• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

میدان آذربایجان، ثمره ناکارآمدی شهردار بود/ بخش اعظم وظایف شوراها مغفول مانده است

  • کد خبر : 16594
  • 06 خرداد 1400 - 21:00
میدان آذربایجان، ثمره ناکارآمدی شهردار بود/ بخش اعظم وظایف شوراها مغفول مانده است
یاز اکو - عضو اسبق شورای شهر تبریز گفت: پروژه میدان آذربایجان، ثمره ناکارآمدی‌های حاکم بر شهرداری تبریز و نشات گرفته از تراوشات ذهنی یک عده خاص و حمایت شهردار از این عده بود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از آژانس خبری تبریزمن، داود امیرحقیان در جمع خبرنگاران، از شورای شهر به عنوان یک پارلمان محلی با تخصص‌ها و ویژگی‌های خاص خود نام برد و اظهار داشت: بخش اعظم وظایف ۳۴گانه تعریف‌شده برای شوراهای شهر در قانون، مغفول مانده و برعکس بندهای محدودی از وظایف شوراها مورد توجه بیشتر قرار گرفته است که این امر خود مانع بزرگی در توسعه شهرها محسوب می‌شود.


وی با بیان اینکه وضعیت فعلی مدیریت شهری باعث شده اراده بیشتری برای حضور در نهاد شورا داشته باشم، گفت: وجود یکسری مسایل باعث عدم نظارت دقیق بر دستگاه‌های خدمت‌رسان و به تبع آن برآورده نشدن انتظارات شهروندان شده است.
وی افزود: شهر، حکم یک موجود زنده را دارد که برای بقای آن باید برنامه‌های متعدد در حوزه‌های مختلف اندیشیده شود.


عضو شورای چهارم شهر تبریز با اشاره به اینکه تبریز از لحاظ عمرانی به توسعه بیشتری نیاز دارد، تاکید کرد: در کنار بودجه‌های عمرانی، تعریف بودجه سرمایه‌گذاری مکمل و تبیین اطلس سرمایه‌گذاری می‌تواند در توسعه شهر موفقیت‌آمیز باشد.


وی افزود: اگر وظایف ۳۴ گانه شورای شهر را بررسی کنیم، بر «نظارت بدون اخلال در امورات اجرایی» در همه موارد تاکید شده که این نشان می‌دهد پروژه‌های عمرانی باید پیوست فرهنگی داشته باشند و براساس کار کارشناسی عملیاتی شوند نه براساس احساسات و نظر یک عده از شوراییان که به شهردار رای داده‌اند.
وی اضافه کرد: شهرداری که خود را در اختیار یک عده خاص از اعضای شورا قرار دهد مطمئنا باید به خیل عظیمی از شهروندان پشت پا بزند و این به صلاح شهر نیست.


امیرحقیان، پروژه میدان آذربایجان را ثمره ناکارآمدی‌های حاکم بر شهرداری تبریز دانست و اظهار داشت: این پروژه، نشات گرفته از تراوشات ذهنی یک عده خاص و حمایت شهردار از این عده بود.

با اتکا به بودجه شهرداری، نمی‌توان بر معضل حاشیه‌نشینی فایق آمد

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکل حاشیه‌نشینی در تبریز، گفت: با اتکا به بودجه شهرداری، نمی‌توان بر معضل حاشیه‌نشینی فایق آمد. در تعرفه عوارض محلی و صدور پروانه بایستی بندهای ویژه‌ای برای بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین شهر لحاظ شود و خود شهروندان برای مشارکت در این بخش تشویق شوند.


عضو اسبق شورای شهر تبریز، انتقال پادگان‌ها و زندان به خارج شهر را یکی از عمده برنامه‌های خود در شورای چهارم نام برد و افزود: خوشبختانه با تلاش‌های انجام گرفته، استارت این کار زده شد و هم‌اکنون شاهد تحقق تدریجی این برنامه هستیم.

وی یکی از موارد فسادزا در شهرداری‌ها را وجود قوانین «از تا» بویژه در حوزه ماده۱۰۰ دانست و خاطرنشان کرد: نوسان موجود در این موارد، موجبات بروز یکسری تخلفات را فراهم می‌کند که برای انسداد مجاری فساد، قطعا باید یکسان‌سازی شوند و ابهام‌ها برای مردم برداشته شود.


امیرحقیان در خاتمه سخنانش بر نهاینه شدن نظام ارزشیابی در شهرداری‌ها و فعال شدن مرکز پژوهش‌های شورا بدون وابستگی به شهرداری تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات شوراها، پاسخگو نبودن شهرداران و هیئت رییسه شوراهاست به طوری که در شورای چهارم، رییس شورا حتی سی‌دی جلسات را در اختیار اعضا قرار نمی‌داد. خود را فردی ظاهرالصلاح و مقبول نشان می‌دادند اما در عمل افرادی مخالف با قوانین و مقررات بودند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16594

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});