• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
8

موزه‌های آذربایجان‌شرقی پویاسازی می‌شوند

  • کد خبر : 15435
  • 29 اردیبهشت 1400 - 12:15
موزه‌های آذربایجان‌شرقی پویاسازی می‌شوند
یاز اکو - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ارتقای کیفی موزه‌های استان، گفت: بر همین اساس طی سالجاری تمامی موزه‌های استان پویاسازی می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی، احمد حمزه زاده روز چهارشنبه در جمع روسای موزه‌ها و فعالان حوزه میراث‌ فرهنگی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه صیانت و حفاظت از مواریث فرهنگی وظیفه‌ای همگانی است که باید با مشارکت بخش دولتی و خصوصی محقق شود، افزود: موزه‌داری از مهم‌ترین بخش‌های این هدف ارزشمند است که در این راستا آذربایجان شرقی علاوه بر موزه‌های تحت پوشش، با دارا بودن ۹ مجموعه خصوصی و سایر موزه‌های مشارکتی گامی استوار در این راستا برداشته است.

به گفته وی آذربایجان شرقی از جمله استان‌های پرظرفیت و غنی از محتوای موزه‌ای و میراث فرهنگی است که به واسطه فعالیت ارزشمند فعالان این عرصه در سطح ملی و بین المللی شناخته شده است.

حمزه زاده با اشاره به اینکه تبریز پس از تهران دومین رتبه کشوری به لحاظ تعداد موزه را دارد، اظهار داشت: ارتقای کیفیت موزه‌ها و همچنین افزایش موزه‌های استان در سال ۱۴۰۰ از مهمترین اهداف میراث فرهنگی آذربایجان شرقی است.

وی یکی از مهمترین اهداف و اقدامات میراث فرهنگی آذربایجان شرقی را همکاری با فعالان بخش موزه‌داری بیان کرد و ادامه داد: بر همین مبنا پویا سازی و ارتقای کیفی محتوای موزه‌ها در دستور کار قرار گرفته تا به واسطه آن بتوان موزه‌ها را طبق سلیقه مخاطبان آماده کرد.

حمزه زاده ایجاد موزه در هر شهر را یکی از برنامه های اولویت دار میراث فرهنگی آذربایجان شرقی بیان کرد و اظهار داشت: بر همین اساس برای تحقق ۶۳ موزه در ۶۳ شهر تلاش می کنیم.

وی اضافه کرد: پارسال علیرغم شرایط دشوار کرونایی فرصتی بهینه برای تولید محتوای دیجیتالی از موزه‌ها و ابنیه های تاریخی استان فراهم شد، بطوری که برای معرفی بیش از ۲۰۰ اثر تاریخی و موزه، ویدئوکلیپ و تورهای مجازی تهیه شد تا به صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی در دسترس علاقه‌مندان قرار گیرد.

تشکل حرفه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ایجاد می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی از قرارگیری تشکیل تشکل حرفه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی در دستور کار این اداره کل خبر داد و گفت: این تشکل مردمی به زودی ایجاد و راه اندازی می شود.

احمد حمزه زاده با اشاره به برگزاری جلسه مشترک با فعالان حوزه صنایع‌ دستی استان در راستای بررسی مراتب تشکیل تشکل حرفه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی، افزود:  براساس بررسی‌های انجام‌ شده، برای ایجاد این تشکل حرفه‌ای، فراخوانی سراسری برای عضویت هنرمندان استان اعلام خواهد شد و پس از تعیین هیات مدیره براساس سوابق فعالیت، دارا بودن نشان ملی و مهر اصالت، نماینده تشکل‌ حرفه‌ای هنرمندان صنایع‌ دستی آذربایجان شرقی به وزارت مربوطه برای پیگیری امور این حوزه معرفی خواهد شد.

وی اظهار کرد: با توجه به بررسی و مطالعه اساسنامه فعالیت هنرمندان صنایع‌ دستی در جلسه پیشین، با حضور نمایندگانی از هنرمندان استان و همچنین اعضای انجمن مردم‌نهاد خانه هنرمندان، طی دومین جلسه راهکارها و مراتب تشکیل تشکل حرفه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی استان مورد بررسی قرار گرفت.

حمزه زاده ادامه داد: ایجاد تشکل حرفه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی اقدامی مؤثر در راستای پیشبرد اهداف توسعه‌ای و رونق این چرخه خلاق خواهد بود.

وی گفت: با توجه به اینکه ایجاد تشکل‌های حرفه‌ای فعالیت‌های تخصصی استان اقدامی مؤثر در تخصصی سازی، تسهیل امور، فعالیت جامع فعالان آن حوزه داشته، لذا با ایجاد تشکل حرفه‌ای هنرمندان صنایع‌دستی نیز می‌توان روند اموری مانند بازاریابی، تشکیل بازارچه‌های صنایع‌دستی و برون‌سپاری برخی از امور مرتبط معاونت صنایع‌دستی به این انجمن  را با مشارکت حداکثری هنرمندان، تسریع بخشید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=15435

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});