرمت نقش و نگارهای‌ کلیساهای ایران کمک کنند.

او افزود: مردم ارمنستان شناخت زیادی از جاذبه‌های گردشگری ایران ندارند، اگر اطلاع‌رسانی شود و مسئولان گردشگری و متصدیان تورهای دو کشور در این خصوص فعالیت کنند، آن‌ها علاقه‌مند هستند به ایران سفر کنند.

تومانیان از پیشنهاد وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای برگزار فم‌تور میان دو کشور استقبال کرد.

در این بر انتقال تجربیات در حوزه میراث‌فرهنگی به‌ویژه در بخش مرمت و ارسال پرونده‌های مشترک به یونسکو و در حوزه گردشگری نیز به توسعه روابط گردشگری میان دو کشور تأکید شد.

لزوم تسریع حضور متخصصان مرمت ایرانی در ارمنستان


محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور در این نشست گفت: در بخش میراث ناملموس پرونده‌های مختلفی برای ثبت جهانی با کشور ارمنستان مانند سوزن‌دوزی داریم. همچنین پرونده کلیسای وانک اصفهان برای ثبت جهانی آماده و امسال به یونسکو ارسال شده است.

او افزود: در حوزه مرمت آثار تاریخی استادکاران برجسته داریم و از سفیر جمهوری ارمنستان در ایران درخواست داریم در حوزه مرمت، حضور متخصصان ایرانی را در این کشور تسریع کند.

ارمنستان هدف بازار گردشگری ایران 


ولی تیموری معاون گردشگری کشور در ادامه گفت: ارتباطات خوبی در حوزه گردشگری با کشور ارمنستان داریم و در تبادلات گردشگر بین دو کشور توازن برقرار شده است. 

او اظهار داشت : ارمنستان هدف بازار گردشگری ماست و طرح عملی برای بازاریابی آماده کردیم و در خصوص برنامه اجرایی دو ساله با رئیس کمیته گردشگری ارمنستان صحبت کردیم.

معاون گردشگری کشور افزود: اواخر سال ۱۳۹۹ قرار بود وبینار نشست فنی کمیته گردشگری دو کشور برگزار شود که با توجه به شروع تعطیلات عید نوروز به تعویق افتاد، به نظر می‌رسد الان برای برگزاری آن شرایط خوبی فراهم است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});