• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
2

جامعه ارمنستان برای آینده بهتر از ناسیونالیسم افراطی چشم پوشی می کند

  • کد خبر : 19841
  • 02 تیر 1400 - 11:15
جامعه ارمنستان برای آینده بهتر از ناسیونالیسم افراطی چشم پوشی می کند
یاز اکو- مردم در ارمنستان خواهان صلح هستند تا دیگر جنگ نباشد.این دلیل اصلی پیروزی حزب حاکم است. سرگئی مارکوف مدیر موسسه مطالعات سیاسی روسیه و دانشمند تأثیرگذار در علم سیاست درباره نتایج انتخابات در ارمنستان اظهار نظر کرد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از پرتال سیاآذ مارکوف می گوید: جامعه ارمنستان صلح با آذربایجان را انتخاب کرده است.

ین انتخابات به این سئوال مردم پاسخ داد که چه کسی مسئول شکست در جنگ قره باغ است و آنها می خواهند برای آینده چه استراتژی ببینند. معلوم شد که مردم پاشینیان را مقصر شکست نمی دانند، بلکه مقامات قبلی کوچاریان و سارکیسیان را که در سالهای گذشته ارمنستان را اداره می کردند. بنظرم این یک ارزیابی صحیح است. در واقع این پاشینیان نبود که توسعه اقتصادی و پیشرفت ارتش ارمنستان را تضمین نکرد.

رابرت کوچاریان و سرژ سرکیسیان نماینده “گروه قره باغ” هستند که می خواهند علیه آذربایجان بجنگند، اول از همه آنها خواستار سرمایه گذاری در ارتش بودند.

پاشینیان برای پیشبرد طرح صلح، توافق نامه صلح را در تاریخ ۹ نوامبر سال گذشته امضا کرد و خواستار برقراری روابط حمل و نقل و اقتصادی با جمهوری آذربایجان شد. در وهله اول مردم از آن استقبال کردند.‌

پاشینیان به عنوان یک سیاستمدار طرفدار آمریکا وارد گود سیاست شد ولی بعداً سیاست های روسیه گراها را دنبال کرد.

وی تصدیق کرد که روسیه بر ارمنستان تسلط داشته و مردم نیز این رویکرد را تأیید کردند.

علاوه بر این اقدامات ضد فساد پاشینیان نیز نقش خوبی داشت.در واقع مردم مدعی العمومی علیه کارهای تیم کوچاریان-سارکیسیان بودند.

این انتخابات نشان داد که جامعه ارمنستان حاضر نیست هزینه زیادی را برای ایده ملی گرایی بپردازد. اگر ایده ناسیونالیسم با کاهش شدید سطح زندگی مردم همراه نبود، اگر به جنگ منجر نمی شد، شاید این منطق به حیات خود ادامه می داد.

ایده ملی گرایی به فقر و شکست منجر می شود

با این حال، از آنجا که ایده ملی گرایی به فقر و شکست منجر می شود، تجربه نشان می دهد که جمعیت تمایلی به گام برداشتن در این مسیر ندارند.

مطمئناً از آنجا که هواداران کوچاریان و سارکسیان نیز موفق به کسب صندلی های پارلمان شده اند، سعی خواهند کرد با مداخله در تصمیمات حزب پیروز انتخابات، از جمله در قره باغ چوب لای چرخ پاشینیان بگذارند و به هر طریقی با او مخالفت خواهند کرد.

من فکر می کنم مخالفان پاشینیان موفق نخواهند شد زیرا او اکثریت پارلمانی، خواست مردم و حمایت روسیه را به همراه دارد. کوچاریان و سارکیسیان به سادگی نمی توانند این مسئله را تغییر دهند. بعید است که آنها بتوانند قاطعانه با آن مخالفت کنند.

پاشینیان بهترین انتخاب برای قره باغ است

البته امروز پاشینیان بهترین انتخاب برای قره باغ، هم برای روسیه و هم برای آذربایجان است. اما در عین حال باید بدانید که همانطور که در مورد واگذاری نقشه مناطق مین گذاری شده به آذربایجان چانه زنی کرد سایر شرایط توافق را نیز بدین شکل به انجام نواهد رساند.

این تجارت پایدار در هر زمان ادامه خواهد داشت. با این حال این کشور نمی تواند بی قید و شرط جلوی توافقات را بگیرد، زیرا ارمنستان در جنگ شکست سنگینی خورده است و کشورهای منطقه اجازه این کار را نمی دهند.

بله بنظرم پیروزی پاشینیان شاید بهترین اتفاقی باشد که اکنون می تواند رخ دهد. اما صحبت در مورد صفحه جدیدی برای ارمنستان هنوز خیلی زود است. این ادامه حکومت همان نخست وزیر است. اما امیدواری وجود دارد که ارمنستان به سمت صلح با همسایگان خود حرکت کند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=19841

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});