• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
9

درد مشترک راهنمایان در ایران و ترکیه

  • کد خبر : 19309
  • 29 خرداد 1400 - 10:15
درد مشترک راهنمایان در ایران و ترکیه
یاز اکو - به دنبال ۱۹ ماه بیکاری راهنمایان گردشگری در سراسر جهان، در ترکیه راهنمایان گردشگری از رییس‌جمهور این کشور درخواست کردند، حمایت‌ها را برای بقای شغل ۹ هزار راهنما، گسترش دهد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، در ایران ۱۴ هزار راهنمای گردشگری با همه‌گیری ویروس کرونا بیکار شده‌اند و تنها حمایت از آن‌ها تخصیص ۲۰ میلیون وام با بهره ۱۲ درصد بوده است. اکنون که سر رسید بازپرداخت این تسهیلات فرا رسیده، بسیاری از آن‌ها با چالش مواجه شده‌اند. برخی از راهنمایان گردشگری معتقدند این وام بیشتر از آن‌که جنبه حمایتی داشته باشد، بدهکار کرده، درحالی که بیکاری آن‌ها ادامه دارد.

مهدی عباسی ـ کارشناس گردشگری، با اشاره به وضعیت مشابه راهنمایان گردشگری در ترکیه به اظهارات اخیر سوات تورال ـ رییس انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه (TUREB) ـ پرداخت. او گفته است: راهنمایان گردشگری ترکیه به دلیل کاهش گردشگر، یکی از بخش‌هایی است که تحت‌تأثیر اپیدمی کرونا، ۱۹ ماه با بیکاری دست‌وپنجه نرم کرده‌اند.

تورال با یادآوری این‌که همه‌گیری کرونا، اگرچه جهان را تحت تأثیر قرار داد، ولی بیشترین ضربه را به گردشگری وارد کرد، به‌طوری که تنها افرادی برای طولانی مدت بیکار ماندن، راهنمایان گردشگری بودند.

آغاز بیکاری راهنمایان گردشگری ترکیه پنج ماه قبل از کرونا

وی افزود: با توجه به این‌که در پنج ماه آخر سال ۲۰۱۹ فصل گردشگری به پایان رسیده بود، در حقیقت روند بیکاری راهنمایان گردشگری پنج ماه قبل از همه‌گیری کرونا شروع شده بود. با این تفاسیر فعالان گردشگری ما تقریباً ۱۹ ماه است که با بیکاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 تورال اظهار کرد: با تلاش‌های انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه و حمایت محمت نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه مقرر شده بود تمامی راهنمایان از کمک مالی مربوط به راهنمایان گردشگری بهره مند شوند، ولی تداوم کاهش گردشگر باعث شده است که یک سوم از کسانی که متقاضی دریافت وام پشتیبانی برای راهنمایان گردشگری در آوریل ۲۰۲۰ بودند، با تداوم هفت ماه بیکاری نتوانند اقساط این وام را به دولت برگردانند.

تعلیق دریافت هزینه عضویت برای تمدید کارت راهنمایان گردشگری

وی ادامه داد: انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه در این دوران دریافت هزینه عضویت برای تمدید کارت راهنمایان گردشگری را معلق کرد. آن‌ها سعی دارند به هر نحوی از همکاران خود پشتیبانی کنند و با کمترین هزینه آن‌ها را از حرفه اصلی‌شان منحرف نکنند.

رییس انجمن راهنمایان گردشگری ترکیه تأکید کرد: بیشتر راهنمایان گردشگری حرفه خود را به عنوان خوداشتغالی انجام می‌دهند و در تعریف اصناف قرار نمی‌گیرند و بیشتر آن‌ها نیز در چتر تأمین اجتماعی قرار ندارند. بنابراین امکان استفاده این قشر از کمک هزینه اعلام شده برای اصناف میسر نیست.

وی افزود: راهنمایان گردشگری ترکیه که از مهمترین قدرت‌های نرم این کشور هستند و یکی از ارکان اساسی صنعت گردشگری به شمار می آیند و به تعویق پرداخت وام و دریافت کمک هزینه نیاز دارند. ما می‌بینیم که کشور ما حمایت‌هایی را اعلام و برنامه‌ریزی هم کرده است.

تورال گفت: تعداد راهنمایان ترکیه به ۹ هزار نفر می‌رسد، امیدواریم رییس‌جمهور ترکیه دستورالعمل‌هایی را به عنوان کمک هزینه هایی به راهنمایان تخصیص دهد و بازپرداخت وام آن ها به تعویق افتد. کمک هزینه‌ای که در این دوره اعطا خواهد شد، هم روحیه همکاران را افزایش می‌دهد و هم امیدها را زنده نگه می‌دارد و به همکاران ما اجازه می‌دهد در این بخش بمانند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19309

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});