• امروز : شنبه - ۲۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 18 May - 2024
6
گزارش آناتولی از نگاه ایران و ترکیه به ساخت دیوار مرزی؛

منافع احداث دیوار مرزی برای ترکیه و ایران

  • کد خبر : 25168
  • 13 مرداد 1400 - 14:12
منافع احداث دیوار مرزی برای ترکیه و ایران
یاز اکو - دو تن از کارشناسان ایرانی روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با آناتولی احداث دیوار حائل توسط ترکیه در مرز دو کشور را از لحاظ امنیتی به نفع طرفین دانستند.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرگزاری آناتولی، علی‌رغم انتقاد و اعتراض برخی افراد و کاربران شبکه‌های اجتماعی، بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های تحلیلی و معتبر ایرانی به اشکال مختلف موافقت خود با احداث دیوار حائل توسط دولت ترکیه در مرزهای دو کشور را ابراز داشته‌اند.

در همین راستا، دکتر فریدون مجلسی و دکتر علی بیگدلی، دو استاد و کارشناس برجسته روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرگزاری آناتولی دیدگاه‌های خود را در این زمینه تشریح کردند.

فریدون مجلسی، که سابقه فعالیت دیپلماتیک و کار در وزارت امور خارجه ایران را نیز دارد در این زمینه اظهار داشت: ترکیه‌ به دنبال ان است تا با اجرای این پروژه خطر قاچاق را کمرنگ کنند و همچنین از شرِ اشراری که با سو استفاده از «شرایط بحرانی» قدم علم خواهند کرد، در امان باشند.

وی افزود: ترکیه دیوارکشی را به‌طور جدی پیگیری می‌کند و تا به امروز هم چندین کیلومتر ساخته است. آنکارا نگران است که با توجه به نفوذ تروریست‌ها در افغانستان موجی جدی و جدیدی از مهاجرت به سمت ترکیه اغاز شود به همین دلیل با وجود اینکه شرایط اقتصادی ترکیه نسبت‌ به سال‌های قبل وضعیت مطلوبی ندارد،‌ تصمیم گرفته‌ است هزینه گزافی را صرف این امر کند.

بیگدلی نیز در این‌باره گفت: پیش‌بینی رجب طیب اردوغان مبنی بر پیروزی طالبان در افغانستان و در نتیجه شدت گرفتن موج مهاجرت موجب شده تا دولت ترکیه ساخت دیوار مرزی را امری لازم بداند. چون مهاجران عمدتا ترکیه را پلی برای رسیدن به یونان و دیگر کشورهای اروپایی قلمداد می‌کنند.

واکنش ایران به احداث دیوار مرزی توسط ترکیه

فریدون مجلسی درباره نوع رویکرد ایران در قبال احداث دیوار حائل توسط ترکیه در مرز دو کشور تصریح کرد: جمهوری‌ اسلامی ایران نگران حمایت برخی گروه‌ها از سمت مناطق کردنشین در دو کشور است. به همین دلیل کشیدن دیوار می‌تواند اطمینان‌خاطر به ایرانی‌ها بدهد که با مشکل خاصی از ناحیه کُردها مواجه نخواهد شد.

بیگدلی نیز در این زمینه اظهار داشت: ایران مهاجرت را به معنی فرار مغزها می‌داند و به همین دلیل از احداث دیوار مرزی اسقبال می‌کند و اگر لازم باشد،‌ حاضر است دولت ترکیه را به نوعی همراهی کند. حاکمیت ایران خروج ایرانی‌ها از کشور را نشانه‌ای از بی‌اعتمادی عمومی نسبت به سیستم می‌داند و بالطبع از مسکوت ماندن مهاجرت‌‌ها به هر شکلی که باشد، استقبال خواهد کرد.

نگاه مردم ترکیه

مجلسی در ادامه سخنانش گفت: به‌نظر نمی‌رسد مردم ترکیه مخالفت چندانی با این قضیه داشته باشند. به هر حال آنها هم مثل شهروندان هر کشور دیگری از اینکه مهاجران زیادی در شهرها ساکن باشند و فرصت های اقتصادی‌ را تصاحب کنند ،‌ ناراضی هستند و به همین دلیل بی‌توجه به هزینه دیوارکشی،‌ در این مورد به خصوص از دولت حمایت می کنند‌.

دکتر علی بیگدلی نیز در این زمینه تصریح کرد: رجب طیب اردوغان امواج مهاجران را تهدیدی برای فرهنگ ترکیه دانسته است. همچنین نارضایتی‌هایی در بین جمعیت ترکیه به وجود آمده که دولت را بر اجرایی تصمیم خود مصمم نموده است.

 هزینه اجرای این پروژه

دکتر مجلسی درباره اصرار ترکیه برای احداث دیوار مذکور علیرغم هزینه کلان آن گفت: ترکیه عضو ناتو است و بخشی از هزینه دیوارکشی را از کشورهای اروپایی تامین می‌کند تا از نفوذ مهاجران به اروپا ممانعت ‌کنند. مانعی هم برای تزریق مواد مخدر به اروپا ایجاد می‌شود. با توجه به عظمت و قدرت اقتصادی ترکیه هزینه دیوارکشی رقم عجیبی نیست و‌ دولت این کشور در این باره مشکلی نخواهد داشت.

علی بیگدلی نیز در پایان این مصاحبه گفت: دیوارکشی در مرز ،کار بسیار سخت و البته پر هزینه‌ای است و اجرای کامل آن سال‌‌ها زمان می‌برد. مخصوصا اینکه ترکیه به دلیل شرایط دشوار اقتصادی و دیگر مسائل، نمی‌تواند به آسانی در مرز یک میلیون و دویست هزار کیلومتری خود با ایران،‌ عراق و سوریه دیوارکشی کند. با همه این اوصاف،‌ ترکیه شدیدا این مسئله را پیگیری می‌کند و بسیار مصر است تا حتی‌المقدور در کوتاه‌ترین زمان ممکن و هزینه‌کرد پروژه دیوارکشی را به سرانجام برساند.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=25168

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});