• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
یادداشتی بر کوچک شمردن اخبار مربوط به خودکشی

سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید/عقاب باشید و واقعیت‌ها را ببینید

  • کد خبر : 30624
  • 27 شهریور 1400 - 15:32
سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید/عقاب باشید و واقعیت‌ها را ببینید
شما و مسئولانی امثال شما تا به امروز عملکرد بسیار عالی و درستی در زمینه‌ی پنهان کردن آمار خودکشی در کشور داشته‌اید به طوری در این ده سال اخیر هر یک از ما تلاش کرده گزارشی در این زمینه کار کند هرگز موفق به گرفتن آمار دقیق از هیچ ارگانی نشده است اما این روزها به مدد پیشرفت تکنولوژی و فراگیری فضاهای مجازی و رسانه‌های دیجیتال دیگر بعضی مسائل قابل کتمان نیستند و کتمان آن‌ها تنها گوینده را فاقد اعتبار می‌کند و حقیقت را تغییر نمی‌دهد.

یاز اکو؛ پری اشتری – صبح دیروز خبر خودکشی یک معلم ریاضی به دلیل نداشتن ۵ میلیون تومان سپرده برای گرفتن وام در استان فارس، روح و روان بسیاری از کاربران و افراد جامعه را جریحه‌دار کرد. همزمان با این خبر، آمارها از رتبه‌ی سوم آذربایجان‌شرقی در نزاع و دعوا و مصدومیت بیش از ۲۲۰ هزار مصدوم ناشی از درگیری فیزیکی در چهار ماهه‌ی اول امسال گفتند. نیازی نیست متخصص یا کارشناس باشیم تا بفهمیم آنچه امروز در اشکال مختلفی چون نزاع‌های خانوادگی و خیابانی و یا خودکشی و دیگرآزاری در جامعه نمود پیدا می‌کند، زنگ خطرهای بسیاری از بیداد خشونت در میان افراد اجتماع هستند که دلایل متنوع روانی، اجتماعی، اقتصادی و معیشتی دارند. اما با این وجود متخصصی که عضو جمعیت پیشگیری از خودکشی است یک روز بعد از انتشار خبر مرگ معلم بخت‌برگشته جملاتی را رسانه‌ای می‌کند که بسیار جای تأمل دارد. کاظم ملکوتی در مصاحبه با خبرگزاری‌ها اذعان کرده: «اخبار خودکشی را بزرگ‌نمایی و هیجانی نکنیم. قهرمان‌پروری و در بوق و کرنا نکنیم که افراد فکر کنند با خودکشی‌شان ممکن است روی صفحه اول روزنامه بروند. تیتر خودکشی نباید هیجان‌انگیز و دراماتیزه باشد؛ تیتر نباید حس غم، ترحم و شجاعت ایجاد کند و تنها خبر باشد. کلمات و جملات آکنده از هیجان و احساس نباشد» !!!! اگر کارآمد نیستید، اگر تخصص و عضویت شما در یک جمعیت که نام پیشگیری دارد، دردی را دوا نمی‌کند دست‌کم آب در آسیاب بی‌کفایتی‌های چندین ساله نریزید.

شما و مسئولانی امثال شما تا به امروز عملکرد بسیار عالی و درستی در زمینه‌ی پنهان کردن آمار خودکشی در کشور داشته‌اید به طوری در این ده سال اخیر هر یک از ما تلاش کرده گزارشی در این زمینه کار کند هرگز موفق به گرفتن آمار دقیق از هیچ ارگانی نشده است اما این روزها به مدد پیشرفت تکنولوژی و فراگیری فضاهای مجازی و رسانه‌های دیجیتال دیگر بعضی مسائل قابل کتمان نیستند و کتمان آن‌ها تنها گوینده را فاقد اعتبار می‌کند و حقیقت را تغییر نمی‌دهد. آمارهای غیررسمی‌ای که اعلام نمی‌کنید از بیداد خودکشی به‌ویژه در دوسال اخیر، از پایین آمدن سن خودکشی تا زیر ۱۵ سال و میزان ۴۰ درصدی خوش‌بینی به آینده در میان دانش‌آموزان خبر می‌دهند. آن معلم ریاضی وقتی طناب را دور گردن خود می‌انداخت به تنها چیزی که فکر نمی‌کرد تیتر اول روزنامه بود، آن کودک یازده ساله که به خاطر نداشتن گوشی هوشمند به زندگی خود پایان داد آن‌قدر از امکانات اولیه محروم بود که نداند روزنامه چیست و تیتر اول کدام است. این جملات تأییدی برای خودکشی به دلیل محرومیت‌ها نیستند اما انتظار می‌رود که جای تشکیل جمعیت‌ها، انجمن‌ها و کارگروه‌های رنگارنگ همه دست به دست هم داده، تابوی پدیده‌ی مهمی به نام خودکشی را بشکنند و با ریشه‌یابی این مشکل کاری بکنند. آن‌چه روان‌شناسان به آن تلنبار شدن خشم می‌گویند منجر به خودکشی و آن‌چه آن را بروز غیرمنطقی خشم می‌گویند تبدیل به نزاع، دعوا، خشونت رفتاری و کلامی می‌شود.

رسانه‌ی ملی نیز به جای این‌که هر چند وقت یکبار مستندهایی در مورد معناباختگی جوانان آمریکایی و اروپایی و آمار سرسام‌آور خودکشی در این جوامع را به رخ مخاطبان بکشد تا ثابت کند خودمان گلیم و بلبلیم بهتر است در خصوص آموزش مهارت‌های ده‌گانه‌ی زندگی به کودکان و نوجوانان اقدامات عملی، علمی و تخصصی انجام دهد. از کبک بودن کاری ساخته نیست، عقاب باشید و ریزترین واقعیت‌ها را ببینید.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=30624

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});