• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
روحانی در جلسه هیات دولت:

فراموش کردیم ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق رای تامین می‌شود/ به رهبری نامه نوشتم که اگر مصلحت بدانند کاری انجام دهند/ ۹۸ درصدی که به جمهوری اسلامی رأی دادند، هر روز آب می‌روند

  • کد خبر : 16427
  • 05 خرداد 1400 - 13:15
فراموش کردیم ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق رای تامین می‌شود/ به رهبری نامه نوشتم که اگر مصلحت بدانند کاری انجام دهند/ ۹۸ درصدی که به جمهوری اسلامی رأی دادند، هر روز آب می‌روند
یاز اکو - رئیس‌جمهور گفت: در همه انتخابات‌های ما مساله انتخاب ریاست جمهوری بحثش این است که یک فرد می‌خواهد رئیس یک جمهور شود نه رئیس یک جناح.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی در جلسه هیات دولت عنوان کرد: خرداد سال ۴۲ حرکت و موج بزرگ نهضت اسلامی را ایجاد کرد و حادثه ۱۵ خرداد و ایثار و حضور مردم در خیابان‌ها باعث شد نهضت ریشه‌هاش مستحکم شود و جان امام حفظ شود. خرداد سال ۴۲ ما گذشتیم و آمدیم تا پیروزی انقلاب که با فراز و نشیب همراه بود و جنگ تحمیلی را داشتیم. باز هم در خرداد ۶۱ به فتح الفتوح رسیدیم.

وی افزود: در سال ۶۱ رزمندگان عزیز ما توانستند حادثه‌ای بوجود بیاورند و پیروزی قطعی در برابر توطئه  جهانی علیه ایران را داشتیم و برابر این توطئه رزمندگان ما آن عملیات بزرگ را انجام دادند و دنیا در بهت شاهد پیروزی عظیم در ۳ خرداد ۶۱ بود و تکلیف جنگ در ۳ خرداد معلوم شد.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در جنگ فرازو نشیب زیاد داشتیم و جنگ با عملیات مرصاد پایان پیدا کرد اما سال ۶۱ همه فهمیدند توطئه علیه ایران به نتیجه نمی‌رسد و مردم برای منافع ملی خود ایستادگی می‌کنند. البته در خرداد ۶۸ هم مواجه بودیم با رحلت امام که مصیبت بزرگی برای ملت ما بود و بعد شاهد انتخاب رهبر انقلاب خلف صالح امام بودیم که آن هم دنیا را به حیرت وا داشت.

وی ادامه داد: کسی فکر نمی‌کرد مجلس خبرگان رهبری از بعد از ظهر قبل از غروب موضوع مهم و پیچیده مذهبی دینی و سیاسی به ثمر برسد و با رای قاطع رهبری پرچم را بر دوش گرفتند. از خدا می‌خواهیم عمر ایشان زیاد شود. امسال هم در سال ۱۴۰۰ با خرداد دیگری مواجهیم. البته بسیاری از انتخابات‌های مهم ما در خرداد بوده است؛ سال ۹۲ هم انتخابات در خرداد بود سال ۷۶ هم انتخابات در خرداد بود. گاهی هم قبل از خرداد یا بعد از آن انتخابات برگزار شده است.

روحانی با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری مساله مهمی است، گفت: تنها این نیست که مردم نسبت به انتخاب رئیس قوه مجریه ملت پای صندوق می‌آیند، در همه انتخابات‌های ما مساله انتخاب ریاست جمهوری بحثش این است که یک فرد می‌خواهد رئیس یک جمهور شود نه رئیس یک جناح، منظور از رئیس‌جمهور همه مردم و ملت است کسی می‌خواهد ملت ایران را نمایندگی کند و این خیلی مهم است.

رئیس‌جمهور گفت: در واقع این انتخابات بسیار مهم و بزرگ، نماد آزادی و آگاهی مردم است. مردم باید با آزادی کامل و با آگاهی کامل پای صندوق آرا بیایند و با ملاک خود رئیس‌جمهور را انتخاب کنند و با تشخیص خود انتخابات را به ثمر برسانند. انتخابات نشانه وحدت ملی است. در فضای مجازی بحث می‌کنیم چه کسی بیاید و چه موضوعی را حل کند؛ این‌ها درست است اما رئیس‌جمهور باید با بالاترین مشارکت انتخاب شود. انتخابات شکوهمند و مهم ضامن مشروعیت نظام است؛‌ ما این را فراموش کردیم.

وی افزود: ما این هدف اساسی را فراموش کردیم که ادامه مشروعیت نظام با حضور مردم پای صندوق انتخابات است. همه تصمیمات کشور باید پشتوانه مردمی داشته باشد. بدون مشارکت مردم،‌ نه تنها مشروعیت قانونی وجود ندارد، بلکه مشروعیت دینی هم محل سوال است.  

روحانی ادامه داد: رئیس‌جمهور نماینده مردم است؛ با دولت‌های خارجی که صحبت می‌کند، نماینده مردم است؛ استوارنامه که دریافت می‌کند، نماینده مردم است. ‌ ما اگر خدای ناکرده حضور کمرنگ داشته باشیم و مسائل برای مردم مهم نباشد؛ آن وقت انسجام و امنیت و حیثیت ما چه می‌شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: امام راحل همیشه توصیه می‌کردند میزان رأِی ملت و مردم ولی نعمت ما هستند و مردم بودند که ما را به اینجا رساندند و الا ما یک طلبه عادی بودیم، این مردم بودند که انقلاب کردند و رژیم فاسد گذشته را ساقط کردند.

روحانی یادآور شد: ۹۸ درصد مردم به پای صندوق‌های رفتند و به جمهوری اسلامی ایران رأی دادند امروز چرا این ۹۸ درصد هر روز آب می‌رود. ۹۸ درصد مردم آمدند و گفتند که ما جمهوری اسلامی ایران را می‌خواهیم اما چرا باید کم شود؟

وی افزود:  هر کسی می‌آید می‌گویند در اسلامیتش، ایمانش و تعهدتش شک و شبهه داریم این همه شک و شبهه وجود دارد؟! این مردم همان هستند که ۳ خرداد ۶۱ را آفریدند و در ۱۴ خرداد ۶۸ نمایندگان‌شان مقام معظم رهبری را انتخاب کردند.

رئیس قوه مجریه بیان کرد: خدا نکند مردم یک روزی حس کنند ما بی اعتنا هستیم و می‌خواهیم بدون آن‌ها و یا برای آنان تصمیم بگیریم، امام بر مشارکت حداکثری تاکید داشتند، رهبری انقلاب فرمودند باید مشارکت حداکثری صورت گیرد.

وی ادامه داد: سال گذشته با حضرت آقا دیداری داشتم از ایشان پرسیدم همچنان نظرشان بر مشارکت بالا است، ایشان گفتند بله همچنان بر مشارکت حداکثری نظر دارند. رئیس‌جمهور صالح با این نوع مشارکت انتخاب می‌شود. در نطق ۲۲ بهمن خود ایشان هم فرموندند هدف اول و مهم‌تر مشارکت حداکثری مردم است و این مشارکت حداکثری با شعار درست نمی‌شود.

روحانی گفت: مشارکت حداکثری لوازم دارد یک طرفش دولت که مجری انتخابات است، قرار دارد، هنگام ثبت‌نام‌ها به وزیر کشور نامه نوشتم که به مرّ قانون عمل شود که اگر این کار را انجام نمی‌‌دادم چه دعواهایی در وزارت کشور صورت می‌گرفت.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: وزارت کشور به قانون عمل کرد و مردم ثبت نام کردند، بنابراین ما مشارکت حداکثری را در نظر گرفتیم. همچنین به وزارت کشور گفتیم به دلیل کرونا و سلامت مردم صندوق‌های رأی را افزایش دهد، بر همین اساس ۱۷ هزار صندوق اضافه شد. حتی وزیر کشور در ستاد مبارزه با کرونا مطرح کرد که به دلیل سلامت مردم دو ساعت به انتخابات افزایش یابد که در نهایت سه ساعت افزوده شد یعنی از ۷ صبح تا ۲ نیمه شب رأی‌گیری انجام خواهد شد.

وی افزود: تمام تلاشمان را برای واکسیناسیون به کار گرفتیم که مردم اعتماد کنند به پای صندوق بیایند. تصمیماتی که در ستاد گرفتیم برای این بود که با موج پنجم کرونا مواجه نشویم؛ بنابراین آنچه به عهده دولت بوده انجام شده و انجام خواهد شد.

رئیس دولت بیان کرد: ما به فکر این نیستیم که چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد اما برای ما انتخابات بسیار مهم است به گونه‌ای که همه مردم حس کنند انتخابات آزاد است و رأی مردم است که رئیس‌جمهور آینده را انتخاب خواهد کرد.

وی ادامه داد: مرحله احراز صلاحیت‌ها به عهده دولت نیست و به عهده نهاد مستقلی است که آنها تصمیم می‌گیرند، اینکه مقدمات تصمیمات آنها از کجا می‌‎آید و تصمیم‌سازی می‌شود به عهده دولت نیست. این نهاد مستقل بررسی می‌کند و تصمیم می‌گیرد یا تصمیم‌سازی می‌کند. تصمیمی که از سوی شورای نگهبان عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و صریح‌تر شب برای ما روشن شد و معلوم شد که چه کسانی مدنظر هستند، برای خیلی از سیاسیون تعجب‌برانگیز بود و متمایل بودیم که شرایطی فراهم می‌شد که فرصت در اختیار اشخاص دیگری نیز قرار بگیرد.

روحانی با بیان اینکه جان انتخابات، رقابت است، گفت: رقابت فشرده باید باشد تا انتخابات واقعی شکل بگیرد. دولت در این زمینه نمی‌توانست کار مهمی انجام دهد البته من نسبت به اصل ۱۱۳ قانون اساسی متذکر هستم و اشکال دارم، شورای نگهبان تفسیری از اصل ۱۱۳ دارد که ما نمی‌توانیم به آنها تذکر دهیم بر همین اساس به ناچار دیروز خدمت مقام معظم رهبری نامه‌ای فرستادم که ایشان اگر بتوانند و صلاح بدانند، در این زمینه کمکی انجام دهند.

رئیس جمهور افزود: البته آقا نیز در دوره‌های گذشته کمتر وارد شدند؛ البته موردی بوده که ایشان نسبت به فرد یا افرادی با حکم یا دستورشان اضافه کردند. آنچه ما می‌توانستیم انجام دهیم، درخواست و تقاضا از ایشان بود که اگر صلاح می‌دانند اقدامی را انجام دهند.

وی اظهار کرد: ممکن است ما گله و شکایت و نظر داشته باشیم. من هرچه فکر می‌کنم ما نمی‌توانیم صندوق آرا را رها کنیم؛ چون این موضوع بسیار خطرناک است. اگر نظام ما در این ۴۲ سال قدرتمند در تمام فراز و نشیب‌ها ایستاده، صندوق رأی رمز بسیار بزرگی بوده است که مردم برای ایجاد تغییر، پای صندوق حاضر خواهند شد که ما باید این موضوع را مدنظر قرار دهیم. همه مردم در سراسر کشور این نکته مهم را مدنظر قرار دهند، نقد و انتقاد از هرکس و هر نهاد در کشور آزاد است.

روحانی با تاکید بر اینکه مردم حق دارند انتقاد کنند، گفت: ما باید شفاف‌سازی کنیم و اگر سوالی در ذهن مردم است که با قلم و زبان مطرح می‌کنند و اشکالی هم ندارد را پاسخ دهیم. هدف مهم ما این است که وحدت ملی و وفاق و امنیت حفظ شود؛ این برای ما اصل است که نباید فراموش کنیم. دولت با همه توان و وجود به عنوان‌ آخرین مسئولیت بزرگ اجرای انتخابات سال ۱۴۰۰ را انجام می‌دهد و البته ما وظایف مهم دیگری هم داریم که باید همزمان به پیش ببریم که مذاکرات وین هم از این جمله است و مذاکره‌کنندگان ما قاطع و متین و حساب شده در وین در حال مذاکره هستند که مردم باید از آن‌ها حمایت کنند و پیشرفت قابل توجهی را هم به دست آورده‌اند و مشکلات کوچکی هم هست که قابل حل است و در این مسیر اصول سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری هم مدنظر ما و مدنظر مذاکره‌کنندگان ما است؛ آن‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند؛ ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم. البته رهبری گفتند که به دلیل بدعهدی آمریکا، اول آن‌ها تعهدات خود را انجام دهند که حتما آمریکا باید آغازکننده باشد، ما راستی‌آزمایی کنیم و من هم به مسئولانی که در این حوزه مسئولیت دارند دستور داده‌ام که در این رابطه وظایف خود را عمل کنند.

وی افزود: دولت در سال ۹۲ تا ۹۴ برجام را ایجاد کرد؛ ‌ایجاد برای دولت یازدهم است و در سال ۹۴ و ۹۵ و اول ۹۷ از این برجام استفاده کردیم و بهره‌برداری کردیم؛ در سال ۹۷ شری به نام ترامپ تحت تاثیر اسرائیل و ارتجاع منطقه از یک توافق مهم که رهبران جهان آن را توافق مهمی می دانند خارج شد و رئیس جمهور چین هم این را در گفت و گو با من تاکید کرد. این در دولت یازدهم ایجاد شد و در دولت دوازدهم این شر از آن توافق خارج شد و هدف دولت ابقای برجام بود که اگر برجام از بین می‌رفت ما به همه قطعنامه‌های فصل هفتم شورای امنیت برمی‌گشتیم و ما نگذاشتیم و ترامپ در این حوزه شکست خورد و ما نگذاشتیم چنین اتفاقی بیفتد. همین الان هم که مذاکره می‌کنیم، مذاکره ما با سال ۹۲ فرق می‌کند. در سال ۹۲ طرف ما دست بالا را داشت و دست ما خالی بود و او دست بالاتر را داشت اما با آن سختی ایستادیم. الان برعکس است و ما دست بالا را داریم.

رئیس قوه مجریه تاکید کرد: آمریکایی‌ها خلاف کردند و ما دست بالا را داریم، امروز درباره برجام بحث نمی‌کنیم، بحث سر اجرا است، این که اجازه دهیم آمریکا چگونه به برجام بازگردد.

وی ادامه داد: بله، امروز ما دست بالا را در مذاکرات داریم اما در سال ۹۲ به دلیل قطع‌نامه مجبوریم و امروز پیروز هستیم. ما در دولت دوازدهم برجام را ابقا و امروز احیا می‌کنیم. امروز برجام در شرایطی است که می‌توانیم قدم‌های بعدی را برداریم. باید یادآور شویم برجام را ایجاد، ابقا و احیا خواهیم کرد.

رئیس دستگاه اجرایی کشور ادامه داد: در دولت دوازدهم بر عهدی که به مردم گفتیم وفا کردیم و همه چیز برای توافق هسته‌ای آماده است.

وی ادامه داد: قصدمان این است که مسئله کرونا هم به جایی برسد تا دولت سیزدهم تکلیفش با کرونا و مسئله هسته‌ای هم روشن باشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16427

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});