• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

رشد ۱۰ برابری اعتبارات دهیاری های آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 16698
  • 08 خرداد 1400 - 10:15
رشد ۱۰ برابری اعتبارات دهیاری های آذربایجان شرقی
یاز اکو - اعتبارات دهیاری های آذربایجان شرقی با رشد ۱۰ برابری از حدود ۱۰۱ میلیارد تومان در فاصله سال های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ به بیش از یک هزار میلیارد و ۶۱ میلیارد تومان در هشت سال گذشته رسیده تا گام های اساسی در راستای توسعه پایدار روستایی در این خطه برداشته شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، ایجاد نزدیک به چهار هزار واحد تولیدی و افزون بر ۱۰ هزار فرصت شغلی در روستاهای آذربایجان شرقی، تنها گوشه‌ای از اقدامات انجام شده در هفت سال گذشته برای توسعه و عمران در روستاهای این استان به شمار می رود.

در واقع توسعه و عمران روستایی آذربایجان‌شرقی در هشت سال حیات دولت تدبیر و امید شتاب بیشتری داشته و روستاهای استان در این سال‌ها در ابعاد مختلف زیرساختی، اشتغالزایی و بهداشت و رفاه، فضای جدیدی را تجربه کرده‌اند.

در حالی که تا اوایل دهه ۱۳۹۰ مهاجرت از روستاهای آذربایجان شرقی، شیب صعودی تندی داشت، این روند در سال های اخیر به دلیل توسعه خدمات زیرساختی و افزایش امکانات در روستاها نه تنها کندتر شده، بلکه مناطق روستایی در شهرستان هایی مانند اهر و خداآفرین مهاجرت معکوس را تجربه کرده اند. 

کمک بیش از یک هزار و ۶۱ میلیارد تومانی دولت به دهیاری ها

هر چند توسعه و عمران روستایی در آذربایجان شرقی مانند دیگر مناطق کشورمان در یک بازه زمانی ۳۰ ساله اتفاق افتاده، اما نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده مبنی بر کمک بیش از یک هزار و ۶۱ میلیارد تومانی دولت به دهیاری های استان در دولت تدبیر و امید و ایجاد افزون بر ۱۰ هزار فرصت شغلی در روستاهای این خطه نشان می دهد که سهم دولت های یازدهم و دوازدهم در توسعه روستایی آذربایجان شرقی به مراتب بیشتر است.

برخورداری ۸۳ درصد مردم آذربایجان شرقی از آب شرب بهداشتی و دیگر خدمات رفاهی از قبیل برق و گاز لوله کشی شده، نشان می دهد که دولت تدبیر و امید در سال های اخیر هر آنچه از دستش برآمده، برای توسعه و عمران روستایی در این خطه به عنوان تابعی از کل کشور، کوتاهی نکرده است. 

هر چند استناد به این آمار و ارقام، نافی کمبودها و مشکلات در مناطق روستایی آذربایجان شرقی، به ویژه روستاهای دورافتاده و صعب العبور، نیست، اما از این واقعیت نیز نباید اغماض کرد که در چهار سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ طرح در روستاهای آذربایجان شرقی به بهره برداری رسیده است.

بدیهی است که شتاب توسعه روستایی آذربایجان شرقی در سایه هم افزایی و همکاری نهادهای غیردولتی محقق شده، به گونه ای که تنها بسیج سازندگی اجرای یکهزار و ۶۴۸ پروژه محرومیت‌زدایی با اعتباری افزون بر ۱۷۵ میلیارد تومان در سطح روستاها و مناطق محروم استان را در سه سال آینده در برنامه دارد. 

رشد ۱۰ برابری اعتبارات دهیاری های آذربایجان شرقی
نمایی از روستای توسعه یافته «شانجان» شهرستان شبستر 

خدمات شایانی در حوزه توسعه روستایی آذربایجان شرقی اتفاق افتاد

استاندار آذربایجان شرقی گفت: بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، خدمات بسیار شایانی در حوزه توسعه روستایی و رفع محرومیت از مناطق کم برخوردار و دورافتاده کشور انجام شده است.

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد:  عدم توجه به توسعه روستایی و شهری متوازن در گذشته، باعث افزایش مهاجرت ساکنان روستاها  به شهرها و همچنین پدیدآمدن موضوعاتی همچون فقر، حاشیه‌نشینی و سایر موضوعات اجتماعی شد.

وی، تلاش برای کاهش مهاجرت از روستاها را یکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت برشمرد و افزود: به رغم تمامی بی توجهی‌ها در دهه های اخیر، دولت یازدهم و دوازدهم با افزایش اعتبارات برای اجرای پروژه‌های روستایی، ارائه تسهیلات کم بهره و ده ها برنامه حمایتی دیگر، باعث مهاجرت معکوس به بسیاری از روستاهای کشور شده است.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه الگوهای توسعه ای دنیا، الگوهای توسعه روستا- شهری هستند، خاطرنشان کرد: بهره گیری از یافته‌های جدید علمی در موضوع توسعه، یک ضرورت انکارناپذیر است که باید در تمامی تصمیم سازی‌ها و تصمیم گیری‌های کلان، مورد توجه قرار گیرد.

پورمحمدی با بیان اینکه ساکنان روستاها خواستار برنامه ریزی مسوولان برای تامین اشتغال و معیشت پایدار در روستا هستند، گفت: در صورت استمرار بی توجهی به این موضوع، در سال‌های آتی نیز همچون دهه‌های اخیر، شاهد افزایش مهاجرت روستانشینان به شهرها خواهیم بود.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای دولت به دلیل تحریم اظهار کرد: شرایط فعلی کشور، شرایط جنگ اقتصادی است و با وجود تمامی مشکلات، سرمایه گذاری در روستاها و بهره برداری از پروژه‌های مناطق محروم، متوقف نشده است،  به عنوان مثال بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان در استان آذربایجان شرقی برای موضوع سرمایه گذاری در روستاها اختصاص یافته است.

وی همچنین از رسانه‌های استان خواست تا خدمات دولت را برای مردم تبیین کنند چرا که بیان هرچه بیشتر دستاوردهای نظام، مردم را به حضور باشکوه در پای صندوق‌های رای، دلگرم‌تر می‌کند.

رشد ۱۰ برابری اعتبارات دهیاری های آذربایجان شرقی
روستای «کُهُل» در شهرستان شبستر

نبود مدیریت واحد توسعه روستاها را کند می کند

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز گفت: بسیاری از روستاهای ما هنوز هم با برخی مشکلات ساختاری و توسعه‌ای، مواجه هستند که یکی از مهم ترین راهکارهای مرتفع ساختن آن، توجه ویژه سازمان شهرداری‌ها و دهیاری های کشور به این موضوع مهم است.

جواد رحمتی افزود:  نبود متولی و مدیریت واحد روستایی در کشور نیز از جمله موضوعاتی است که روند رو به رشد و توسعه محور در روستاها را به دلیل موازی کاری نهادهای مختلف، با کندی روبرو کرده است.

وی اظهار کرد: موضوعاتی همچون استراتژی توسعه روستایی و نهاد مجری و مسئول در این زمینه باید به صورت شفاف، مشخص شود و در صورت استمرار روند فعلی و موازی کاری دستگاه های اجرایی، موفقیت‌های چندانی در حوزه روستایی به دست نمی آوریم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه تصریح کرد: پایان بی نظمی و کم توجهی به توسعه روستایی، نیازمند راهکارهایی همچون تدوین لایحه ازسوی دولت و تعیین تکلیف این موضوع مهم از طریق سایر فرآیندهای قانونی است.

رحمتی همچنین از بی توجهی به حفظ هویت تاریخی و کالبدی در بسیاری از روستاها احساس نگرانی کرد.

تزریق یک هزار و ۶۱ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری های آذربایجان شرقی 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری آذربایجان شرقی نیز اعلام کرد: در طول سال های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ بالغ بر یک هزار و ۶۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان از طریق دولت به دهیاری ها اعتبار تزریق شده است.

تقی کرمی افزود:  از سال ۸۲ تا سال ۹۲ دولت وقت ۱۰۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در اختیار دهیاری ها قرار داده بود در حالی که در هشت سال گذشته این رقم با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.

وی گفت: در سال ۹۱ دولت وقت حتی یک ریال از محل ارزش افزوده به دهیاری های استان پرداخت نکرده بود در صورتی که سال گذشته با وجود تحریم ها و شرایط سخت کرونایی، دولت دوازدهم ۲۵۵ میلیارد تومان اعتبار به دهیاری های استان تخصیص داد که این موضوع با توجه به شرایط سخت کشور بسیار مهم است و نشان از توجه خاص دولت به روستاها دارد.
 
مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: در گذشته برای روستاهای فاقد دهیاری منابع تخصیص نمی یافت، ولی در دولت تدبیر و امید  برای نخستین برای به روستاهای فاقد دهیاری نیز منابع مالی تخصیص یافت و ده ها و شاید صدها پروژه از این محل در روستاها و بخصوص مناطق محروم و دورافتاده اجرا شده است.

اجرای  ۳۸۸ پروژه شامل راهسازی، پل سازی، آب رسانی و برق رسانی در استان

 
وی ادامه داد: در این مدت ۷۸ میلیارد تومان به حساب فرمانداری های شهرستان ها برای اجرای پروژه های عمرانی در روستاهای فاقد دهیاری واریز شده است که از این محل ۳۸۸ پروژه شامل راهسازی، پل سازی، آب رسانی و برق رسانی اجرا شده است.

کرمی همچنین از ابلاغ دستورالعمل برگزاری آزمون و به‌کارگیری نیرو در دهیاری‌های استان خبر داد و گفت: پیش بینی می کنیم در قالب این آزمون ۴۰۰ نفر در دهیاری های استان جذب و بکارگیری شوند.
 
وی اظهار کرد: از سال ۱۳۵۷ تا پایان سال ۹۴، یک و نیم میلیون مترمربع در راه های روستایی استان، آسفالت ریزی شده در حالی که در هشت سال فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم، این رقم به بیش پنج میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع افزایش یافته است.

برخورداری ۸۳ درصد جمعیت روستایی آذربایجان‌شرقی از آب شرب بهداشتی 

آمار منتشر شده از سوی معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نشان می دهد که ۸۳درصد جمعیت روستایی این استان از آب شرب بهداشتی برخوردارند.

بر اساس این آمار، ۷۲درصد از ۲ هزار و ۷۰۹ روستای آذربایجان شرقی از آب بهداشتی لوله کشی استفاده می کنند.

تحلیل آمار یاد شده همچنین حاکی از آن است که ۱.۳ میلیون مترمربع آسفالت روستایی از سال ۱۳۹۶تا ۱۳۹۸ به اتمام رسیده و در یک سال گذشته یکهزار و ۹۶۶ روستا از اینترنت و ۷۳ روستا از اینترنت پرسرعت برخوردار شده اند.

 ۶۹ درصد روستاهای آذربایجان شرقی زیر پوشش تلفن همراه قرار دارند

بنا بر آمار، ۶۹ درصد روستاهای آذربایجان شرقی زیر پوشش تلفن همراه قرار دارند و ۲ هزار و ۹۰۷ باب مدرسه روستایی در استان فعال است. 

آمار منتشر شده از سوی استانداری آذربایجان شرقی همچنین بیانگر آن است که ۸۶۴ روستای بدون دهداری و یکهزار و ۹۳۸ دارایردهداری نیز در آذربایجان شرقی  وجود دارد و ۳۶۰ روستا خالی از سکنه است، اما در سال های اخیر به علت تامین نیازهای روستاییان مهاجرت معکوس به روستاها آغاز شده است.  

بر اساس آمار، تاکنون ۳۰۰ مجوز بوم گردی در روستاهای گردشگری آذربایجان شرقی نیز صادر شده است و دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی، تسهیلات ارزان قیمت به روستاهای استان مساعدت کرده که می توان به تسهیلات سه میلیارد تومانی و ۲میلیارد تومانی برای روستاهای کلیبر و اسکو اشاره کرد.  

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16698

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});