• امروز : دوشنبه - ۲۹ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : Monday - 19 August - 2024
2

زنجیره معیوب پخت نان و گلایه مردم از کیفیت آن در ارومیه

  • کد خبر : 152229
  • 27 مرداد 1403 - 14:30
زنجیره معیوب پخت نان و گلایه مردم از کیفیت آن در ارومیه
یازاکو - نان قوت غالب مردم ایران و به تبع آن از اقلام ضروری و همیشگی در سفره مردم آذربایجان‌غربی است.

به گزارش پایگاه خبری یازاکو، در این استان به سبب پخت غذاهای محلی که عمدتا با نان سرو می‌شود، تقاضا برای مصرف آن قابل توجه بوده و طبیعتا کیفیت پخت نان نیز برای شهروندان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. 

به‌غیر از پخت نان محلی، نان‌هایی مثل سنگگ، نان روغنی و لواش در ارومیه پخته می‌شود که در سالهای اخیر کاهش کیفیت پخته آنها موجب نارضایتی مردم شده است. 

کیفیت و اندازه نان‌ها رفته رفته آب می‌روند

رضا احمدی از ساکنان محله البرز ارومیه با ابراز گلایه از کیفیت نان افزود: در این محله چندین نانوایی فعالند اما کیفیت فقط یکی یا دوتا از آنها قابل اغماض است نه قابل قبول. 

او ادامه داد: تکلیف نان‌های روغنی که مشخص است، هر نانوای به بهانه کنجدی و کره ای بودن به قیمتی متفاوت نان عرضه می‌کنند که تازه فقط می‌توانی تا یک ساعت نگهداری و مصرف کرد، چون بعد از گذشت این یک ساعت بدلیل کیفیت پایین، نان قابل مصرف نیست و دور ریخته می‌شود. 

این شهروند اظهار کرد: نان‌های لواش و سنگک هم از نظر طولی و هم قطر نان رفته رفته آب می‌روند که جای تاسف دارد. 

احمدی که خود یک کسبه است، گفت: هر صنفی در ارائه خدمات باید انصاف داشته و خدا را در نظر بگیرد، کسی نیست از همین آقایان شاطر بپرسد خودتان از کیفیت نانی که دست مردم می‌دهید راضی هستید! 

دور ریز نان‌ها زیاد است

بانویی میانسال در حالیکه که در صف نان لواش ایستاده لب به گله باز می‌کند و نسبت به کیفیت نان معترض است گفت: قدیم برای نان حرمت قائل بودند، نانی که پخته می‌شد کیفیت خوبی داشت، اما الان که لواش‌های ماشینی جایگزین نان تنوری شده یا کم حرارت می‌دهند و نیمه پخته محسوب می‌شود یا بقدری نازک است که نصف نانها تا به خانه نرسیده خرد و غیرقابل استفاده می‌شوند. 

او ادامه داد: متاسفانه دور ریز نان ها زیاد است و مسئولین شهر انگار از همین نان‌ها مصرف نمی‌کنند تا نسبت به بهبود وضعیت آن اقدام کنند. 

این بانوی میانسال افزود: وضعیت نان‌های شهر ما هر محله که بروی از نان روغنی گرفته تا همین لواشی که هر روز مصرف می‌شود بی کیفیت است اما در درجات مختلف، واقعا باید فکری به حال این قضیه شود. 

نوع و درجه آرد کیفیت نان را تعیین می‌کند

رضا نانوای محله بهنق که مردم اکثراً از کیفیت نان‌های لواش گله دارند اما صنف شما توجهی به این نظرات ندارند، علت مشکل را نوع آرد توزیعی اعلام کرد و گفت: کیفیت نان بستگی به نوع آرد عرضه شده دارد، بعضاً اگر نانی کیفیت لازم را نداشت به خاطر آردی است که استفاده می‌شود. 

او ادامه داد: اگر آرد باکیفیت باشد کیفیت نان هم بالا می‌رود؛ شاطرها تقصیری ندارند.

نظارت بر تخلفات حوزه آرد و نان جدی‌تر شود

فرماندار شهرستان ارومیه گفت: دستگاهها متولی حوزه آرد و نان باید از تمام ظرفیت قانونی خود در جهت مقابله با تخلفات احتمالی در این حوزه استفاده کنند. 

غلامحسین عماری در جلسه بررسی مشکلات آرد و نان شهرستان با بیان اینکه نان جز مهمترین اقلام غذایی بوده و اکثر مردم از آن در وعده های غذایی مختلف استفاده می‌کنند، افزود: پیشگیری از ایجاد نارضایتی عمومی در خصوص کمیت وکیفیت نان باید در سرلوحه امور متولیان مربوطه در حوزه آرد و  نان قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: براساس طرح بلوک بندی مقرر شد سازمانهای متولی هر یک در محدوده و بلوک مشخص شده نسبت به پایش موضوع نظارت کافی داشته و با هر گونه تخلف به‌جد برخورد کنند. 

فرماندار در نهایت بیان کرد: همشهریان می‌توانند در صورت مشاهده گرانفروشی، کم فروشی یا سایر تخلفات، موارد را با شماره تلفن ۱۲۴ گزارش کنند.

توجه به کیفیت و درجه بندی آرد تولیدی 

معاون هماهنگی امور اقتصادی آذربایجان‌غربی گفت: مجوز صدور پروانه برای فعالیت ۱۶۹ متقاضی نانوایی آزاد پز در استان با توجه به اهمیت مدیریت پخت، توزیع به موقع نان و رضایتمندی شهروندان صادر شد.

جواد کرمی در حاشیه پنجمین کارگروه گندم، آرد و نان آذربایجان‌غربی افزود: جهت کاهش صف‌ها و به صفر رساندن آن و جلوگیری از هدر رفت زمان شهروندان در تهیه نان مقرر شد تا صدور مجوز برای افراد متقاضی در دستور کار اتحادیه نانوایان باشد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اضافه کرد: فعالیت واحدهای نانوایی آزاد پز با ایجاد رقابت منجر به تولید نان با کیفیت می‌شوند و نان مرغب و خوب و با کمترین ضایعات به دست شهروندان می‌رسد.

کرمی بیان کرد: هم اکنون هیچ مشکلی در استان در زمینه تهیه و تولید آرد وجود ندارد و رضایتمندی در این بخش وجود دارد.

 وی اضافه کرد: از ۶ ماه قبل درجه بندی کارخانه‌های تولید آرد در راس برنامه‌های کارگروه گندم و آرد و نان استانی بود که بعد از بررسی و ارزیابی‌ درجه بندی‌ها مشخص شد که روندی روبه رشدی در ارتقای کیفیت تولید در کارخانه ها را شاهد هستیم. 

کرمی ادامه داد: بسیاری از واحدها در سنوات قبل در درجه‌های ۲ و ۳ قرار داشتند که امسال بعد از ۶ ماه با رشد و تغییرات مطلوب اقدام به تولید آرد باکیفیت اقدام کرده‌اند و مقرر شد براساس درجه بندی گندم در اختیار این صنف قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: تشدید بازرسی‌ها هم که در جلسه قبل کارگروه مورد تاکید بود مجدد بررسی شد و بر استمرار آن تاکید شده است.

بررسی و تشدید نظارت‌ها بر روند کیفیت اقلام توزیعی از جمله نان همواره می‌تواند بستری برای ارتقای کیفیت شود که می‌طلبد با توجه به اهمیت و استراتژیک بودن موضوع نان، نظارت بر کیفیت پخت آن و کاهش تخلفات این حوزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که تولید آرد، مصرف انرژی و بکارگیری نیروی انسانی هزینه‌هایی بدنبال دارد که کاهش کیفیت نان و افزایش دور ریز آن که ناشی از معیوب بودن چرخه تولید تا مصرف است، که در نتیجه منجر به افزایش هزینه هم برای دولت و هم شهروندان می‌شود. 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=152229

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});