• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
10
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

خشکسالی ۳۹۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی اردبیل خسارت زده است

  • کد خبر : 23941
  • 04 مرداد 1400 - 14:00
خشکسالی ۳۹۰۰ میلیارد تومان به کشاورزی اردبیل خسارت زده است
یاز اکو - رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: خشکسالی بی‌سابقه در استان اردبیل در سال زراعی جاری بیش از سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، خلیل نیکشاد سوم مرداد در حاشیه جلسه شورای گفت‌و گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: از چند سال پیش زنگ خطر خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها به صدا درآمده و در استان اردبیل نیز با توجه به شرایط نامساعد بارش‌ها به ویژه کاهش بارندگی در فصل بهار، بحران جدی گریبانگیر کشاورزان شده است.

وی از کاهش تولید محصولات کشاورزی در شرایط خشکسالی خبر داد و تصریح کرد: در سال زراعی جاری ۴۵۰ هزار تن کاهش تولید را در بخش‌های مختلف کشاورزی اعم از زراعی، باغی و دامی شاهد هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به راهکارهای پیشگیرانه در غلبه بر بحران خشکسالی اشاره کرد و گفت:‌ در این زمینه جهاد کشاورزی در کنار سایر دستگاه‌ها برنامه‌های مدون پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده تا از این بحران خلاصی پیدا کنیم.

نیکشاد از عرضه ارقام متنوع در کشت گندم، جو و سیب‌زمینی خبر داد و افزود: ارقامی نظیر پیشگام نه تنها دو مرحله آب‌بری کمتری نیاز دارد بلکه مقاوم به خشکسالی بوده و توان تولید محصولات به شکل مطلوب در این حوزه فراهم آمده است.

وی به توسعه کشاورزی حفاظتی در سطح استان با تنوع کشت محصولات مختلف اشاره کرد و ادامه داد: در گرمی و بیله‌سوار ۷۰ درصد مزارع با گاو آهن مرکب شخم زده می‌شود و در نمین نیز در ۵۵۰ هکتار کشت حفاظتی انجام شده است.

رشد ۱۵۰ درصدی تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در سه سال اخیر

نیکشاد با بیان اینکه در سه سال اخیر در جذب تسهیلات مکانیزاسیون بخش کشاورزی ۱۵۰ درصد رشد اتفاق افتاده است، خاطر نشان کرد: در بخش باغبانی نیز در جلوگیری از سرمازدگی زودهنگام گردو و برخی از محصولات بهاری سعی شده تا از ارقام جدید استفاده شود.

وی یکی از راه‌های مقابله با خشکسالی را انتقال کشت محصولات از بهاره به پاییزه اعلام کرد و گفت: در این زمینه در منطقه مغان کشت چغندر قند در دو هزار و ۸۰۰ هکتار از فصل بهار به پاییز منتقل شده است.

نیکشاد از تدوین سند راهبردی با همکاری متخصصان دانشگاهی و افراد با تجربه اشاره کرد و افزود: برای مقابله با خشکسالی کشت حبوبات در شش هزار هکتار از اراضی دشت اردبیل و کشت گیاهان دارویی در ۲۵۰ هکتار انجام شده و یارانه پرداختی در این حوزه بیش از یک میلیارد تومان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از توسعه کشت محصولات گلخانه‌ای در شرایط خشکسالی خبر داد و تصریح کرد: با رشد ۱۲۰ درصدی در این حوزه استان اردبیل در کشت محصولات گلخانه‌ای به ویژه سبزی و صیفی در کشور جایگاه ممتازی را دارد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=23941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});