• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
3
یادداشت؛

رشد جمعیت تهدید یا فرصت

  • کد خبر : 15676
  • 31 اردیبهشت 1400 - 11:00
رشد جمعیت تهدید یا فرصت
یاز اکو - در روزهای اخیر موجی تازه از نگرانی در میان مسئولان ایرانی درباره کاهش نرخ زاد و ولد و پیر شدن جمعیت به وجود آمده است. چند مقام دولتی در این باره صحبت کرده و هشدار داده‌اند با تداوم وضعیت فعلی ایران تا ۲۰ سال دیگر به یکی از کشورهای پیر جهان تبدیل خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو محمدرضا منجذب طی یادداشتی نوشت: در اخبار و در پاسخ به این سوال که جمعیت ایران در ۳۰ سال آینده چقدر می‎شود؟ معاون وزیر بهداشت فرمودند:

طبق برآوردها اگر رشد جمعیت بالایی داشته باشیم، ۳۰ سال دیگر به جمعیت حدود ۱۱۰ میلیون نفر می‌رسیم، اگر با رشد بسیار کم حرکت کنیم، جمعیت به حدود ۸۷ میلیون نفر رسیده و اگر با رشد متوسط حرکت کنیم، در سال ۱۴۳۰ به جمعیت ۹۹ میلیونی می‌رسیم.

باید اظهار داشت، بطور معمول در فرایند توسعه اقتصادی در دوره اول رشد جمعیت پایین است و به این دلیل نرخ زاد و ولد و نرخ مرگ و میر بالاست، در دوره دوم که درآمد افزایش می یابد و بهداشت رشد می کند رشد جمعیت افزایشی چشم گیر دارد، و بالاخره در دوره سوم و در مرحله توسعه یافتگی رشد جمعیت نزدیک صفر می شود.

در شرایطی که ایران هنوز توسعه نیافته است چرا رشد جمعیت به صفر نزدیک می شود. قطعا شرایط اقتصادی موجود در آن دخیل است، بویژه شاخص فلاکت (حاصل جمع نرخ تورم و نرخ بیکاری) که به بالاترین نرخ خود طی امسال رسیده است. این که آیا جمعیت زیاد تهدید است یا فرصت؟ عملکرد اقتصادی چون چین، و حتی هند و اندونزی حاکی از فرصت بودن آن است. این کشورها در حوزه مدیریت اقتصادی درست عمل کرده اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=15676

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});