• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
12

مسئله آستارا یک بزرگنمایی براساس بازی سیاسی بود

  • کد خبر : 18164
  • 20 خرداد 1400 - 13:00
مسئله آستارا یک بزرگنمایی براساس بازی سیاسی بود
یاز اکو - یک نزاع خیابانی یا یک درگیری قومی؛ آنچه که در روزهای اخیر نام اردبیل، گیلان و آستارا را برای چندمین بار در سالهای اخیر سرتیتر اخبار منطقه کرد و واکنش امام جمعه تا فرماندهان انتظامی و امنیتی را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، مهدی حمیدی در این باره گفت: معتقدم اگر اختلافی هم در گذشته وجود داشته امروزه جای خود را به همگرایی داده است.

ریشه مسائل فعلی اردبیل و آستارا در تقسیمات ارضی دهه های گذشته است

این جامعه شناس افزود: رشت و تبریز از کانون‌های اصلی مبارزات در عصر مشروطه و جریان جنبش جنگل بوده اند و به دلیل پیشینه درخشان مبارزاتی و مشترکات در منطقه و در جنبش های دموکرات خواهانه هر دو جزو اصلی ترین قربانیان جوک های قومیتی برای مدتهای مدیدی بوده اند.

وی ریشه مسایل فعلی را در تقسیمات ارضی دانست و افزود: آنچه امروز بارها و بارها سبب اختلاف و منشا نزاع در منطقه می شود به دل تاریخ و تقسیمات ارضی باز می گردد.

این فعال اجتماعی ابراز امیدواری کرد روزی برسد که تمام اقوام ایرانی در سایه احقاق حقوق فرهنگی و اجتماعی خود در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی را تجربه کنند.

آستارا به استناد شواهد بخشی از اردبیل بوده است

نوید محمدی مدیرمسئول یاز اکو نیز در ارتباط با حواشی پیش آمده در مسئله آستارا گفت: به استناد شواهد تاریخی، آستارا از دیرباز جزئی از اردبیل و آذربایجان بوده است و سرآغاز این اختلافات از زمان تقسیمات کشوری در سال ۱۳۳۹ آغاز شده است.

وی تاکید کرد: اگر چه امکانات فرهنگی برای اقوام در ایران محدود است ولی بهره مندی از این امکانات استان اتنیک در عمل به دلیل چنین رویکردهایی دشوار بوده است.

هویت های اجتماعی در حال بازتعریف هستند

حسن زاده نیز با بیان اینکه نحوه پرداخت و انعکاس مسئله بوجود آمده قابل توجه و تامل است، افزود: رویدادهایی از این دست در شهرهای نزدیک بهم و متاثر از عوامل مختلف و تجربه زیست های تاریخی در کشورمان کم نیست.

این جامعه شناس ادامه داد: مهمترین مسئله در حال حاضر اینست که با صورت بندی جدیدی از این اتفاق ها روبرو هستیم.

وی ادامه داد: به باور من تحت تاثیر جهانی شدن، هویت های اجتماعی در حال باز تعریف خود هستند، یعنی هویت هایی که سابق بر این بر محور شهرها و روستا و قوم و خویش صورت بندی می شد، امروز آهسته آهسته در تلاش بر کشیدن خود روی سطحی بالاتر از ساختارهای هویتی است.

وی تاکید کرد: در مسئله اختلاف اردبیل و گیلان بر شهر آستارا شاهد رخدادی تحت عنوان ناسیونالیسم فرهنگی در بین این استان ها هستیم. قبل از جنگ ایران و روس، آستارا در ایران وجود نداشت.

زبان و فرهنگ و معماری آستارا از نظر تاریخی متاثر از هویت ترکی است

علیرضا صرافی پژوهشگر تاریخ نیز با اشاره به تاریخ و نحوه تشکیل آستارا در ایران گفت: هسته اصلی تشکیل این شهر پس از معاهده گلستان و کوچ از آستارای آذربایجان بوده است.

وی تصریح کرد: زبان و فرهنگ غالب در این منطقه براساس ریشه های تشکیل ترکی بوده است و حتی شیوه معماری و شهرسازی در این شهر متاثر از آستارای آذربایجان و آن سوی ارس ارتباط دارد.

وی افزود: در دوران قاجار این شهر جنبه تجاری یافت و به عنوان سربندر اردبیل بوده است.

حواشی یک نزاع خیابانی نتیجه بازی های سیاسی است

ترکان پور رویداد نزاع های اخیر در آستارا را مرهون جریان های سیاسی و براساس ابزار فضای مجازی دانست که در عمل بزرگنمایی این رویداد را سبب شد.

وی با بیان اینکه پرداخت و تکرار چنین رویکردی سبب امنیتی شدن موضوع می شود، اظهار داشت: این اقدامات علیه ترک ها و تالشی ها است و معتقدم حقوق انسانی اقوام ارجحیت دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=18164

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});