• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

ریل‌گذاری مسیر ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد – خاوران به اتمام رسید

  • کد خبر : 24319
  • 07 مرداد 1400 - 14:23
ریل‌گذاری مسیر ۴۴ کیلومتری بستان‌آباد – خاوران به اتمام رسید
یاز اکو - مجری طرح زیرسازی راه‌آهن میانه - تبریز گفت: ریل‌گذاری مسیر ۴۴ کیلومتری خط‌ آهن بستان‌آباد تا ایستگاه خاوران تبریز به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، حمید علی‌محمدزاده روز پنجشنبه با اشاره به پیشرفت ۸۵ درصدی ساختمان اصلی ایستگاه خاوران، افزود: هم‌اکنون زیرسازی خط آهن بستان‌آباد – خاوران انجام شده و در ۲ تا سه ماه آینده با رفع نواقص روسازی و انجام عملیات تکمیلی زیرکوبی و رگلاژ خط توسط پیمانکار روسازی، مسیر ریلی بستان‌آباد – خاوران به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پیمانکاران زیرسازی، روسازی و ساختمان ایستگاه خاوران تلاش می‌کنند تا این مسیر ریلی ۲ خطه پس از رسیدن به استانداردهای ایمنی به بهره‌برداری برسد، اظهار داشت: در اجرای عملیات زیرسازی این خط حدود ۱۵ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و ۳۵۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی انجام شده است.

مجری طرح زیرسازی راه‌آهن میانه – تبریز بیان کرد: در طول این مسیر سازه‌های سنگین از جمله هفت پل خاص به طول ۲ کیلومتر اجرا شده و از جمله ویژگی مهم این پل‌ها استفاده از مصالح داخلی در اجرای آن‌هاست.

علی‌محمدزاده ادامه داد: در طول این مسیر یکهزار و ۷۰۰ متر طولی گالری‌های بتنی (تونل‌های مصنوعی) برای برف‌گیری و جلوگیری از ریزش ترانشه‌ها و ۲ تونل «شبلی» به طول ۲ هزار و ۸۰۰ متر و ایوانق به طول ۴۰۰ متر اجرا شده است.

وی یادآوری کرد: تاکنون برای اجرای خط آهن بستان‌آباد تا خاوران شامل زیرسازی، روسازی و احداث ساختمان ایستگاه خاوران یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ارزش این عملیات در زمان کنونی بیش از پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

مجری طرح زیرسازی راه‌آهن میانه – تبریز با بیان اینکه پیمانکاران این طرح تاکنون بیش از تعهدات خود هزینه کرده‌اند، اظهار داشت: پیمانکاران این خط هم‌اکنون ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبه دارند.

علی‌محمدزاده اضافه کرد: با توجه به اینکه مسیر موجود و فعلی تهران – تبریز فرسوده شده و مسافت آن ۱۱۴ کیلومتر طولانی‌تر و زمان سفر نیز ۴.۵ ساعت نسبت به مسیر جدید بیشتر است، اجرای مسیر جدید موجب افزایش انگیزه برای مسافرت با قطار، کاهش سوانح جاده‌ای و کاهش آلایندگی هوا می‌شود.

وی اظهار داشت: بر اساس اعلام کارشناسان اجرای این مسیر به دلیل ایمنی و مشخصات هندسی بالا، موجب صرفه‌جویی سالانه ۲۸ میلیارد تومان در کاهش آلایندگی هوا، ۳۸ میلیارد تومان در مصرف سوخت و ۲۵ میلیارد تومان در کاهش سوانح جاده‌ای و خسارت‌های ناشی از آن می‌شود.

علی‌محمدزاده با اشاره به ضرورت احداث ایستگاه خاوران، ادامه داد: احداث نشدن ایستگاه خاوران و متصل نشدن خط آهن بستان‌آباد به تبریز موجب می‌شد تا راندمان خط برای حمل بار و مسافر پایین بیاید بنابراین برای افزایش راندمان مسیر ریلی جدید، ایستگاه خاوران چسبیده به تبریز جانمایی، طراحی و اجرا شده است.     

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=24319

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});