• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

برخورداری تمامی عشایر آذربایجان شرقی از آب شرب دائمی تا پایان سالجاری

  • کد خبر : 29663
  • 20 شهریور 1400 - 13:14
برخورداری تمامی عشایر آذربایجان شرقی از آب شرب دائمی تا پایان سالجاری
یاز اکو - مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با اشاره به اجرای طرح پنج کیلومتر لوله گذاری آبرسانی در منطقه عشایری استان از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، گفت: این اقدام در جهت برخورداری ۳۵ منطقه قشلاق استان از آب شرب دائمی انجام گرفته و تا نیمه دوم سالجاری نیز شاهد برخورداری تمامی عشایر استان از آب شرب دائمی و مطمئن خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، سید محمدحسن آل هاشم، با بیان این‌که این اداره کل وابسته به وزارت جهاد کشاورزی بوده و با سازمان مرکزی امور عشایر ایران ارتباط و همکاری دارد، اظهار کرد: اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی بر اساس موافقتنامه‌ها و مبادله‌های انجام گرفته، به صورت مستقیم با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان نیز در ارتباط بوده و از اعتبارات ملی و استانی نیز برخوردار است.

وی افزود: بر حسب وظیفه ذاتی، این اداره کل مسئولیت ارائه خدمات و پشتیبانی از کوچندگان و اسکان یافته‌های بخش عشایری استان را برعهده داشته و بر اساس سیاست سازمان امور عشایر، اجبار به کوچ و یا اسکان از طریق این اداره کل انجام نمی‌گیرد بلکه خود عشایر هستند که بین کوچ کردن و اسکان یافتن انتخاب کرده و از طریق اداره کل امور عشایر استان خدمات دریافت می‌کنند.

وی در ادامه خصوص جامعه‌ی عشایری استان، گفت: بر اساس سرشماری سال ۸۷ و ثبت مبنایی سال ۹۹، تعداد ۱۳ هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری در فصل ییلاق و ۸۰۲۲ خانوار نیز در فصل قشلاق در مراتع مختلف استان سکونت داشته و هم‌چنین ۵۲۰۰ خانوار عشایری معادل ۲۵ هزار نفر نیز در فصل ییلاق از استان‌های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان میهمان مناطق عشایری آذربایجان شرقی می‌شوند.

آل هاشم با بیان این‌که یکی از شاخص‌های بزرگ عشایر استان، وابستگی به مرتع، کوچ شبانه و ساختار و زندگی قبیله‌ای است، ادامه داد: عشایر کل استان از دو ایل بزرگ شاهسون و قره داغ تشکیل یافته و مردم آن‌ها در طوایف و تیره‌های مختلف در سطح استان زندگی می‌کنند. 

وی در خصوص مراتع سطح استان نیز اظهار کرد: مجموع مراتع طبیعی استان بالغ بر یک میلیون هکتار است که جزو بهترین و بکرترین مراتع کشور محسوب می‌شود. تعداد ۱.۵ میلیون راس دام نیز تحت اختیار عشایر سطح استان پرورش یافته و این قشر اجتماعی که تقریبا دو درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد، حدود ۲۰ درصد محصولات پروئینی استان را تولید می‌کنند.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که مهمترین وظیفه اداره کل امور عشایر استان بر اساس اساسنامه سازمان مرکزی، مرمت و بازگشایی راه‌های عشایری است، افزود: راه‌های عشایری مانند راه‌های شهری، آسفالت نبوده و از ابنیه کافی برخوردار نیستند. این راه‌ها به نوعی مسیرهای بیابانی محسوب می‌شوند که با یک بارش برف، دچار تخریب شده و غیرقابل عبور می‌شوند، در نتیجه باید پیش از فرا رسیدن زمان کوچ عشایر به ییلاق و مراتع بالایی، جهت سهولت رفت و آمد، مسیرهای آن‌ها مرمت و بازسازی شود.

مدیر کل امور عشایر آذربایجان شرقی در خصوص بهسازی چشمه‌ها و نزدیک رسانی و بهداشتی کردن آب شرب به منطقه عشایری، گفت: چشمه‌هایی که در قله کوه قرار داشته و رفت و آمد را برای مردم عشایری سخت می‌کند را با اجرای طرح‌های لوله کشی به محل اتراق عشایر نزدیک ساخته و در این راستا آب شرب و بهداشتی جهت صرف افراد و حیوانات تامین می‌شود.

وی با بیان این‌که تامین و بازسازی ابنیه‌های فنی حوزه عشایر کاملا بر عهده اداره کل امور عشایر است، اظهار کرد: تامین آب قشلاق‌های فاقد آب شرب نیز در دستورکار مجموعه این اداره کل قرار داشته و آب شرب این مناطق از طریق آبرسانی سیار و با استفاده از تانکر تامین می‌شود. 

وی در خصوص طرح‌های مطالعاتی این اداره کل نیز اظهار کرد: تامین سوخت فسیلی برای مردم عشایر استان جزو وظایف اداره کل امور عشایر بوده و در این راستا نیز جایگاه‌های سوخت گاز ور نقاط مختلف عبور عشایر تعبیه شده و حواله‌های نفت و سایت‌های گاز نیز تامین شده است. تامین نهاده‌های دامی شامل جو و کنسانتره‌ها و شیردوش‌های گوسفندی جهت سهولت مردم عشایر نیز از طریق شرکت‌های تعاونی حوزه عشایر انجام می‌گیرد.

آل هاشم ادامه داد: تهیه و تامین پنل‌های خورشیدی از موضوعات جدیدی است که در مناطق عشایری استان مورد توجه بوده و برای حمام، روشنایی و فانوس‌های خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به تازگی نیز اقدام به تعبیه آن‌ها در مناطق اتراق عشایر استان کردیم.

وی با بیان این‌که یکی از مهمترین اقدامات این اداره کل توزیع تسهیلات بانکی از منابع مختلف و توزیع یارانه سوخت است، گفت: توزیع آرد خام و سایر اقلام عشایری نیز توسط هشت شرکت‌ تعاونی عشایری و در راس آن، اتحادیه عشایر استان انجام می‌گیرد.

احداث کارخانه خوراک دام و طیور توسط اتحادیه عشایر آذربایجان شرقی 

وی در خصوص اقدامات اتحادیه عشایر استان، تشریح کرد: این اتحادیه در حال احداث کارخانه خوراک دام و طیور است که یک اقدام بسیار بزرگ و مهمی محسوب شده و در صورت اتمام آن، عشایر می‌توانند محصولات خود را از طریق اتحادیه خود تهیه کنند. 

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی افزود: طرح‌های مهم پمپاژ و سدهای حوزه عشایر هم‌چون پمپاژ قولوبیگلو با دبی ۱۲۵۰ لیتر در ثانیه و حیدرکانلو در شهرستان خداآفرین با دبی ۲۵۰ لیتر در ثانیه با پایاب ۹۰۰ هکتار و سد ارسباران کلیبر با پایاب ۱۵۰۰ هکتار در استان اجرا شده و عشایر اکنون می‌توانند از این ظرفیت‌ها بهره مند شوند.

وی ادامه داد: احداث شهرک عشایری سلین در منطقه آبش احمد نیز در حوزه عشایری استان اجرایی شده که دارای ۹۵۷ واحد خدماتی، اداری، تجاری و مسکونی است. امکانات زیربنایی چون آب، برق، گاز، دفتر مخابراتی، مسجد، پایگاه مقاومت، مدرسه و … در این شهرک در حال ساخت و تکمیل شدن هستند و همه ساله این شهرک توسعه یافته و زیباتر می‌شود.

وی افزود: این شهرک راهی برای مهاجرت معکوس محسوب می‌شود و عشایر می‌توانند از امکانات این شهرک استفاده کنند حتی خانوارهای روستاهایی که بر روی مخزن سد منطقه قرار داشتند و یا روستاهایی که فاقد امکانات بودند، اکنون در این شهرک اسکان یافته‌اند.

آل هاشم با بیان این‌که تقریبا ۷۰ درصد امورات این اداره کل در حوزه عمرانی بوده و در کنار آن ترویج و آموزش هم مورد توجه است، اظهار کرد: در سال ۹۸، انقلابی در حوزه آبرسانی منطقه عشایری استان انجام گرفته و به اذن مقام معظم رهبری، یک درصد اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه آب شرب عشایر در سال ۹۸ و ۹۹ تخصیص یافته و امسال نیز تخصیص این اعتبارات ادامه خواهد داشت.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی با اشاره به تنظیم برنامه راهبردی افق سال ۱۴۰۴، گفت: اقدامات آتی این اداره کل بر اساس این برنامه پیگیری خواهد شد که امیدواریم تا زمان اتمام اجرای آن، امکانات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، راه دسترسی، مسکن مناسب و آموزش را به صورت ۱۰۰درصدی در مناطق عشایری تامین شود.

وی با اشاره به اخذ عوارض مالیات بر ارزش افزوده حوزه عشایر، گفت: این عوارض مالیاتی ماهانه از طریق حساب دارایی به حساب فرمانداری‌ شهرستان‌ها واریز می‌شود. این مالیات از نیمه دوم امسال نیز بر اساس جمعیت عشایری به حساب ادارات امور عشایر واریز شده و در حوزه عمران عشایر  هزینه خواهد شد.

انتخاب اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی به عنوان دستگاه برتر در جشنواره شهید رجایی 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره شهید رجایی در استان، گفت: در ارزیابی دستگاه‌های اجرایی استان که توسط معاونت توسعه منابع سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با دقت تمام انجام می‌گیرد، اداره کل امور عشایر آذربایجان شرقی، تمامی مستندات موردنظر را در سامانه این جشنواره بارگذاری کرده و در اخرین ارزیابی‌های انحاپ گرفته، توانست در این دوره از جشنواره عنوان دستگاه برتر را کسب کند.

وی افزود: این جشنواره در پنج محور از شاخص‌های عمومی و اختصاصی برگزار شده و نسبت به اصلاح نظام اداری و انجام عملیات اختصاصی در راستای ایجاد بهره وری و هم‌چنین ارائه خدمات به جامعه هدف عشایر، با تشکیل چهار کارگروه اصلی و بیش از ۶۰ جلسه کمیته‌ اختصاصی، گام‌های بزرگی برداشته شده است.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی در خصوص محورها و شاخصه‌های عمومی این جشنواره، گفت: محور نخست اصلاح ساختار سازمانی شامل واگذاری خدمات به بخش خصوصی، تعاونی‌های عشایری و مدیریت‌های محلی و تفکیک اختیارات از ستاد سازمانی به اداره کل و ادارات کل به شهرستانی می‌شود. شاخص دوم نیز شامل محور توسعه دولت الکترونیک، بروزرسانی مداوم و استانداردسازی وبسایت‌ اداری می‌شود که وبسایت این اداره کل حتی برای افراد کم توان عشایری نیز قابل دسترس است. 

وی ادامه داد: ایجاد و پایش میز خدمت الکترونیکی و حضوری در سطح ادارات تابعه و مشارکت الکترونیکی عشایر، احراز هویت و پیشبرد طرح تکریم ارباب رجوع و پاسخگویی حداکثری با حفظ کرامت مخاطبان نیز در این محور از جشنواره مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی افزود: محور مدیریت سرمایه انسانی سومین شاخصه ارزیابی این جشنواره است که شامل بندهایی چون تلاش در جهت ساماندهی و مناسب سازی نیروی انسانی و توجه به آموزش، کارکنان و مدیران، شایسته سالاری در انتصاب مدیران میانی و پایه و ایجاد سامانه‌های کم نظیر تمام الکترونیک آنلاین می‌شود که ارزشیابی کارکنان و ایجاد و راه اندازی نرم افزار تلفن همراه برای اولین بار در سطح ادارات کل امور عشایر کشور در آذربایجان شرقی انجام گرفته است.

آل هاشم ادامه داد: محور ارتقای سلامت اداری، اقدام در جهت استقرار سلامت اداری و پایش حقوق عشایر در قالب نظرسنجی الکترونیکی و سامانه سامد و 
مناسب سازی فضاهای اداری نیز دیگر موضوعات مورد ارزیابی در جشنواره شهید رجایی استان بوده است.

وی با اشاره به محور استقرار مدیریت عملکرد نیز گفت: اخذ گواهی بهسازی موتورخانه‌ها، مدیریت پسماند، برچسب انرژی ساختمان، معاینه‌های فنی دوره‌ای و مدیریت سبز نیز در سطح اداره کل و شهرستان‌ها مدنظر ارزشیابی این دوره از جشنواره شهید رجایی بود.

وی در خصوص شاخص‌های اختصاصی این جشنواره نیز اظهار کرد: ساماندهی اسکان، تامین و توزیع سوخت فسیلی، آبرسانی و راه مناسب، تولید گوشت قرمز، افزایش سرمایه تشکل‌ها و تعاونی‌ها در این حوزه مورد ارزیابی قرار گرفت.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: اداره کل امور عشایر استان در ارزیابی بین مدیریت ادارات کل عشایر کشور توسط سازمان امور عشایر توانسته دو سال متوالی به عنوان رتبه اول و دوم دست یابد. سازمان مرکزی امور عشایر هم‌ در بین ادارات تابعه وزارت کشاورزی، رتبه دوم را کسب کرده است.

وی در خاتمه از کلیه همکاران امور عشایر و نمایندگی‌های امور عشایر در آذربایجان شرقی، عوامل سازمان جهاد کشاورزی استان و مدیریت جهادکشاورزی‌ شهرستان‌ها، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و ادارات شهرستانی، فرمانداری‌ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به خصوص معاونت توسعه منابع تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود: علی‌رغم تمامی نواقصات اما اکنون با کمک مجموعه جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان، هیچ مشکلی از بابت ارائه خدمات به مردم عشایر استان نداریم و خدمات مورد نیاز در فصل ییلاق توسط نمایندگی‌های امور عشایر در سطح استان ارائه می‌شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=29663

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});