• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8

چرا آستاراخان روسیه برای ایران مهم است؟

  • کد خبر : 29578
  • 19 شهریور 1400 - 18:09
چرا آستاراخان روسیه برای ایران مهم است؟
یاز اکو - اهمیت و جایگاه اقتصادی منطقه آستاراخان برای جمهوری اسلامی آنچنان مهم و زیاد است که مسوولان و کارشناسان از آن به عنوان قطب راهبردی در حوزه حمل و نقل و تامین کالاهای اساسی کشور سخن به میان می آورند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، این منطقه از جمله پایانه های مهم دریایی روسیه در دریای خزر و یکی از مهمترین نقاط مواصلات رودخانه ای برای تجارت با ایران است.

در واقع منطقه آستراخان بخشی از ناحیه جنوب روسیه و وابسته به منطقه اقتصادی ولگا است که واقع شدن این منظقه در مسیر تجارت و کریدورهای حمل و نقلی بستر مناسبی را جهت توسعه زیرساخت های حمل و مقل منطقه از جمله ایران بوجود اورده است.

این استان با مساحت ۴۹ هزار کیلومتر مربع در فاصله ۶۵ کیلومتری از دریای خزر قرار دارد.

در ایران بخش بزرگی از صادرات و واردات به روسیه از راه بندر انزلی و امیرآباد در استان های شمالی (گیلان و مازندران) و از طریق آستاراخان انجام می شود.

استان آستاراخان از طریق ولگا و دریای خزر به ایران و به وسیله خطوط ریلی و جاده ای به کشورهای جمهوری آذربایجان، قراقستان مرتبط است.

سفر هیات ایران به آستراخان

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه که به منظور دیدار با مقامات آستراخان و همچنین بازدید از نهادهای ایرانی مستقر در این استان با هدف تقویت روابط اقتصادی در راس هیاتی به آستاراخان سفر کرده است اظهار داشت : از نقطه نظر اهمیت و چایگاه اقتصادی این منطقه برای جمهوری اسلامی ایران راهبردی است .

وی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه روز به روز ارتقا پیدا می کند، تصریح کرد :ما دو کشور همسایه دریایی هستیم از اینرو بایر ارتباطات دریایی را بدون واسطه و اثر گذاری دیگران تقویت کنبم که در این بین نقش آستاراخان بسیار مهم است.

وی از آستاراخان به منزله دروازه ورود ایران به روسیه عنوان کرد و گفت این سفر در جهت شناخت بیشتری از ظرفیت های منطقه آستاراخان و تقویت روابط اقتصادی انجام می شود.

سفیر ایران و هیات همراه از روز چهارشنبه تا جمعه ضمن بازدید از نهادهای اقتصادی ایران با مقامات عالی آستاراخان دیدار و جلالی. همچنین در اجلاس اقتصادی کشورهای حوزه خزر به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران شرکت می کند.

چه نهادهای ایرانی در آستاراخان روسیه فعالند؟

علاوه بر نمایندگی جمهوری اسلامی در شهر آستاراخان، شعبه ای از بانک ملی ایران (میربیزنس بانک)، بندر آستاراخان، سرای تجاری ایرانیان (متعلق به اتاق بازرگانی و تحت مدیریت اتاق بازرگانی گیلان) محموعه نهادها و ظرفیت ها اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مستقر در منطقه محسوب می شوند.

سرای تجاری ایرانیان در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار با سرمایه اتاق بازرگانی ایران و گیلان به بهره برداری رسید که ممهترین اهداف تعریف شده حمایت و تقویبت همکاری های تجاری است.

بندر سالیانکا که با در اختیار قرار گرفتن سهام ۳۵ درصدی این بندر مدیریت ان عملا در اختیاز کشتیرانی حمهوری اسلامی ایران وابسته به وزارت صنعت و معدن است.

مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستاراخان می گوید : همکاری، همیاری و همگنی این سه نهاد «سیاسی، پولی و حمل و نقلی» همراه با پیشینیه تاریحی و فرهنگی حضور ایران در این منطقه و همچنین استفاده از طرفیت نیروی انسانی تجار و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم در شهز استارا خان می تواند منجر به تولید ظرفیت های اقتصادی قابل توجهی شود که مشابه آن در دیگر نقاط منطقه اوراسیا کمتر قابل مشاهده است.

آکوچکیان می گوید: تسهیل صادرات غیرنفتی کشور با استفاده از ظرفیت های استان آستاراخان، تقویت سرای تجاری ایرانیان به عنوان مرکزی برای گفت و گو های تجاری هدفمند به منظور جذب سرمایه خارجی ، برگزاری نمایشگاههای اختصاصی کالاهای ایرانی ، انتقال کالهای اساسی مورد نیاز کشور از طریق بندر آستاراخان، اعم از گوشت قرمز و نهاده های دامی، غلات روغن های خوراکی و دیگر محصولات، از جمله وظایف و فعالیت‌های سرکنسولگری ایران در آستاراخان است.

وی افزود : پیگیری موضوع کشت فراسرزمینی با توجه به محدودیت های منایع آبی در کشور و به دلیل وجود منابع آب شیرین و حاصلخیز در مناطق قفقاز و رفع موانع موجود کشت فراسرزمینی، از دیگر وظایف سرکنسولگری جمهوری اسلامی در استارخان است.

آستاراخان و تلاش برای کسب عنوان منطقه ژئو استراتژیک از دولت فدرال روسیه

مسولان استان استاراخان تلاش می کنند تا عنوان منطقه ژئواستراتژیک را برای این منطقه از دولت فدرال کسب نمایند که در این صورت این استان برخی از مزایاو برتری ها و همچنین کمک مالی از بودجه فدرال برای حل و فصل مسکلات داخلی و افزایش سطح زندگی مردم دریافت خواهند کرد.

دولت روسیه در فوریه سال ۲۰۱۹ راهبردی توسعه سرزمینی را تصویب کرده است در این سند به موضوغ «سرزمین ژئو استراتژیک» پرداخته شده است.

سرزمین ژئواستراتژیک به معنای سرزمین های غیر متصل(مانند شبه جزیره کریمه، سواستوپول و منطقه کالینینگراد) از بقیه مناطق کشور و همچنین مناطقی هستند که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود اهمیت ویژه ای دارند. به عنوان مثال مناق هم مرز با کشورهای دیگر و یا دارای دسترسی به دریا و اقیانوس هستند. مناطق خاور دور و قفقاز شمال نیز به فهرست «سرزمین های ژئواستراتژیک» وارد شده اند.

مقامات استان آستاراخان با هدف کسب عنوان منطقه ژئواستراتژیک عواملی مانند ارتباطات اجتماعی و اقتصادی تنکاتنگ با کشورهای حوزه خزر و موقعیت جغرافیایی مهم استان از لحاط جریان های حمل و مقل بین اروپا و آسیا را توجیه می کنند.

استان آستاراخان به عنوان منطقه ژئواستراتژیک می تواند به مرکز حمل و نقل بزرگ در مرزهای جنوبی روسیه تبدیل شود و مزیت های رقابتی آن نسبت به به پروژه های بندری و لجستیک سار کشورهای منطقه خزر افزایش یابد.

میزان تبادلات تجاری ایران و آستاراخان

مهدی آکوچکیان سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در آستراخان گفت ۴۱ درصد از ۶۵۷.۹ میلیون دلار صادرات آستاراخان به ارزش ۲۶۷ میلیون دلار در سال گذشته میلادی به ایران صادر شد و ارزش واردات از ایران در همین مدت ۵۴ میلیون دلار بوده است.

وی نوع کالاهای صادراتی آستاراخان به ایران را شامل غلات چوب، دانه های روغنی، روغن خوراکی، سبزیجات، کاغذذ گوشت قرمز و تجهیزات و قطعات عنوان کرد و گفت میوه و خشکبار، سبزیجات، سیمان محصولات غذایی فرآوری شده’ پارچه و سرامیک هم محصولاتی است که از ایران وارد می شود.

بر اساس اطلاعات سازمان فدرال آمار در استان آستاراخان در این استان ۱۷۴ شرکت تاسیس شده توسط شخصیت های حقیقی و حقوقی ایران اداره می شوند.

موصوع اصلی فعالیت های شرکت های ایرانی در استان آستاراخان حمل و نقل و انبارداری کالا است

آستاراخان در نظام فدرالی روسیه چگونه اداره می شود؟

استان آستاراخان در آخرین رتبه بندی تقسیمات توسعه اقتصادی و رفاهی اجتماعی روسیه از میان ۸۵ استان جمهوری سرزمین منطقه خودمختار و شهرهای فدرال در روسیه رتبه ۵۶ را دارد و از لحاط مدیریت اداری توسط نهادهای فدرالی و منطقه ای اداره می شوذ. نهرهای فدرالی زیر مجموعه استانداری آستاراخان می باشند

استاندار، نمایندگان مجلس استان روسای مناطق و اعضای شوراهای شهر و روستا از طریق انتخابات و برای یک دوره ۵ ساله انتخاب می شوند. قوانین استانی در دومای استان به تصویب می رسد و لازم است که با قوانین فدرال در تضاد نباشد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=29578

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});