• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

پیروزی «پاشینیان» در انتخابات ارمنستان تأیید شد

  • کد خبر : 22882
  • 27 تیر 1400 - 18:30
پیروزی «پاشینیان» در انتخابات ارمنستان تأیید شد
یاز اکو - پس از جنجال‌های فراوان، دادگاه قانون اساسی ارمنستان، پیروزی «نیکول پاشینیان» در انتخابات پارلمانی ماه گذشته این کشور را تأیید کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از مشرق، در پی جنجال‌های فراوان در خصوص پیروزی «نیکول پاشینیان» در انتخابات پارلمانی ماه گذشته ارمنستان، دادگاه قانون اساسی ارمنستان اعلام کرد که نتایج انتخابات پارلمانی ماه ارمنستان که در آن حزب پاشینیان پیروز شد، مورد تأیید است.

بنا بر گزارش خبرگزاری اینترفکس، حزب پاشینیان با کسب ۵۳.۹۱ درصد از آراء، رقیب خود «رابرت کوچاریان» رئیس‌جمهور پیشین ارمنستان را با ۲۱.۹ درصد از آراء را در انتخابات ۲۰ ژوئن (۳۰ خردادماه) شکست داد.

بنا بر گزارش شبکه «بی بی سی»، علی رغم آن که پاشینیان نتیجه انتخابات را «انقلاب فولادی» خوانده بود اما مخالفانش مدعی شده بودند که در انتخابات تقلب شده و به نتیجه آن اعتراض کرده بودند.

ناظران بین‌المللی از سازمان‌ امنیت و همکاری در اروپا (OSCE) گفته بودند که این یک انتخابات رقابتی بوده و به طور کلی به خوبی مدیریت شده بود.

حکم دادگاه قانون اساسی ارمنستان در حالی صادر شده است که پیش از این نیز در تاریخ ششم تیرماه، کمیسیون مرکزی انتخابات ارمنستان اعلام کرده بود که حزب قرارداد مدنی «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر موقت توانست با کسب ۵۳.۹۱ درصد آرا پیروز شود.

در انتخابات ارمنستان حدود ۲۰ حزب سیاسی و چهار ائتلاف انتخاباتی شرکت کردند اما حزب متبوع پاشینیان و ائتلاف ارمنستان به رهبری کوچاریان رئیس‌جمهوری سابق این کشور اصلی‌ترین رقبا بودند.

تصمیم به برگزاری انتخابات پارلمانی زوهنگام پس از شکست ارمنستان از جمهوری آذربایجان در جنگ ۴۴ روزه قره باغ و تحت فشارهای مخالفان دولت نیکول پاشینیان گرفته شد.

طبق گزارش الجزیره، ۲.۶ میلیون نفر واجد شرکت در این انتخابات زودهنگام بودند و میزان مشارکت حدود ۵۰ درصد بوده است.

پاشینیان بعد از اعلام نتایج اولیه انتخابات پارلمانی زودهنگام در ارمنستان، در اظهاراتی اعلام پیروزی کرد. ائتلاف ارمنستان به رهبری رابرت کوچاریان اما اعتبار نتایج اولیه انتخابات را زیر سوال برد و اعلام کرد که «ادعای عجولانه» پاشینیان درباره پیروزی را به رسمیت نمی‌شناسد.

نظرسنجی‌های انجام شده در ارمنستان تا قبل از روز رای‌گیری از رقابت تنگاتنگ دو حزب وابسته به پاشینیان و کوچاریان حکایت داشت.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22882

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});