• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

آبگیری دو سد قیزقلعه سی و گردیان و بهره برداری از ۳۳۶۰ هکتار اراضی پایاب به ارزش ۹۴۰ میلیارد تومان

  • کد خبر : 16855
  • 09 خرداد 1400 - 9:50
آبگیری دو سد قیزقلعه سی و گردیان و بهره برداری از ۳۳۶۰ هکتار اراضی پایاب به ارزش ۹۴۰ میلیارد تومان
یاز اکو - مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی خبر داد: همزمان با نهمین هفته پویش الف- ب- ایران با حضور وزیر نیرو آبگیری دو سد قیزقلعه سی و گردیان و بهره برداری از 3360 هکتار از اراضی شبکه پایاب یکانات، با اعتباری بالغ بر 940 میلیارد تومان آغاز می شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای آذربایجان شرقی، یوسف غفارزاده با اعلام این خبر افزود: سد تنظیمی انحرافی قیزقلعه سی زیرمجموعه طرح بزرگ ملی خداآفرین به عنوان بزرگترین طرح آبی شمال غرب کشور است، که با مخزنی به حجم ۶۲ میلیون متر مکعب بر روی رودخانه مرزی ارس احداث شده و سالانه یک میلیارد متر مکعب حقابه ایران از این رودخانه را، که پیش از احداث سد از کشور خارج می شد، قابل استفاده نموده است.

وی افزود: این سد از نوع خاکی با هسته ناتراوای رسی به منظور انحراف آب به کانال پایاب خداآفرین احداث شده و سالانه دو میلیارد مترمکعب آب را تنظیم می کند.

وی ادامه داد: دو نیروگاه ۲۰ مگاواتی به منظور تولید انرژی برای دو کشور بر روی این سد احداث شده و بهره برداری از شبکه پایاب سد قیزقلعه سی، موجب آبیاری ۷۴ هزار هکتار در استان های آذربایجان شرقی و اردبیل و ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ۸۵ هزار نفر در منطقه و شکوفایی اقتصادی در این دو استان خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان در خصوص پروژه دومی که با حضور وزیر آبگیری خواهد شد، اطلاع داد: پروژه دوم آبگیری سد گردیان است که با مخزنی به حجم ۱۰ میلیون متر مکعب، برای آبیاری ۲۲۰۰ هکتار از اراضی دیمی در شهرستان جلفا احداث شده و با ذخیره آب توسط ایستگاه پمپاژ در فصول غیرزراعی از رود ارس، امکان آبیاری در فصل کشاورزی را فراهم خواهد نمود.

یوسف غفارزاده اظهار داشت: پروژه سومی که با حضور وزیر نیرو در استان به بهره برداری می رسد، شبکه پایاب یکانات به مساحت ۳۳۶۰ هکتار است که توسط ایستگاه های پمپاژ از طریق رود ارس، در شهرستان مرند سیراب و موجب ایجاد سه هزار شغل مستقیم برای مردم منطقه خواهد شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=16855

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});