• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
7

مخترع تبریزی برنده جایزه بین المللیParis Design Awards 2021 شد

  • کد خبر : 19453
  • 30 خرداد 1400 - 10:58
مخترع تبریزی برنده جایزه بین المللیParis Design Awards 2021 شد
یاز اکو- پویا حسین زاده به نمایندگی از کشور ایران با دیزاین «ماسک تنفسی خود درمان برای بیماران» برنده جایزه بین المللی Paris Design Awards 2021 شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، پویا حسین زاده، متولد سال ۱۳۷۲ از تبریز و دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه تبریز است. و حدود شش سال است که به صورت تخصصی در زمینه طراحی صنعتی و طراحی محصول فعالیت می کند.
وی مخترع و عضو بنیاد ملی نخبگان است و طراحی محصول و تصویر سازی، تدریس دوره های طراحی صنعتی و تصویر سازی را در رزومه کاری خود دارد. و طی سال ها فعالیت توانسته است برنده جوایز طراحی در مسابقاتIDA آمریکا، A’Design ایتالیا، EPDA مجارستان و Worldskills برزیل شود.و در حال حاضر با برخی از کمپانی ها از کشورهای امریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، ژاپن، تایلند همکاری دارد. در ادامه در رابطه با طراحی ماسک خود درمان با او به گفتگو می نشینیم.

از چه زمانی به فکر طراحی این ماسک افتادید؟
از همان اوایل شروع ویروس کرونا می دیدیم که تعدادی از نزدیکانم که به بیماری های مختلفی مبتلا بودند باید هر چند ساعت یکبار داروی خودشان را به شکل قرص، اسپری، نوشیدنی و… مصرف می کردند، اما با وجود خطر احتمال ابتلا به کرونا با دست های آلوده مصرف دارو برایشان سخت بود. هم‌چنین کارگرانی که در محیط های آلوده و خطرناک کار می کردند و در تایم کاری خود با افراد زیادی در ارتباط بودند، از پوشیدن ماسک خسته می شدند.
تا اینکه با دیدن توئیت یکی از کاربران توییتر رسیدم که در یک پست نوشته بود « نفس کشیدن در هنگام استفاده از ماسک و از طرفی حتی استفاده از داروهای روزمره برای من و همه کسانی که در چنین شرایطی قرار دارند بسیار دشوار شده است” به فکر طراحی چنین محصولی افتادم که با طی کردن مسیر تحقیقاتی و ایده پردازی حالت های مختلف در رابطه با نحوه کارکرد و همینطور ایده پردازی فرمی، به محصول نهایی که «هویتو» هست، رسید

در رابطه با ماسک و تفاوت آن با ماسک های دیگر توضیح دهید.
«هویتو» Hoito یک ماسک صورت چندمنظوره است که نه تنها از انتقال گازهای مضر، ویروس ها و عفونت ها به دستگاه تنفسی جلوگیری می کند بلکه با استفاده از مکانیزم هوشمند سیستم اسپری دارویی، به افرادی که نیاز به دریافت دوز دارویی دارند، در زمان مشخص و بدون تماس دست کمک می کند.
در برنامه این ماسک هوشمند، نرم افزاری دیده شده که با نصب روی گوشی همراه، فرد می تواند در زمان‌ مشخص استفاده از دارو، بدون تماس دست، دوز دارو را دریافت کند.
اگرچه استفاده از ماسک یکی از مهمترین کارهایی هست که برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا استفاده می شود، ولی پوشیدن ماسک های غیر استاندارد می تواند واقعا آزار دهنده و ناراحت کننده باشد.
طی این دوسال همین ماسک های یکبار مصرف تبدیل به یکی از زباله های شهری شده است.
هویتو به عنوان یک گزینه راحت محور برای کنترل بیماری های مختلف همانند آسم، بیماری های قلبی، و حتی مبتلایان به ویروس کرونا طراحی شد که علاوه بر ظاهر زیبا، با فیلتر های قابل تعویض دیگه نیاز نیست کل ماسک را بعد از هر بار استفاده دور بندازیم. بنابراین میتوانیم فقط فیلتر آن را بر اساس نیازمان تعویض کنیم.

ظاهرا این ماسک نتوانسته به تولید انبوه برسد، دلیلش چیست؟
متاسفانه در داخل کشور سرمایه گذاری در رابطه با این محصول انجام نشده است، چرا که تولید ماسک های یک بار مصرف با کمترین سرمایه، سود بسیار کلانی را برای سرمایه‌گذاران داشته و همچنان نیز دارد. البته قبل از برنده شدن من در این مسابقه، تصاویری از ماسک را در شبکه اجتماعی به اشتراک گذاشتم که باعث شد رسانه های خارجی و پیج های زیادی آن را به اشتراک بگذارند که نهایتا دو کمپانی از آمریکا و کانادا خواستار سرمایه‌گذاری بر روی این طرح شدند ولی خب بعد از تولید انبوه واکسن های کرونا، سرمایه‌گذاری رو این طرح برای آنها غیر منطقی شد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19453

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});