• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد

چشم انداز توسعه ۱۹۲۶ هکتاری گلخانه‌های آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 14831
  • 25 اردیبهشت 1400 - 18:00
چشم انداز توسعه ۱۹۲۶ هکتاری گلخانه‌های آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از چشم انداز توسعه ۱۹۲۶ هکتاری گلخانه‌های استان خبر داد و افزود: برنامه ریزی و مطالعه برای رسیدن سطح زیر کشت گلخانه‌های استان به این میزان در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از نصر ، اکبر فتحی با بیان این مطلب افزود: در راستای تحقق اهداف بخش کشاورزی در این خصوص، توسعه گلخانه‌های شهرستان مرند با ۱۰۰۰ هکتار، ورزقان با ۶۰۰ هکتار، هریس با ۲۵۰ هکتار، بناب با ۳۰ هکتار، اهر با ۲۸ هکتار و هوراند با ۱۸ هکتار در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار دارد.
وی ادامه داد: میزان سطح زیر کشت گلخانه‌های استان تا سال ۹۲ و ابتدای دولت دوازدهم برابر با ۶۴.۵ هکتار بود اما این میزان در طول هشت سال گذشته در حال توسعه بوده و اکنون در مجموع با بهره برداری از ۱۹۶ هکتار گلخانه دیگر، به ۲۵۰ هکتار رسیده است.
وی با بیان این‌که مجموع سطح زیر کشت گلخانه‌های استان با افتتاح طرح‌های نیمه تمام تا آخر دولت دوازدهم به ۵۱۰ هکتار خواهد رسید، گفت: آذربایجان شرقی از جمله استان‌هایی است که از مزیت مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری برخوردار بوده و توسعه گلخانه در این استان و حتی در سطح کشور، یکی از اولویت‌های وزارت جهادکشاورزی است.
فتحی با تاکید بر اهمیت احداث گلخانه‌ها در سطح استان، افزود: برای بهره برداری بهینه از منابع آبی و خاکی در راستای تامین امنیت غذایی جمعیت رو به رشد کشور، چاره‌ای جز افزایش عملکرد محصولات کشاورزی در واحد سطح و حجم نداریم. از این رو برای تحقق این امر باید تدابیری اندیشیده شود تا محصول تولید شده در یک مترمربع از زمین‌های کشاورزی و حجم آب مصرفی چندین برابر افزایش یابد.
وی ادامه داد: در ادبیات کشاورزی دنیا، پارامتری در این راستا به کار گرفته می‌شود که بر این اساس از یک مترمربع آب مصرفی کشاورزی باید به گونه‌ای محصول تولید شود که هدررفت آب مصرفی کشاورزی به حداقل ممکن کاهش یابد.
وی گفت: یکی از روش‌های مورد تاکید و تایید کارشناسان کشاورزی در اقصی نقاط جهان نیز استفاده مطلوب از ظرفیت گلخانه‌ها در راستای افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم آب است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: گلخانه‌ها به سه دلیل مهم از جمله افزایش عملکرد در واحد سطح و حجم، بهینه کردن مصرف آب کشاورزی، اقتصادی کردن تولید و کاهش قیمت تمام شده محصول، مورد تاکید وزارت جهادکشاورزی است لذا در این راستا سهمیه استانی براساس برش استانی هر استان تعریف و ابلاغ شده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=14831

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});