• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3

تبریز را به اشتباه در پایتخت پاک نشان می‌دهیم

  • کد خبر : 143269
  • 29 اردیبهشت 1403 - 15:30
تبریز را به اشتباه در پایتخت پاک نشان می‌دهیم
یازاکو - مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه نیروگاه حرارتی تبریز یک نیروگاه قدیمی است، گفت: نیروگاه حرارتی تبریز عملا باید از رده خارج بشود و یکی از کارهای اشتباهی که در استان انجام می‌دهیم این است که تبریز را خیلی پاک به تهران نشان می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، نادر کمالی، مدیرعامل شرکت گاز آذربایجان‌شرقی امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: سال گذشته نسبت به سال‌های قبل، گاز تامین شده است که این میزان ۴٫۷ بود.

وی با بیان اینکه ۲۴ میلیون و ۴۰۰ مترمکعب مصرف بود که ۸ میلیون مترمکعب برای نیروگاه‌ها در ۲۴ ساعت گذشته تامین شده است، گفت: در روزهای پیک این میزان مصرف به ۴۰ میلیون مترمکعب رسیده بود پس این نشانگر این است که باید ۳۰ میلیون مترمکعب مصرف مازاد را مدیریت کنیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: سه نیروگاه برق تبریز ۶ میلیون مترمکعب مصرف دارند و هنوز وارد مرحله پیک نشده‌اند، گفت: مدیریت مصرف در زمستان بسیار مهم است؛ نیروگاه تبریز یک نیروگاه دمده است که مقرر شده تا یک نیروگاه جدید ایجاد شود.

وی بیان داشت: یک میلیون و ۸۰۰ مترمکعب به نیروگاه هریس گاز می‌دهیم که ۶۰۰ مترمکعب تولید دارند ولی این میزان در نیروگاه تبریز با تولید پِرت زیادی روبروست.

کمالی گفت: متاسفانه نیروگاه هریس در زمستان تعطیل است ولی اصرار بر این است که حتما نیروگاه حرارتی تبریز روی کار باشد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۰ میلیارد ۷۵۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز در استان است که ۱۹ درصد آن برای نیروگاه‌‎‌ها بود.

کمالی با تاکید بر اینکه مازوت‌سوزی یکی از دغدغه‌های ما نیز است، گفت: خود مصرف مازوت‌سوزی یک هزینه گزاف در بردارد و اصلا چیز مجانی نیست.

وی اذعان داشت: تا مادامی که نیروگاه اصلاح نشود همچنان مازوت‌سوزی خواهیم داشت.

نیروگاه حرارتی تبریز باید از رده خارج شود

مدیرعامل شرکت گاز استان با اشاره بر اینکه نیروگاه حرارتی تبریز به داخل شهر نزدیک‌تر است، گفت: بیش از ۵۰ سال است که نیروگاه حرارتی تاسیس شده است و عملا باید از رده خارج می‌شد و این نیز در حطیه وظایف بنده نیست که بیش از این در این خصوص صحبت کنم ولی در کل همه چیزمان را می‌سوزانند تا یک برق تولید کنند و این اصلا ارزشی ندارد.

مصرف گاز استان بیش از آمار کشوری

مدیرعامل شرکت گاز استان با تاکید بر اینکه رشد مصرف گاز هر سال در ایران ۶ درصد است ولی به عقیده من در این استان ۸ درصد است، گفت: بخش سرمایه‌گذاری و رشد آن، مصرف خانگی و غیره از دلایل اصلی این افزایش در استان است.

وی اضافه کرد: عدم یادگیری مصرف درست، عدم استفاده از وسایل استاندارد نیز از دلایل دیگر افزایش مصرف است و قطعا در این خصوص رسانه‌ها نقش بسیار مهمی دارد.

کمالی گفت: گاز هست ولی ما مصرف آن را یاد نگرفته‌ایم از این‌رو هر آن می‌توان آژیر خطر را روشن کرد.

وی ادامه داد: اینکه گاز رایگان به دستمان می‌رسد باعث شده تا مصرف زیاد شود در حالیکه باید بین همه این موضوع نهادینه شود که گاز یک سرمایه گرانبهاست و باید مصرف بهینه یاد بگیریم.

اهمیت نقش رسانه در مدیریت مصرف گاز

مدیرعامل شرکت گاز استان بیان داشت: ما به تنهایی نمی‌توانیم کاری بکنیم و در این زمینه به کمک رسانه‌ها نیاز داریم.

وی گفت: سال گذشته ۷۷ میلیارد تومان برای مصرف بهینه و تعمیر بخاری‌ها و نصب در جامعه هدف هزینه شده است.

کمالی با اشاره بر اینکه سال گذشته در تامین گاز صنایع اصلا قطعی گاز نداشتیم، گفت: فقط یک روز قطع شد که آن هم به خاطر یک اتفاق در بروجن بود.

وی اضافه کرد: ما به هیچ وجه راضی به قطع کردن گاز صنایع نیستیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان بیان داشت: ما هم با موضوع ویلا و مصرف گاز آنها با مشکلاتی روبرو هستیم؛ دستور اینکه از میزان مصرف بالا برود قطع کنیم و قطع هم کردیم ولی موضوع مدیریت مصرف یک چیز همگانی است.

وی ابراز کرد: گاز مصرفی در صنایع اعم از فولادهای بزرگ مثل فولاد میانه دو درصد بود و ما همواره تلاش می‌کنیم تا هیچ تخللی در صنایع ایجاد نشود زیرا چرخه معاش و گردش زندگی در صنایع است.

کمالی گفت: نیروگاه دوم سهند (بناب) یکی از نیروگاه‌های خوبی است که به زودی روی مدار خواهد آمد و ما نیز برای تامین گاز نیروگاه‌های استاندارد و جدید آماده هستیم.

وی با اشاره بر پروژه‌های جدید در صنایع گازی، گفت: برای شهرک صنعتی بعثت یک ایستگاه ۱۲۰ مترمکعبی نصب شده است که یک پروژه بزرگ محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان ادامه داد: ما آمادگی لازم برای ایجاد زیرساخت ایستگاه و تامین گاز شهرک‌های صنعتی را داریم.

وی گفت: در توسعه شهرک صنعتی اخولا، سلیمی، بعثت، چاراویماق و غیره آمادگی لازم برای تامین گاز را داریم و البته استارت کارها هم شروع شده است.

کمالی خاطرنشان کرد: ما سال‌هاست که می‌توانستیم جشن استان سبز را بگیریم ولی تصمیم بر این است که در هفته دولت امسال همه استان و روستاهای بالای ۲۰ خانوار گازدار خواهند داشت.

رتبه برتر استان در گازرسانی روستاها

وی گفت: در ۲هزار ۵۳۶ روستا گاز داریم و در ۴۲ روستا نیز عملیات گازرسانی داریم و به عبارتی ۹۹٫۲ خانوارهای روستایی دارای گاز هستند.

مدیرعامل شرکت گاز استان بیان داشت: استان آذربایجان‌شرقی از نظر گازرسانی به روستاها جزو روستاهای برتر است.

ما تبریز را به اشتباه در پایتخت پاک نشان می‌دهیم

وی با بیان اینکه گاز مایع جزو حیطه ما نیست، گفت: اما همیشه پیشنهاد دادیم که مشاغل آزاد اعم از اغذیه فروشی روی چرخ و آسفالت‌ریزی از نظر گاز مایع تامین شوند.

کمالی ابراز کرد: پایش مصارف اماکن عمومی جزو دستورات دولت است که به صورت ماهانه پایش می‌شود. که در این راستا با بیمارستان‌ها کاری نداریم زیرا شرایط بیمارستان‌ها متفاوت از سایر اماکن عمومی است.

وی متذکر شد: یکی از کارهای اشتباهی که در استان انجام می‌دهیم این است که تبریز را خیلی پاک به تهران نشان می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان بیان داشت: انشعبات غیرمجاز بگوییم نیست، دروغ است و به مجرد اطلاع جمع‌آوری می‌شود.

وی ادامه داد: ما در بخش خوش‌نشین‌ها بیشترین انشعابات غیرمجاز را داریم که از طریق دستورات قضایی نسبت به برچیده شدن آن اقدام می‌کنیم.

کمالی ۲۶ هزار کیلومتر شبکه گاز داریم که قطعا کنترل این میزان سخت است، گفت: هر سال به خاطر اینکه ساخت و ساز غیرمجاز دارند، نمی‌توانند مجوز انشعابات بگیرند و به نصب انشعاب غیرمجاز روی می‌آورند.

کمالی یادآور شد: دستکاری کنتور نیز داریم ولی در حوزه اندازه‌گیری و توسعه گاز مصارف بالا پایش انجام می‌گیرد از این‌رو مصرف باید قابل توجیه شود و اگر بالا یا پایین شود بلافاصله اقدامات صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: قطعا پرمصرف‌ها با قبض بالا روبرو خواهند بود که می‌توانند به اداره کل مراجعه کرده و این میزان مصرف را توجیه کنند.

کمالی گفت: در استان همه کنتورخوان‌ها با دقت لازم میزان مصرف را یادداشت می‌کنند و در برخی موارد نیز گاها اشتباه از کنتورخوان شده که همگی اصلاح شدند.

وی متذکر شد: در خانه‌هایی که پکیج دارند، نه تنها مصرف کنترل می‌شود بلکه هیچ گونه گازگرفتگی نیز وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت گاز استان گفت: وقتی هوا سرد می‌شود میزان مصرف بالا می‌رود. البته میزان قبض‌ها و پویش‌هایی از قبیل ۱۸ تا ۲۱ درصد و کاهش مصرف تا ۴۰۰ متر مکعب منجر به کاهش مصرف شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=143269

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});