• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
9

جاسوسی گسترده نرم افزار اسراییلی از تلفن های هوشمند در سراسر دنیا

  • کد خبر : 23041
  • 28 تیر 1400 - 19:00
جاسوسی گسترده نرم افزار اسراییلی از تلفن های هوشمند در سراسر دنیا
یاز اکو - شرکت اسراییلی "ان اس او گروپ" این اتهام را رد کرده و مدعی شده از نرم افزار پگاسوس تنها دولت ها و نهادهای مبارزه با تروریسم در دنیا برای ردیابی تماس های تروریست ها استفاده می کنند.

نتایج تحقیقات یک گروه غیردولتی روزنامه نگاری مستقر در پاریس فاش کرده از یک نرم افزار اسراییلی برای جاسوسی از تلفن همراه صدها روزنامه نگار، مقام دولتی و فعال حقوق بشر در سراسر جهان استفاده شده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصرایران، در یک بررسی مشترک ۱۷ رسانه ای از سوی گروه روزنامه نگاری”مطالب ممنوعه” مستقر در پاریس انجام شده ، مشخص شد از نرم افزاد “پگاسوس” که ساخت شرکت اسراییلی” ان اس او” است برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از گوشی های هوشمند خبرنگاران و فعالان سیاسی و مدنی استفاده می شود.

این بررسی از سوی ۱۷ رسانه از جمله روزنامه واشنگتن پست آمریکا انجام شده و نتایج آن برای نخستین بار در گزارش روزنامه واشنگتن پست آمریکا انتشار یافته است.

در این بررسی افشا شده که گوشی های تلفن همراه ۳۷ خبرنگار و مقام سیاسی و فعال حقوق بشری در سراسر جهان به طور مداوم و مستمر از طریق نرم افزار شرکت اسراییلی “ان اس او گروپ” هک شده و اطلاعات داخل آن از جمله پیام ها، تماس ها، عکس ها و ایمیل به سرقت رفته  و میکروفون گوشی به صورت مخفیانه فعال و شنود شده است.

همچنین تحقیق ۱۷ رسانه که لیست بلندبالای اهداف جاسوسی ها را از سازمان عفو بین الملل گرفته و روی آن تحقیق کرده اند، معلوم کرده از نرم افزار پگاسوس متعلق به “ان اس او گروپ” برای هک تلفن های همراه دو زن نزدیک به جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد دولت سعودی که در اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسید، استفاده شده است.

بر اساس این گزارش تلفن هوشمند “حنان العتر” آخرین همسر خاشقجی در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ و ۶ ماه پیش از قتل او و گوشی آیفون “خدیجه جنگیز” نامزد تُرک تبار خاشقجی هم چند روز پس از قتل او هدف هک قرار گرفته است.

همچنین شماره تلفن دو مقام ارشد ترکیه هم که در تحقیقات قتل خاشقجی مشارکت داشتند، در این فهرست آمده است.

شرکت “ان اس او گروپ” اسراییل با صدور بیانیه ای به این اتهام واکنش نشان داده و آن را رد کرده و مدعی شده از نرم افزار این شرکت تنها دولت ها و نهادهای مبارزه با تروریسم در سراسر جهان استفاده کرده اند. این شرکت همچنین هر گونه ارتباط ببین نرم افزار پگاسوس و موضوع قتل جمال خاشقجی را رد کرده است.

همچنین بر اساس این تحقیق اسامی بیش از هزار نفر از مقام های سیاسی، روزنامه نگاران، فعالان حقوق بشر و بازرگانان در سراسر دنیا در لیست جاسوسی با نرم افزار پگاسوس بوده اند که شامل برخی از شاهزاده های عرب، ۸۵ فعال حقوق بشر، ۶۵ بازرگان، ۶۰۰ سیاستمدار و مقام دولتی و ۱۸۹ روزنامه نگار شامل خبرنگاران و سردبیران نشریاتی چون فایننشال تایمز، نیویورک تایمز، سی ان ان، اکونومیست، رویترز و آسوشیتدپرس بوده اند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23041

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});