• امروز : دوشنبه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 17 June - 2024
0

۶ تصفیه خانه در آذربایجان شرقی امسال بهره برداری می‌شود

  • کد خبر : 144134
  • 07 خرداد 1403 - 13:45
۶ تصفیه خانه در آذربایجان شرقی امسال بهره برداری می‌شود
یازاکو - مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی اعلام کرد: از هشت تصفیه خانه در حال احداث استان ۶ تصفیه خانه شامل مدول دوم تصفیه خانه تبریز، اسکو ، آذرشهر، ملکان، مدول دوم مرند و تصفیه خانه هریس در صورت تداوم تخصیص اعتبارات تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، محمد خانی روز دوشنبه در نشست تشریح خدمات استاندار فقید آذربایجان شرقی و اقدامات این اداره کل اظهار کرد: چهار مورد از تصفیه خانه های یاد شده دارای مصوبه سفر ریاست جمهوری است و اعتبارات اجرا و تکمیل طرح ها از این مکان است و ۲ مورد دیگر هم از اعتبارات ملی و استانی اجرا می شود.

وی با اعلام اینکه تصفیه خانه آذرشهر در هفته دولت به بهره برداری می رسد، یادآور شد: تصفیه خانه هشترود و سردرود نیز با تخصیص اعتبار فعال می شود.

وی همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده برای پایدارسازی آب های شهری و روستایی در آذربایجان شرقی گفت: شهر هوراند و قره آغاج تا اواسط تیر ماه امسال از آب پایدار برخوردار می شوند و برای تحقق این اقدام به ترتیب ۸۰۰ میلیارد ریال و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است و بقیه شهرهای آذربایجان شرقی نیز در اقدامات لازم برای افزایش ظرفیت و استحصال آب انجام شده است.

آب ۲ هزار و ۲۴۰ روستای آذربایجان شرقی پایدار است

وی ادامه داد: سال گذشته آب شرب ۲۲۰ روستا در آذربایجان شرقی پایدار شد و تعداد روستاهایی که اکنون در استان از آب پایدار برخوردار هستند به ۲هزار و ۲۴۰ روستا رسیده است البته امسال نیز ۵۰۰ روستای دیگر هم باید آبرسانی پایدار انجام شود.

خانی یادآور شد: در زمان فعالیت جهادسازندگی، آبرسانی به برخی از این روستاها اتفاق افتاده ولی با خشکسالی های اخیر یا کاهش منابع یا خشک شدن چشمه های روستایی برخی برای سومین بار آبرسانی می شوند.

وی با اشاره به عملکرد بسیار خوب دولت سیزدهم در راه اندازی نهضت آبرسانی، گفت: با این طرح پایدارسازی آب روستاها میسر شده و در ۱۰ سال گذشته این تعداد پایدارسازی آب روستایی بی نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: امسال ۲۵۴ روستای دیگر در برنامه پایدارسازی قرار گرفته اند که در قالب طرح های جهاد آبرسانی با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) استان در حال اجراست و به لحاظ پیشرفت طرح های آبرسانی با ۹۱ درصد پیشرفت کار در کشور اول هستیم.

خانی با اعلام اینکه ۲ مجتمع روستایی در اواسط تیر ماه آبرسانی می شود، گفت: مجتمع آبرسانی ستارخان با سه هزار میلیارد ریال یکی از این مجتمع ها است که ۸۸ روستا و شهر ورزقان را زیر پوشش قرار می گیرند.

وی ادامه داد: ۶۸ روستا نیز با راه اندازی مجتمع قشلاقات آزادگان با ۲ هزار میلیارد ریال زیر پوشش طرح پایدارسازی قرار می گیرد که بزرگترین اتفاق در این خصوص در ۲۰ سال گذشته است.

وی افزود: این اعتبارات از محل مسوولیت های اجتماعی تامین می شود که در این ارتباط مدیون استاندار شهید و فقید آذربایجان شرقی مالک رحمتی هستیم.

وی ادامه داد: ۲ مجتمع در حال بهره برداری آزمایشی المالوی هشترود برای زیرپوشش قرار دادن ۴۵ روستا که منتظر افتتاح رسمی هستیم همچنین مجتمع یخفروزان و چول قشلاقی اهر برای تحت پوشش قرار دادن ۳۷ روستا در حال بهره برداری آزمایشی است.

وی همچنین در خصوص فرهنگ سازی در خصوص ورود خیران به موضوع آبرسانی گفت: در اردیبهشت ماه مراسم تجلیل از خیران آبرسان با حضور شهید رحمتی برگزار شد که موجب ترویج و جذب سرمایه گذار در این خصوص شد.

خانی ادامه داد: ۵۴ خیر داخلی و ۶ نفر از خیران ایرانی مقیم یونان و ترکیه از پنج میلیارد ریال تا ۲ هزار میلیارد ریال برای آبرسانی در آذربایجان شرقی کمک کردند.

وی افزود: موضوع خیران آبرسان همانند مدرسه سازی رونق یافته و در جذب خیران آبرسان استان آذربایجان شرقی مقام اول کشور را دارد به طوری که ۹۲ روستا توسط خیران آبرسانی شده است.

۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب در استان آذربایجان شرقی در دست اجراست

وی همچنین گفت: ساخت ۱۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب نیز در استان برای زیر پوشش قرار دادن ۴۰ هزار مشترک جدید در دست اجرا است اکنون ۷۶درصد جمعیت استان تحت پوشش قرار دارد که با افزوده شدن شبکه فاضلاب جدید درصد پوشش نیز افزایش می یابد.

خانی همچنین با اشاره به مدیریت تنش آبی در آذربایجان شرقی در سال گذشته و برنامه ریزی برای سال جاری، گفت: امسال تنش آبی در استان کمتر خواهد بود البته چون ذخایر منابع زیرزمینی و سدها در سال های گذشته آسیب دیده با این بارش های خوب سال جاری یعنی با یکسال بارندگی کمبود بارش های سال های گذشته جبران نمی شود.

وی تاکید کرد: به رغم افزایش ۲۰ درصدی بارندگی ها در سال جاری نسبت به سال گذشته خشکسالی و کاهش بارندگی های سال های گذشته جبران نمی شود، چون باید چندین سال بارندگی این عقب ماندگی های خشکسالی را جبران کند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف بهینه آب باید به فرهنگ تبدیل شود، گفت: متوسط مصرف آب شرب کشور ۱۵۰ لیتر برای هر فرد در شبانه روز است که کافی است در حالی که این مصرف در آذربایجان شرقی ۲۵۰ لیتر است که باید اصلاح شود.

امسال قطعی آب با برنامه در تبریز نخواهیم داشت

خانی یادآور شد: در سال گذشته ۱۲ شهر آذربایجان شرقی دارای تنش آبی بودند و برخی شهرها مثل مرند و تبریز قطعی آب داشتیم اما همگی مدیریت شد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص رفع تنش آبی در تبریز، اظهار کرد: در تبریز ۶ ایستگاه در داخل شهر و پمپاژ به طور زیرساختی ایجاد شد که در واقع برای آینده نیز مفید است و به نوعی پدافند غیرعامل هم محسوب می شود.

خانی ادامه داد: سیستم هیدرولیکی چندگانه نیز انجام شد به طوری که اکنون از سه منبع چاه، نهند و زرینه رود امکان برداشت آب فراهم شده است و همچنین اختلاط آب نیز ممکن شد تا کیفیت آب تمام مناطق کلانشهر تبریز یکسان و همگون باشد البته اکنون بالاترین کیفیت آب را در تبریز داریم.

وی با اشاره به اینکه با بارش های مناسب شاهد سرریز شدن سد نهند بودیم، گفت: در طول سال امکان ایجاد ذخیره راهبردی با سد نهند برای تبریز ایجاد شد و در طول سال امکان اضافه و حذف این ظرفیت در آب تبریز وجود دارد.

خانی با اعلام اینکه امسال قطعی با برنامه آب شرب نخواهیم داشت ، ادامه داد: مشکلات سال گذشته آب تبریز و سایر شهرهای استان موجب جلب توجه مسوولان شد تا طرح های آبی آذربایجان شرقی فعال شود به طوری که اجرای رینگ شرق تبریز از تصمیمات دولت برای پایدارسازی آب شهر تبریز بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=144134

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});