• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

تبادل برق با کشورهای همسایه، سریع‌ترین راه‌ رفع مشکلات برقی

  • کد خبر : 21338
  • 15 تیر 1400 - 8:51
تبادل برق با کشورهای همسایه، سریع‌ترین راه‌ رفع مشکلات برقی
یاز اکو - رییس سندیکای صنعت برق گفت: تبادل الکتریکی با ظرفیت بالا با کشورهای همسایه، سریع‌ترین راه حل مشکلات کنونی برق و صنایع وابسته به آن است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، علی بخشی در نشست خبری افزود: اگرچه با تعدادی از کشورهای همسایه این تبادل وجود دارد، اما ظرفیت آن آنقدر نیست که بتواند مشکلات را برطرف کند گرچه همین میزان هم کمک کوچکی است.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق خاطرنشان کرد: اگر قرار است تبدیل به کشور قطب برق منطقه شویم باید نسبت به افزایش ظرفیت تبادل‌ها اقدام کرده و همواره در این زمینه فعال باشیم.

بخشی افزود: تبادل الکتریکی با کشورهای همسایه کمک خواهد کرد در زمانی که ما نیاز بیشتری به برق داریم از توان آنها استفاده کرده و زمانی هم که آنها نیاز بیشتری دارند ما صادرات‌مان را افزایش دهیم و این کار هم ارز آوری خوبی به همراه خواهد داشت و هم به افزایش امنیت انرژی خواهد انجامید.

وی گفت: تبادل الکتریکی برق با ظرفیت بالا با کشورهای همسایه می تواند مشکلات فعلی صنعت برق را نیز تاحد زیادی کاهش داده و رونق این صنعت بیشتر شود.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق میزان فعلی تبادل الکتریکی با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان را ناچیز دانست و ادامه داد: این تبادل خیلی نمی تواند مشکلات را کاهش دهد.

مشکل مطالبات معوق مالی صنعت برق

نجفی گفت: صنعت برق همچنان با موضوع مطالبات معوق مالی دست به گریبان است، علاوه بر این، مشکل جدیدی که این صنعت را درگیر کرده تخصیص‌های نامناسب و غیر منطقی است که باری بر مشکلات این صنعت اضافه کرده است.

وی به میزان مطالبات بخش خصوصی از وزارت نیرو اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: در حال حاضر ۱۰ هزار میلیارد تومان وزارت نیرو به بخش خصوصی بدهکار است در حالی که تنها با تخصیص هزار میلیارد تومان به سازندگان و پیمانکاران کوچک و و متوسط، امکان نجات همه این شرکت‌ها فراهم خواهد شد.

رییس هیات مدیره سندیکای صنعت برق خواستار توجه جدی‌تر به موضوع تخصیص‌ها به صورت مناسب و منطقی شد تا بتواند گرهی هر چند کوچک از مشکلات این صنعت را برطرف سازد.

وی با بیان اینکه روند رشد تقاضا در دهه گذشته صعودی بوده و به طور متوسط پنج درصد رشد داشته است، گفت: این در حالی است که روند رشد ظرفیت تولید برق کشور در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط نزولی بوده و متوسط رشد آن سه درصد بوده است. این تفاوت نرخ رشد منجر به شکاف عرضه و تقاضا می‌شود که در نتیجه آن، حجم عرضه برق از حجم تقاضای برق جا مانده و منجر به خاموشی می‌شود.

سهم یک درصدی صنعت برق از تولید ناخالص داخلی

بخشی با بیان اینکه این صنعت ۱۵۰ هزار اشتغال مستقیم ایجاد کرده و دو هزار بنگاه اقتصادی بزرگ و کوچک و متوسط در آن فعال هستند، افزود: این صنعت، سهم یک درصدی از تولید ناخالص داخلی دارد و سهم ارزش افزوده بخش تولید، انتقال و توزیع از کل ارزش افزوده صنعت برق ۵۶ درصد تخمین زده می‌شود.

وی، به چالش‌های صنعت برق  اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: قیمت‌گذاری برق، کسری بودجه و کاهش سرمایه‌گذاری از جمله چالش‌ها و چرخه معیوب اقتصاد صنعت برق محسوب می‌شود.

این فعال بخش خصوصی صنعت برق به نظام حقوقی و قراردادی یک جانبه و ناکارآمد به عنوان دیگر چالش اشاره و عدم تعدیل قراردها، توقف قراردادها و انباشت بدهی به بخش خصوصی را از دیگر معضلات این صنعت برشمرد.

بخشی گفت: پایش و نگهداری و تعمیرات تاسیسات، کمبود تولید و فرسودگی شبکه برق و شدت مصرف برق از جمله مشکلات پایداری شبکه و ناترازی آن است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=21338

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});