• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
2

اسکو، رتبه نخست تولید پسته در آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 144130
  • 07 خرداد 1403 - 13:30
اسکو، رتبه نخست تولید پسته در آذربایجان شرقی
یازاکو - مدیر جهاد کشاورزی اسکو از کسب رتبه نخست این شهرستان در تولید پسته در آذربایجان شرقی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، ابوالفضل فرشبافیان گفت: با توجه به تغییر الگوی کشت در منطقه، از مجموع حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار باغ موجود در شهرستان حدود یک هزار و ۲۰۰ هکتار به کاشت پسته اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: باغهای پسته این شهرستان بیشتر در دشت ایلخچی و روستا‌های جزیره اسلامی واقع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اسکو اضافه کرد: بر اساس کیل‌گیری انجام شده عملکرد ۶ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم در هر هکتار (وزن تر) در این شهرستان به ثبت رسیده است.

فرشبافیان با بیان اینکه در گذشته در شهرستان اسکو پیاز در سطح وسیعی کاشته می‌شد گفت: با توجه به کم آب بر بودن محصول پسته و نیز لزوم رعایت اصلاح الگوی کشت میزان تولید پیاز از ۵۰۰ هکتار به ۵۰ هکتار کاهش یافته و از محصولات جایگزینی مثل پسته و کلزا برای کاشت استفاده می‌شود که هم صرفه اقتصادی دارد و باعث رونق اقتصاد شهرستان و کسب درآمد برای کشاورزان می‌شود و هم منابع آبی را تهدید نمی‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم از تولید ۱۸۰۰ تن پسته در استان خبر داد و با بیان اینکه باغهای بارور پسته در استان یک هزار و ۴۶۴ هکتار و باغهای غیربارور نیز ۷۷۴ هکتار است اظهار کرد: متوسط عملکرد این محصول در هکتار ۱.۲ تن است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ درصد تولید پسته معادل ۱۸۰۰ تن به صورت تازه خوری و فرآوری شده مصرف می‌شود افزود: ارقام موجود باغهای پسته استان را رقم احمد آقایی، اکبری، کله قوچی، شاه پسند، ریز قزوین، زرند کرمان و سایر ارقام بومی تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144130

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});