• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

آخرین وضعیت مالیات کربن در اروپا

  • کد خبر : 19719
  • 01 تیر 1400 - 10:30
آخرین وضعیت مالیات کربن در اروپا
یاز اکو - در سال‌های اخیر که بحران تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین به سوژه شماره یک سران جهان تبدیل شده، اتحادیه اروپا به بهانه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طرحی را تحت عنوان «مالیات بر کربن» رونمایی کرده که در پس آن اکسیژن به عنوان کالایی برای فروش تبدیل شود. از این رو کشورهای مختلف در حال بررسی و هدف گذاری برای افزایش نرخ مالیات کربن هستند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، فنلاند، در سال ۱۹۹۰، اولین کشور جهان بود که اقدام به وضع مالیات کربن کرد. تا کنون، ۱۹ کشور اروپایی قوانینی در خصوص مالیات کربن تدوین و اجرا کرده‌اند. نرخ کربن از کمتر از ۱ یورو در هر تن انتشار معادل کربن در لهستان و اوکراین، تا بیش از ۱۰۰ یورو در سوئد متغیر است.

همانطور که شکل پیوست نشان می‌دهد، سوئد با ۱۱۶.۳۳ یورو (۱۳۷ دلار آمریکا) به‌ازای هر تن انتشار کربن بالاترین نرخ مالیات کربن را داراست. پس از آن، سوئیس و لیختن‌اشتاین (۸۵.۷۶ یورو، ۱۰۱ دلار) و فنلاند (۶۲ یورو، ۷۳.۰۲ دلار) قرار دارند.

کمترین نرخ مالیات کربن متعلق به لهستان (۰.۰۷ یورو، ۰.۰۸ دلار) ، اوکراین (۰.۲۵ یورو، ۰.۳۰ دلار) و استونی (۲ یورو، ۲.۳۶خ دلار) است.

مالیات کربن می‌تواند انواع مختلف گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسیدکربن، متان، اکسید نیتروژن و ترکیبات فلوئوردار را شامل شود. دامنه مالیات کربن هر کشور متفاوت است و در نتیجه ترکیب مختلفی از انتشار گازهای گلخانه‌ای تحت پوشش مالیات وجود دارد.

به‌عنوان مثال، مالیات کربن در اسپانیا فقط گازهای فلوئوری را شامل می‌شود که فقط ۳ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای این کشور را در بر می‌گیرد. در مقابل، نروژ اخیراً بیشتر معافیت‌ها را لغو کرده و اکنون بیش از ۶۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در این کشور، مشمول مالیات می‌شود.

به‌استثنای سوئیس، اوکراین و انگلستان، تمام کشورهای اروپایی که مالیات کربن می‌گیرند بخشی از سیستم تجارت آلاینده‌ها (EU Emissions Trading System, EU ETS) هستند. سوئیس سیستم تجارت آلاینده‌های خاص خود را دارد که از ژانویه ۲۰۲۰ با EU ETS گره خورده است. پس از برگزیت، انگلیس ETS UK خود را از ژانویه ۲۰۲۱ اجرا کرد.

چندین کشور اروپایی دیگر نیز در حال بررسی یا اعلام یک سیستم مالیات کربن یا یک سیستم تجارت آلاینده‌ها هستند. به‌عنوان مثال، اتریش در حال بررسی معرفی قیمت کربن برای بخشهایی است که تحت پوشش ETS اتحادیه اروپا نیستند (حمل و نقل و ساختمانها) و ترکیه قصد خود برای اجرای ETS ملی اعلام کرده هرچند تاریخ شروع آن هنوز مشخص نیست.

از طرف دیگر کشورهای مختلف در حال بررسی و هدفگذاری برای افزایش نرخ مالیات کربن هستند. به‌عنوان مثال، اخیراً دولت نروژ اعلام کرده که قصد دارد نرخ مالیات کربن را تا سال ۲۰۳۰ به ۲۰۰ دلار افزایش دهد. البته این برنامه بلندپروازانه باید به‌ تصویب پارلمان این کشور برسد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19719

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});