• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

خسارت ۲۷۰۰ میلیارد تومانی بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی از خشکسالی

  • کد خبر : 22966
  • 28 تیر 1400 - 11:15
خسارت ۲۷۰۰ میلیارد تومانی بخش کشاورزی آذربایجان‌شرقی از خشکسالی
یاز اکو - معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، میزان خسارت ناشی از خشکسالی در سال زراعی جاری را 2 هزار و 700 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: بعد از آن عواملی مثل سرمازدگی، سیل، تگرگ، باد و طوفان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از فارس، نادر نقیلی اظهار داشت: بخش کشاورزی به عنوان یک حوزه ویژه متاثر از کلیه عوامل اقتصادی و طبیعی بوده و بخشی ریسک‌پذیر است.

وی افزود: سطح اراضی کشاورزی استان یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار بوده که شامل زیربخش‌های زراعت، باغ، دام و شیلات است و زیربخش صنایع تولیدی و تبدیلی به همه موارد اشاره شده مرتبط است.

نقیلی با تاکید بر تامین امنیت غذایی به عنوان رسالت وزارت جهادکشاورزی، گفت: این وظیفه سنگینی است که جهادکشاورزی برعهده دارد اما این وظیفه ریسک‌پذیر و آسیب‌پذیر بوده و هر سال به علت ناحیه سرد و کوهستانی استان آذربایجان‌شرقی با عوامل متعدد قهری و طبیعی صدمه می‌بیند.

وی افزود: آذربایجان‌شرقی به عنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شود در تولید محصولات متنوع و حوزه مدیریت هر سال رتبه‌های برتر را به خود اختصاص می‌دهد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به تولید بیش از دو سوم محصولات کشاورزی به صورت دیم و وابسته به بارندگی در استان یادآور شد: متاسفانه کاهش بارندگی، سرمازدگی و خشکسالی و عوامل دیگر خیلی زود باعث ایجاد مشکلات و خسارت‌های جبران‌ناپذیر به کشاورزی استان می‌شود.

خسارت خشکسالی، سرمازدگی، سیل، تگرگ، باد و طوفان به کشاورزی

وی، میزان خسارت ناشی از خشکسالی در سال زراعی جاری را ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و بیان داشت: بعد از آن عواملی مثل سرمازدگی، سیل، تگرگ، باد و طوفان در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی، خشکسالی را دوره خشکی و کم آبی ویژه و غیرعادی تعریف کرد و متذکر شد: خشکسالی کشاورزی تعریف دیگری دارد اگر در دوره‌ای مشخص میزان آب مورد نیاز خاک برای رشد گیاه تامین نشود، خشکسالی رخ داده است و میزان بارندگی با میزان تولید محصول رابطه مستقیم دارد و اگر بارندگی کمتر باشد میزان تولید محصول نیز کم خواهد بود.

نقیلی، خسارت‌های وارده به بخش کشاورزی را با توجه به اینکه عمده زمین‌های کشاورزی استان به صورت دیم هست، تاخیر در جوانه‌زنی و کاهش تراکم بوته در هکتار که باعث کاهش عملکرد شده است اعلام نمود.

کاهش ۲۴۵ هزار تنی تولید در بخش زراعت در سالجاری

وی تصریح کرد: در سال‌جاری در بخش زراعت ۲۴۵ هزار تن کاهش تولید به مبلغ یک‌هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان و حدود ۵۳ درصد قحطی را شامل می‌شود، در بخش باغبانی ۷۱ هزار تن صدمات به مبلغ ۴۰۷ میلیارد تومان که ۱۵ درصد خسارت را شامل می‌شود و در بخش دام و طیور ۶۴ هزار تن محصول به مبلغ ۸۵۲ میلیارد تومان که ۳۱ درصد خسارت را شامل می‌شود که در کل ۲ هزار و ۷۱۰ میلیارد تومان خسارت به‌واسطه خشکسالی به بخش کشاورزی استان وارد شده است.

نقیلی با اشاره به رتبه اول استان در جذب اعتبار تسهیلاتی جهت توسعه گلخانه‌ها و مکانیزه کردن تولید محصولات کشاورزی در سال ۱۳۹۹ اذعان داشت: خوشبختانه برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات برای توسعه گلخانه‌ها کاملا موفقیت‌آمیز بوده و استان‌های دیگر جهت توسعه گلخانه‌ها و نحوه انجام آن با سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی در ارتباط هستند و به عنوان الگوی خود راه‌های توسعه را امکان‌سنجی می‌کنند.

وی در ارتباط با صادرات محصولات تولیدی گلخانه‌های استان گفت: اکثر گلخانه‌ها مخصوصاً در حوزه صیفی‌جات با توجه به وجود بازار مناسب، محصول خود را با بازاریابی در کشورهای دیگر به فروش می‌رسانند.

نقیلی افزود: میزان تولید استان در بخش گلخانه بسیار مناسب بوده و مازاد مصرف استان به سایر استان‌ها انتقال می‌یابد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی در تامین غذای مردم استان همواره تلاش کرده است، خاطرنشان کرد: از بابت تولید محصولات دامی و زراعی در برخی محصولات مازاد تولید داریم و به استان‌های دیگر صادرات می‌شود اما در بخش شیلات تولیدات استانی در حد میزان مصرف استان است.

وجود عوامل خارج از سیاستگذاری جهادکشاورزی در بحران کمبود مرغ 

نقیلی در ارتباط با بحران کمبود مرغ در چند ماه اخیر گفت: عواملی وجود دارد که خارج از سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های جهادکشاورزی است اما پیاده‌سازی سامانه‌ها از لحظه جوجه‌ریزی تا کشتار در کشتارگاه موجب شد تا کنترل و نظارت توسط سازمان افزایش یابد و در صورت بروز مشکل در هر مرحله، سریعاً مشخص شود.

وی ابراز کرد: برای کنترل کشتارگاه‌ها و نظارت بر کار آنها با تدبیر رئیس سازمان جهادکشاورزی و استاندار محترم استان، کشیک‌های شبانه‌روزی تعبیه شد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان به مصوبه جدید دولت برای تامین آب ضروری کشاورزی اشاره کرد و گفت: برای لایروبی و مرمت قنات‌ها، توسعه و اصلاح شبکه‌های آبیاری، ایستگاه‌های پمپاژ، مرمت کانال‌های عمومی، انتقال آب با لوله و دیگر بخش‌های مربوط به تامین آب حدود یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات دولتی در سطح کشور برای ۲ وزارت نیرو و جهادکشاورزی اختصاص یافته است.

معافیت کشاورزان خسارت دیده از پرداخت جرائم تسهیلات وام کشاورزی

وی به استمهال وام‌های کشاورزی برای خسارت‌دیدگان در سال زراعی ۱۳۹۹ -۱۴۰۰ تاکید کرد و گفت: در این زمینه جهادکشاورزی با شناسایی و معرفی کشاورزان خسارت‌دیده به بانک‌های عامل از پرداخت کارمزد، سود و جرائم تسهیلات معاف خواهند شد و بار مالی آنها از طریق دولت پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: برنامه دیگری در هیات دولت به تصویب رسیده که پرداخت تسهیلات ۳ هزار میلیارد تومانی با نرخ سود ۴ درصد برای کشاورزان خسارت‌دیده می‌باشد و مهم‌ترین مسئله در ارائه این تسهیلات عدم توجه به بدهی، معوقات و چک‌های برگشتی کشاورزان، دامداران و فعالان بخش کشاورزی خواهد بود.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهادکشاورزی استان به هوشمندانه بودن شعار سال ۱۴۰۰ توسط مقام معظم رهبری تاکید کرد و گفت: در این شعار مانع‌زدایی یکی از مسائل مهم است که مقام معظم رهبری به آن تاکید کرده‌اند و با شروع سال ۱۴۰۰ سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان‌شرقی اقدام به تشکیل کمیته ویژه با عضویت مدیران دستگاه‌های دولتی دیگر کرد و در هر سه بخش تولید، پشتیبانی و مانع‌زدایی اقداماتی انجام گرفته است.

نقیلی در ارتباط با مکانیزه کردن و تبدیل کشاورزی سنتی به صنعتی گفت: مسلماً این اقدام باعث افزایش بهره‌وری و تولید خواهد بود اما برای رسیدن به این هدف سرمایه و علم روز نیاز است که خوشبختانه وجود مراکز علمی مثل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی در درون مجموعه جهاد کشاورزی ما را در رسیدن به این هدف یاری خواهد کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=22966

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});