• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
0

نکاتی عبرت آمیز از سانحه سقوط بالگرد

  • کد خبر : 143843
  • 05 خرداد 1403 - 9:47
نکاتی عبرت آمیز از سانحه سقوط بالگرد
یازاکو - حادثه اخیر آذربایجان به ما گوشزد کرد که باید به خود بیاییم. نمی‌شود دست روی دست گذاشت. با بزرگترین قدرت جهانی پنجه پنجه گذاشت. با جهان در افتاد و بدون تدبیر و اندیشه عواقب وخیمی را متوجه یک ملت کرد.

یازاکو، محمد فرج‌پور باسمنجی_ توصیه کتاب وحی الهی و بزرگان تاریخ است که بایستی اتفاقات و حوادث را به دیده عبرت بنگریم، در قرآن کریم حتی افتادن برگی از درخت هم با اطلاع یزدان بزرگ امکان پذیر است و همه حوادث روزگار پند و اندرز است تا مثلا سیاستمداران و مدیران در همه سطوح خود را وقف خدمت به خلق کنند، جیب دوزی نکنند و امانت دار و کاری باشند و از همه فرصت‌ها برای گشودن گره های کار و زندگی مردم بهره گیرند. و یا در سوره مبارکه < بقره> ترس و گرسنگی و نقصان جان و مال و کمبود میوه و زراعت، و شیوع انواع بیماری هااز نشانه های حق برای سنجش صابران و آزمایش حق جویان قلمداد شده است.

تاریخ هر از گاهی تکرار می شود و بعد از ظهر دهشتناک ۳۰ اردی بهشت و سقوط بالگرد کاری رییس جمهور و همراهان آن و جان باختن اندوهبار آنها نیز در تاریخ معاصر ایران خواهد ماند.و این اتفاقات در کتب درسی فرزندان ملت بلا دیده و مظلوم ما بدون شک ثبت و درج می‌شود. ملتی که در این ۴۶ سال در آلام و انبوه معضلات و مشکلات و جنگ و حوادث تلخ طبیعی و سیاسی زبانزد ملل شده اند. اما انسجام ملی و همیت و اتحاد قومی و ملی آنها و پشتوانه درخشان تمدنی و ایمان داری آنها، موانع و بحران‌ها را پشت سر گذاشته ومی گذارد.

حادثه اخیر آذربایجان به ما گوشزد کرد که باید به خود بیاییم. نمی‌شود دست روی دست گذاشت. با بزرگترین قدرت جهانی پنجه پنجه گذاشت. با جهان در افتاد و بدون تدبیر و اندیشه عواقب وخیمی را متوجه یک ملت کرد.

نمی شود ۴۶ سال نفرین بر این و آن گفت و آنگاه بالگرد تولیدی ۵۴ سال پیش آنرا در یک تعاملات منطقه ای در بالاترین رده مقامات کشوری استفاده کرد و آنهم به دلایل معلوم و نقض فنی سقوط کند. و بخشی از سرمایه اجتماعی یک ملت را به باد دهد.الان سیاست دهکده جهانی ملل جای خود را به 《مجتمع ویلایی مشترک》 می‌دهد.و همه در یک دورهمی و صلح و صفا با حفظ منافع به کدروتها و رقابت‌های منفی پایان می‌دهند.در دولت رییسی،رفع کدروتها با عربستان و اخیرا هم با جمهوری آذربایجان در این راستا است و ان شالله شاهد برقراری ارتباط معقول با دول مختلف غرب و شرق باشیم و تحریم هابا تدبیر برداشته شوند و شاهد رونق بیشتر تعاملات بین المللی و گشایش عمومی و تسهیل صادرات و واردات باشیم و تجهیز و نوسازی ناوگانهای هوایی،زمینی،و سازمان‌هایی چون هواشناسی،پایگاه‌های زلزله شناسی و آلودگی هوا ،هلال احمرو امثالهم را با جدیت دنبال کنیم.

اول از همه باید تلاش شود با تعاملات و گفتگو و در پیش گرفتن سیاست

متعادل حفظ منافع ملی در قبال احترام به منافع دیگران و دول قدرتمند و ضعیف حرکت کرد.سیاست مدارای مرحوم رئیسی با عربستان رقیب قدرتمند مان در منطقه بخشی از فشارهای عربی و جهانی را بر ما کاست و ۲۹ اردی بهشت من در ایستگاه قطار سریع السیر مدینه به مکه،با چشمان خود دیدم که مدیران ارشد وزارت حج و گردشگری عربستان چه احترام آمیز بر پیر زنان و پیرمردان ایرانی میهمان خانه خدا گل هدیه دادند و احترام کردند.و در حج تمتع امسال رفتار آنها با حاجیان ایرانی طبق اعتراف مدیران کاروان ها بسیار معقول و عالی است.

سیاست های خارجی و داخلی ما باید بر اساس،مدارا با ملت‌های خارج و ملت خودی باشد.

مردم ایران در انواع مشکلات داخلی و اعمالی خارجی در رنج و عذابند.

و در انتخابات دور دوم مجلس در حوزه های شهرهای بزرگ مشارکت پایین، برای ما یک افت بزرگ بود.باید پنجره های گفتگو و زمینه های حضور نخبگان و آگاهان و کارشناسان و کاربلدان در همه امور باز شود .رهبری هم به این نکته تاکید دارد.که همه ملت باید در امور و توسعه کشور مشارکت داشته باشند و دست اندرکاران باید همواره این نکته مهم را مدنظر قراردهند و برای تحقق آن چاره سازی و برنامه داشته باشند.

پیکرهای سوخته مردان کار و تلاش و سرمایه های انسانی ملی و محلی را در حالی باشکوه و هیمنه تشییع کردیم که جانشینی مثلا برای امام جمعه محبوب و بقول رهبری《امام جمعه معتبر》برای تبریز بزرگ آسان نیست.آل هاشم عصاره فضیلت و تبلور نزدیک به ۵ دهه روحانیت و مردم آذربابجان پس از انقلاب است و مرحوم مالک رحمتی که در این چند ماه عمر کوتاه والی گری در قلبهای مردم خوب ما نشست قدر دید و در صدر نشست و آزموده می شد و نگاه‌ها به نقش آفرینی آتی اش در سطوح ملی دوخته بودیم که حیف شد فرزندان پاک آذربایجان سوختند و رفتند و ما را داغدار گذاشتند.

انتظار فعالان و مطالبه گران و افکار عمومی از دولت این است که در اولین فرصت حداقل استانداری جوان و در قد و قواره مرحوم رحمتی برای آذربایجان شرقی انتخاب و اعزام کنند.در فصل کاری سال جدید هستیم وهنوز فترت و نمود های عقب ماندگیهای گذشته ها را داریم وسرپرست منصوبی وزارت کشور هم اجرایی و عمرانی نیست.

و وزارت کشور بدلیل مشی جناحی خود ،کوچک ها را در آذربایجان شرقی بزرگ نکند.ما در تراز عباس میر زا،قائم مقام ها،امیر کبیر،ومصدق مثل ادوار گذشته، والی می خواهیم. در ابتدای آغاز دولت هم استانداری بدلایلی که همه می دانیم چندان پویا نبوده و امور زیادی روی هم انباشته شده است.که نیاز به سکانداری کاربلد و خستگی ناپذیر دارد.

البته در انتخابات آتی ریاست جمهوری که تیرماه برگزارمیشود بایستی دولت و نظام جایگاه آذربایجان را در تصمیم گیریهای ملی و احتصاص اعتبارات لازم خوب ببیند و این امر متضمن بکار گیری متخصصان کاربلد منطقه در بدنه کارشناسی،و مدیریتی دولت آینده ان شالله نمود بیشتری یابد.و کار و سازندگی و تلاش برای جبران بخشی ار عقب ماندگیها با اجرا و تکمیل پروژه‌ های نیمه‌تمام دنبال شود.

در مورد تغییر نام برخی از اماکن بنام شهدای سوانح دلخراش هوایی آذربایجان باید گفت،تدبیر و خرد جمعی در این است،که بنام هریک از شهدای این حادثه غم انگیز،پروژه های ملی تعیین و در زمینه های مختلف زیر بنایی در گوشه و کنار استان داغدیده آذربایجان شرقی با اعتبارات اختصاصی از فصول بودجه های مصوب دولت و مجلس اجرا شود تا هم عیدی دولت و نظام بر مردم خوب استان ما تلقی گردد و هم التیامی بر دردها و عقب ماندگیهای گذشته گردد.و هم نام گذاری و تکرار اسامی این شهدا توام با ابهت ومباهات و تبلورخدمت بیشتر و نفع عمومی توام باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=143843

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});