• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
9
گزارش یاز اکو از وضعیت قره‌داغ پس از آتش‌سوزی و سیل اخیر

مئشه‌لری سؤندوروب، اورک‌لری یاندیران یاغیش/خسارت ۲۰ میلیارد تومانی به مجتمع شهید لشکری موتاللی

  • کد خبر : 26529
  • 24 مرداد 1400 - 19:33
مئشه‌لری سؤندوروب، اورک‌لری یاندیران یاغیش/خسارت ۲۰ میلیارد تومانی به مجتمع شهید لشکری موتاللی
در این سیل، منطقه متحمل خسارات فراوانی شده است که نیازمند حمایتهای فوری دولتی و موثر می‌باشد که در صورت عدم حمایت‌های عملی و نه شعاری، بحران منطقه قابل حل نخواهد بود.

یازاکو؛ نوید محمدی نسب‌آباد – در هفته‌های گذشته بار دیگر آتش به جان جنگل‌های قره‌داغ افتاد و نام این منطقه بر سر زبان‌ها افتاد.

بعد از آنکه هلی‌کوپتر اعزامی از تهران با آبروریزی و بدون هیچ عملیاتی به تهران برگشت، سایر اقدامات ملی نیز نتیجه‌ای برای اطفاء حریق نداشتند و نهایتا تلاش‌های اهالی و نیروهای محلی باعث مهار آتش‌سوزی شد و نهایتا روز ۱۷ مرداد این آتش‌سوزی، با بارش ۷۰میلیمتر باران در ۴۰ دقیقه متوقف شد. اما از طرفی همین بارندگی باعث ایجاد سیل و به بار آمدن خسارات شدید مالی و جانی برای اهالی منطقه شد.

خبرنگار پایگاه خبری یازاکو به منظور بازدید از منطقه‌ی آسیب‌دیده در سه شهرستان کلیبر، خدافرین و هوراند در منطقه حضور یافت که حاصل مشاهدات در این گزارش نقل شده است.

با نزدیک شدن به کلیبر آثار سیل در مسیر کم کم روشن‌تر شد. با ادامه‌ی مسیر به سمت شرق کلیبر در روستاهای چای‌کندی، عربشاه و گوار آثار تخریب سیل بعد از چندین روز همچنان پابرجاست. گاردریل‌های درهم پیچیده در کنار جاده به‌وفور به چشم می‌خورند، درختان شکسته انباشته شده، گل و لای جاده و اطراف جاده نشان از شدت سیل دارد. علاوه بر این چیزهای زیادی از بین رفته و دیگر بازنگشته است.

خسارت ۲۰ میلیارد تومانی به مجتمع شهید لشکری موتاللی

ماشین‌ها و دام‌های اهالی و مهمتر از همه عزیزانی که با سیل رفتند و مردم را داغدار کردند. مسیر را به سمت موتاللی ادامه می‌دهیم و به مجتمع آبرسانی شهید لشگری می‌رسیم که خساراتی جدی وارد شده و آثار تخریبی منطقه را به‌وضوح می‌بینیم. البته پیش از رسیدن به این مجتمع آبرسانی، در تمام روستاهایی که چشمه‌ای درآنها وجود دارد، زنان روستا در اطراف چشمه مشغول شستشوی ظروف و بردن آب آشامیدنی برای منزل هستند که نشان از قطعی آب لوله‌کشی است. تخریب مجتمع لشگری حدود ۲۰ میلیارد خسارت به بار آورده است. این مجتمع وظیفه‌ی آبرسانی به ۹۶ روستای منطقه را دارد که هم اکنون از آب آشامیدنی محروم هستند.

منطقه نیازمند حمایت‌های فوری دولتی است

مسیر بازگشتمان از جاده‌ی جانانلو به کلیبر است. در تمام مسیر کنار پارک ملی ارسباران تخریب اراضی کشاورزی کاملا مشهود است. در برخی از مناطق که خط لوله گاز آسیب ‌دیده گاز شهری با خط لوله گاز موقت تا حدودی راه‌اندازی شده بود. آبرسانی هم با آب‌های معدنی ارسالی و تانکرهای موقت سازمان آب و فاضلاب تا حدودی مرتفع شده بود، خوشبختانه تخریبات آنچنانی در خانه‌های مسکونی روستاییان وجود نداشت. طبق صحبت‌هایی که با مهندس هنربر مدیرکل مدیریت بحران استان داشتیم، تاحدودی نیازهای اولیه برطرف شده است.گرچه در چنین شرایطی زندگی همچنان بسیار سخت است و باید در روزهای آتی وضعیت بهتر شود. اما مسئله‌ی مهم این است که در این سیل، منطقه متحمل خسارات فراوانی شده است که نیازمند حمایت‌های فوری دولتی و موثر می‌باشد که در صورت عدم حمایت‌های عملی و نه شعاری، بحران منطقه قابل حل نخواهد بود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=26529

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});