• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
3
دیلی صباح گزارش داد؛

سفر وزیر امور خارجه ترکیه به چین به چه معناست؟

  • کد خبر : 145287
  • 20 خرداد 1403 - 12:15
سفر وزیر امور خارجه ترکیه به چین به چه معناست؟
یازاکو - در حال حاضر، علیرغم دوره‌های نوسان، روابط ترکیه و چین زمینه و فرصت‌هایی را برای ایجاد یک رابطه سودمند متقابل فراهم کرده و شکاف بین دو تمدن باستانی را پر می‌کند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یازاکو به نقل از دیلی صباح هاکان فیدان وزیر امور خارجه  ترکیه پس از وقفه ۱۲ ساله در سفرهای سطح بالا از آنکارا به پکن، این هفته از چین بازدید کرد.

دستور کار دیپلمات ارشد ترکیه در این سفر سه روزه مملو از موضوعات متنوعی بود، از روابط تجاری دوجانبه تا دیدگاه‌ها در مورد مناقشات جهانی مانند فلسطین و اوکراین، از کریدورهای انرژی و تجاری تا وضعیت ترک‌ها و مسلمانان اویغور در چین.

به طور خلاصه، ترکیه و چین در بسیاری از مسائل دیدگاه  مشابهی دارند. این موضع مشترک شامل تقویت روابط تجاری سودمند متقابل و بررسی ابتکارات جدید برای پروژه های مرتبط با انرژی، همبستگی با فلسطین و تمامیت ارضی اوکراین است.

 به نظر می‌رسد وضعیت ترک‌های اویغور در چین موضوعی متفاوت است.

روابط ترکیه و چین دارای فراز و نشیب یا دوره های فروپاشی بوده است. در حال حاضر، زمینه و فرصت مناسبی برای نزدیک شدن دو تمدن باستانی از طریق یک رابطه برد-برد وجود دارد.

سیاست خارجی در حال تحول ترکیه

پویایی در حال تغییر در رویکرد سیاست خارجی ترکیه و چشم انداز متعادل در اولویت های آن، آنکارا را به فراتر از حوزه دیپلماتیک سنتی خود سوق داده است. فعالیت‌های دیپلماتیک جدید، همراه با رشد توانایی‌های اقتصادی و دفاعی، مداخلات دیپلماتیک و تلاش‌های میانجی‌گری در مناقشات بین‌المللی و همچنین همکاری‌های بشردوستانه و توسعه با جنوب جهانی، اعتبار و قدرت ترکیه را از یک قدرت متوسط ​​در حال ظهور افزایش داده است. به عبارت دیگر، سیاست خارجی متعادل و فعال ترکیه، قدرت دیپلماتیک نسبی آن را به سمت بالا تغییر داده است و آن را به یک بازیگر کلیدی بین شرق و غرب یا به نوعی بازیگر استراتژیک بین شمال جهانی و جنوب جهانی تبدیل کرده است.

به این ترتیب، در زمانی که رقابت آمریکا و چین به اوج خود می رسد، سفر فیدان باید به عنوان یک حرکت متعادل کننده از آنکارا تعبیر شود. فیدان در جریان نشستی با همتای چینی خود وانگ یی در پکن گفت: «ما از نزدیک تحولات آسیا اقیانوسیه و پیامدهای ژئوپلیتیکی آن را دنبال می کنیم.

دیپلمات ترکیه ای گفت: ما معتقدیم که چالش های آسیا اقیانوسیه نیازمند چندجانبه گرایی موثر، تلاش های گفتگوی سازنده و همکاری بر اساس اولویت های مشترک است. وی افزود: انعکاس رقابت‌پذیری اقتصادی چین به افکار عمومی بین‌المللی به گونه‌ای دیگر و تلاش برای ایجاد یک مبارزه جهانی متفاوت از اینجا، در واقع رویدادی است که زنگ خطر صلح، ثبات و توسعه جهانی را به صدا در می‌آورد.

این سخنان در واقع آدرسی غیر از ژست های دیپلماتیک صرف داشت. به نوعی، آنها کلماتی بودند که مشخص می کردند چین در چشم انداز سیاست خارجی ترکیه در کجا قرار خواهد گرفت و این مساله در روابط ترکیه با متحدان و شرکای سنتی غربی اش چه معنایی خواهد داشت.

 همتای چینی فیدان  نیز گفت : «چین مایل است به تقویت هماهنگی و همکاری با طرف ترکیه در چارچوب سازمان ملل متحد و گروه ۲۰ ادامه دهد تا با همه اشکال هژمونی و سیاست قدرت مخالفت کرده و برای حفظ ثبات زنجیره تامین جهانی تلاش کند.”

گسترش دیپلماتیک

از آنجایی که فعالیت دیپلماتیک ترکیه دامنه جغرافیایی خود را با دیدگاه‌های جدید آفریقا، آمریکای لاتین و آسیا گسترش داده است، آسیا-اقیانوسیه در واقع یک مکان استراتژیک در دستور کار تصمیم‌گیرندگان خواهد داشت. با توجه به تناقضات و ناهماهنگی ها در دیدگاه متحدان غربی در مورد ترکیه، تخم ها در چندین سبد مختلف قرار می گیرند و سبدها حتی ممکن است گاهی تغییر کنند. نظم جهانی جهانی اکنون در حال گذر از یک تحول است و مشخص نیست که چگونه برای بلندمدت طراحی خواهد شد. در زمان عدم اطمینان، ثبات دیپلماتیک و عمل گرایی یک دولت باید دست به دست هم دهند تا حداکثر منافع شخصی را تضمین کنند و در عین حال نفوذ منطقه ای و جهانی را نیز افزایش دهند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=145287

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});