• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
رئیس جمهور آذربایجان:

اگر زنگه زور شرقی وجود داشته باشد، زنگه زور غربی نیز وجود دارد

  • کد خبر : 22585
  • 25 تیر 1400 - 11:15
اگر زنگه زور شرقی وجود داشته باشد، زنگه زور غربی نیز وجود دارد
یاز اکو - اکنون دوره جدیدی آغاز شده است؛ دوران ساخت و ساز و دوران پسا مناقشه. من بارها این را گفته ام، می خواهم دوباره بگویم، مناقشه قره باغ فی مابین ارمنستان و آذربایجان حل شده است.این مناقشه به کل حل شده است. طرفی که این مسئله را حل می کند، ما کشور آذربایجان هستیم. ما آن را یک طرفه حل کرده ایم.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از قاینار اینفو این سخنان از سوی الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در طی مراسم برای اهدای آپارتمان و اتومبیل به خانواده های شهدا و معلولان جنگ دوم قره باغ در شهرک خوجاحسن در منطقه بینه قدی باکو اعلام شد.

علی اف افزود: اگر کسی از اینجا و آنجا می شنوم، شروع به گفتن این مسئله کرد که باید این مناقشه حل شود، پس این درگیری حل نشده است. کسانی که این مطالب را مطرح می کنند در مسیر اشتباه و خطرناکی قرار دارند. اگر این مشکل حل نشده پس بگذارید آنها برای ما توضیح دهند که چگونه باید حل شود. ما معتقدیم که این مسئله حل شده و جنگ به پایان رسیده است. با این وجود ما در موقعیت آماده باش هستیم و باید هر لحظه آماده جنگ باشیم. من این مطلب را در روز بزرگداشت نیروهای مسلح در تاریخ ۲۶ ژوئن گفتم. ما در حال اجرای برنامه های جدید برای ارتش خود هستیم.

با این حال ما معتقدیم که درگیری تمام شده و تمامیت ارضی خود را بازیابی کرده ایم. ما در این مناقشه برنده شده ایم. ما امروز هیچ موضوع دیگری در دستور کار نداریم. ما از مرزهایمان عبور کرده و مرز ارمنستان و آذربایجان را تحت کنترل خود درآورده ایم. ما در حال حاضر کار ساخت و ساز و بازسازی را آغاز کرده ایم. اگر کسی گفت که درگیری حل نشده است، بگذارید بیاید و بگوید راه حل را چگونه می بیند، چه چیزی حل نشده است؟

اگر ما در مورد خودمختاری قره باغ صحبت کنیم، من گفته ام که هیچ خودمختاری دیگری به نام قره باغ در داخل اراضی آذربایجان وجود ندارد. به طور کلی این کلمه نباید پردازش شود. جایی به نام قره باغ کوهستانی وجود ندارد، بلکه قره باغ وجود دارد. منطقه اقتصادی قره باغ بر اساس حکمی که من در ۷ ژوئیه امضا کردم تأسیس شده است والسلام.

رئیس جمهور آذربایجان در ادامه گفت: تمام مناطقی که به قره باغ تعلق دارند در منطقه اقتصادی قره باغ گردهم می آیند. منطقه اقتصادی شرق زنگه زور نیز ایجاد شده است. میبینیم که ارمنستان در خصوص منطقه اقتصادی زنگه زور شرقی دچار تشویش شده است. چه نیازی به تشویش است، شرق زنگه زور سرزمین تاریخی ماست، همانطور که غرب زنگه زور نیز سرزمین تاریخی ما است. ما نمی توانیم تاریخ را فراموش کنیم. ما نمی توانیم گروگان منافع سیاسی کسی شویم. بگذارید آنها بیایند اسناد تاریخی و نقشه ها را بازگشایی کنند، ببینند که دولت شوروی چگونه زنگه زور را از آذربایجان جدا کرد و آن را به ارمنستان تحویل داد.

این اتفاق در تاریخ معاصر ما افتاده است؛ ۱۰۱ سال پیش. پس چطوری بایستی بگوییم این اتفاق نیفتاده است؟ چرا؟ ما حقیقت را می گوییم.این سرزمین نیاکان ما است: کل زنگه زور هم زنگه زور شرقی و غربی. اکنون در ارمنستان خواهند گفت که الهام علی اف ادعای ارضی می کند. اگر زنگزور شرقی وجود دارد، پس زنگزور غربی نیز وجود دارد. بله زنگه زور غربی سرزمین اجدادی ما است.

گفتم ما باید به آنجا برگردیم. این مطلب را ده سال پیش گفتم. آرشیو تمام سخنرانی های من در مطبوعات موجود است. گفته بودم این سرزمین اجدادی ماست، ما باید به آنجا برگردیم و برمی گردیم و در حال بازگشتن هستیم. هیچ کس نمی تواند مانع ما شود. ما قطعاً باز خواهیم گشت، زیرا راهی دیگر وجود ندارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22585

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});