• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10

مراسم رونمایی از کتاب «شهد مصفا»؛ شرح غزلیات فضولی برگزار شد

  • کد خبر : 16167
  • 04 خرداد 1400 - 9:15
مراسم رونمایی از کتاب «شهد مصفا»؛ شرح غزلیات فضولی برگزار شد
یاز اکو- «ابوطالب الهیاری» نویسنده کتاب «شهد مصفا»؛ شرح غزلیات فضولی معتقد است: شخصیت و آثار ملا محمد فضولی آنقدر گسترده است، که در چند جلد کتاب نمی‌توان گنجاند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، مراسم رونمایی از کتاب «شهد مصفا»؛ شرح غزلیات فضولی با حضور جمعی از چهره‌های شاخص ادبی استان عصر دوشنبه در فرهنگسرای الغدیر برگزار شد.

«ابوطالب الهیاری» نویسنده کتاب در این مراسم با بیان اینکه نگارش این کتاب هفت سال طول کشیده است، افزود: ۳۰۱ غزل ترکی از فضولی در این کتاب مورد تحلیل و تفسیر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در نگارش کتاب به مقالات، کتاب‌ها، مطالب روزنامه‌ای و منابع زیادی ارجاع داده شده است، دو منبع اصلی تحقیق را نسخه اشعار فضولی مربوط به دوره واتیکان و هم‌چنین ترکیه عنوان کرد.

الهیاری ادامه داد: بعد از جمع‌آوری مطالب، اقدام به شرح و تفسیر معنای واژه‌ها، کنایه‌ها، ترجمه تحت‌اللفظی و شرح آثار فضولی کرده‌ام. هم‌چنین سعی کرده‌ام در حد وسع خود به تاویل غزلیات فضولی و دلیل شرایط سرودن آن‌ها اشاره کنم.

وی از تمامی اهالی ادب و صاحبنظران خواست تا با ارائه نظراتشان او را در چاپ دوم و تصحیح شده کتاب یاری رسانند.

رضا همراز، محقق تبریزی هم در این مراسم با اشاره به اینکه پرداختن به اشعار فضولی جسارت زیادی می‌طلبد، گفت: عشق و علاقه آذربایجانی‌ها به فضولی به زمان‌های طولانی برمی‌گردد، به طوریکه اولین کتاب او تحت عنوان «لیلی و مجنون» در سال ۱۲۶۳ هجری قمری در تبریز نگارش شده است.

وی گفت: ۲۵ سال قبل من آرزوی فضولی‌خوانی در تبریز را داشتم، اما اکنون به مدد اهالی ادبیات از این مرحله گذر کرده و به مرحله فضولی‌دانی رسیده‌ایم.

برگزاری حداقل ۱۵ رویداد ملی در آذربایجان شرقی با طرح حمایت از اهالی فرهنگ و هنر

مدیر عامل سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تبریز در مراسم رونمایی از کتاب گفت: در شهرداری تبریز طی سه سال گذشته در حال تدوین طرحی هستیم که بر اساس آن ۱۵ محور هنری و ادبی در قالب آن از حمایت‌های مادی و معنوی شهرداری تبریز برخوردار می‌شوند.

حجت‌الاسلام احمد حمیدی با بیان این مطلب افزود: در قالب این طرح ۱۵ محوری از قبیل موسیقی، نگارگری، کتاب و ادبیات و… دارای خانه تخصصی می‌شوند و با پشتیبانی کمیسیون فرهنگی شهرداری تبریز در هر محور حداقل یک رویداد ملی و حداکثر یک رویداد بین‌المللی در سال تدارک دیده می‌شود.

وی از کشف و پرورش استعدادهای جدید و هم‌چنین حمایت از افراد شاخص در حوزه‌های مختلف ادبی و هنری از طریق خریداری، معرفی و چاپ آثار خبر داد.

حجت‌الاسلام حمیدی در ادامه با تاکید بر اینکه ملا محمد فضولی انسان بزرگی بود، افزود: او اولین شاعری است که به زبان ترکی، شعر عاشورایی سروده است.

وی گفت: فضولی علاوه بر سرودن شعر به سه زبان ترکی، فارسی و عربی، یک ادیب و فقیه مسلط به تفسیر و رمز و رموز قرآن کریم بود.

حجت‌الاسلام حمیدی در رابطه با اهمیت کتاب گفت: یکی از شاخص‌های جوامع توسعه‌یافته سرانه مطالعه بالا است و برعکس در جوامع جهان سومی شاهد این هستیم که سرانه مطالعه پایین است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16167

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});