• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

معجزه سنگاپور در تولید آب آشامیدنی سالم/ وقتی فاضلاب وابستگی های یک کشور را حذف می کند! (+عکس)

  • کد خبر : 26336
  • 23 مرداد 1400 - 12:20
معجزه سنگاپور در تولید آب آشامیدنی سالم/ وقتی فاضلاب وابستگی های یک کشور را حذف می کند! (+عکس)
یاز اکو - به گفته پژوهشگران دانشگاه ام‌آی‌تی، حدود 52 درصد از جمعیت پیش بینی شده 9.7 میلیارد نفری جهان تا سال 2050 در مناطقی دارای تنش آبی زندگی خواهند کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از عصر ایران، برای برخی از کشورها، در حال حاضر نیز تامین آب به یک مشکل تبدیل شده و سنگاپور با جمعیت ۵٫۷ میلیون نفری یکی از آنها محسوب می شود.

سنگاپور از منایع آب طبیعی کافی برخوردار نیست. برای مدتی طولانی این کشور برای رسیدگی به مشکلات آب خود به کشور مالزی متکی بوده اما به نظر می رسد این دوران رو به اتمام است.

بنابر یک بیانیه مطبوعاتی، دولت سنگاپور یک سامانه پیچیده تصفیه فاضلاب را توسعه داده است که شامل شبکه ای از تونل ها و تصفیه خانه های پیشرفته می شود و فاضلاب را به آب آشامیدنی سالم تبدیل می کند.

تامین ۴۰ درصدی آب سنگاپور با سیستم فاضلاب تصفیه شده

بنابر برآوردهای سازمان آب سنگاپور، حدود ۴۰ درصد از تقاضای آب این کشور اکنون می تواند با استفاده از فاضلاب تصفیه شده پاسخ داده شود و انتظار می رود این رقم تا سال ۲۰۶۰ به ۵۵ درصد افزایش یابد.

بیشتر آب تصفیه شده برای مقاصد صنعتی استفاده خواهد شد، در شرایطی که مقداری از آن به منابع آب مخازن اضافه می شود. بخش کوچکی از آب تصفیه شده در دریا تخلیه می شود که به کاهش آلودگی کمک می کند.

سنگاپور جمع آوری هر قطره آب و استفاده مجدد دائمی را هدف قرار داده است. تصفیه خانه آب چانگی که در ساحل شرقی سنگاپور قرار دارد، قلب تلاش های بازیافت آب این کشور محسوب می شود. بخشی از این تاسیسات زیر زمین قرار دارد. این تاسیسات با فاضلابی که از طریق یک تونل عظیم ۳۰ مایلی (۴۸ کیلومتری) متصل به فاضلاب شهری جریان می یابد تغذیه می شود.

“آب جدید” (NEWater)، آغاز راه جدیدی توسط سنگاپور

این تصفیه خانه آب از هزارتویی از لوله های فلزی، مخازن، سامانه های تصفیه و ماشین آلات دیگر تشکیل شده است و ظرفیت تصفیه ۲۳۷ میلیون گالن (۹۰۰ میلیون لیتر) فاضلاب در روز را دارد که میزان چشمگیری محسوب می شود. این مقدار برای پر کردن یک استخر شنای المپیک هر ۲۴ ساعت یک بار به مدت یک سال کافی است.

زمانی که فاضلاب به تصفیه خانه می رسد، پیش از آن که برای پالایش بیشتر توسط پمپ هایی نیرومند به تاسیسات روی زمین ارسال شود، تصفیه می شود. آب تصفیه شده در تاسیسات روی زمین به لطف استفاده از فرایندهای تصفیه پیشرفته هرچه بیشتر تمیز می شود و ناخالصی هایی مانند باکتری ها و ویروس ها از بین رفته و ضدعفونی آب با استفاده از پرتوهای فرابنفش صورت می گیرد.

به این ترتیب محصول نهایی به نام “آب جدید” (NEWater) بدست می آید. این آب بیشتر در کارخانه های تولید ریزتراشه که به آب شیرین با کیفیت بالا نیاز دارند و البته تعداد آنها در سنگاپور زیاد است، استفاده می شود. طی فصول خشک، این آب روند تصفیه بیشتر را پشت سر گذاشته و می تواند به عنوان آب شرب برای شهروندان سنگاپور استفاده شود.

به نظر می رسد این فقط آغاز راه جدیدی است که سنگاپور دنبال می کند. این کشور سامانه بازیافت خود را گسترش داده و قصد دارد یک سرمایه گذاری ۷٫۴ میلیارد دلاری در زمینه بروزرسانی زیرساخت های تصفیه آب داشته باشد. سنگاپور افزودن یک تونل زیرزمینی اضافه و ساخت یک تصفیه خانه آب بزرگ تا سال ۲۰۲۵ را نیز برنامه ریزی کرده است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=26336

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});