• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

صدور و ساماندهی مجوزهای عرضه ماهی زنده در سطح آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 30803
  • 29 شهریور 1400 - 9:16
صدور و ساماندهی مجوزهای عرضه ماهی زنده در سطح آذربایجان شرقی
یاز اکو - مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از صدور و ساماندهی مجوزهای عرضه ماهی زنده در سطح استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، قاسم جعفروند گفت: به جهت استقبال از مراکز زنده فروشی ماهی توسط مصرف کنندگان بدلیل قیمت مناسب و کیفیت بالای ماهی در این مراکز و سود بیشتر ناشی از عرضه مستقیم برای تولید کنندگان به خاطر حذف واسطه ها و نیز جهت پیشبرد و اصلاح سیاستهای بهبود در زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره، صدور و ساماندهی مجوزهای عرضه ماهی زنده در دستور کار مدیریت شیلات استان قرار گرفت.

وی اظهار کرد: در سال گذشته که مزین به سال جهش تولید بود، با تسهیل جهت سرمایه گذاری و رفع برخی از موانع تولید و نیز با اصلاح و بهبود در زنجیره ارزش از مزرعه تا سفره و همراهی متولیان دولتی و خصوصی و تولید کنندگان، با وجود مشکلات فراوان، تولید آبزیان بخصوص در زمینه ماهیان سردآبی، شتابی قابل قبول داشت و در تولید قزل آلا ۲۱درصد افزایش تولید ثبت شد.

مهندس جعفروند با بیان اینکه برای تحقق تولید و پشتیبانی و مانع زدایی از آن در سالجاری  عوامل متعددی باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند، گفت: پرورش دهندگان با توجه به شرایط فعلی باید الگوهای مدیریتی و تولیدی مزارع خود را تغییر دهند و در کنار آن اصلاح ساختار بازار و تهیه و بکارگیری نهاده ها انجام شود.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان افزود: حفظ و افزایش تولید پایدار را در گرو همراهی و هماهنگی جمعی می دانیم و در کنار این امر برای تامین و توزیع نهاده ها با سیاست تقویت و حمایت نقش غیردولتی در تولید و کاهش واسطه گری و رانت متمرکز شده ایم و در حال حاضر برای بازاریابی محصولات تولیدی بی واسطه و جهت افزایش حاشیه سود بیشتر برای تولید کنندگان برنامه ریزی کرده و در استان اجرا می کنیم.

۷.۵ کیلوگرم، سرانه مصرف ماهی و آبزیان در استان 

وی افزود: سرانه مصرف ماهی و آبزیان علیرغم تلاشهای صورت گرفته در این استان به ۷.۵ کیلوگرم در سال ۱۳۹۹ رسیده است، این در حالیست که با میانگین ۱۲٫۵ کیلوی کشوری فاصله زیادی دارد.

وی گفت: ارتقای آبزی مصرفی تنها درصورتی ممکن است که یک الگوی مناسب برای تولید کنندگان و عرضه کنندگان محصولات آبزیان داشته باشیم و با بکار بستن آنها بتوانیم نارسائیهای عرضه محصولات در بازار را اصلاح نماییم .

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان  ادامه داد: با توجه به اینکه عرضه و زنده فروشی ماهی مدت زیادی نیست که ابداع شده، مشتریان زیادی داشته است، بطوریکه بارها در بعضی از مراکز عرضه زنده، حضور فراوان خریداران مشاهده می گردد .بنابراین بنظر می رسد این روند در افزایش عرضه و خرید توسط مردم ادامه داشته و همچنان بر افزایش سرانه مصرف تاثیرگذار خواهد بود .

وی ادامه داد: از انجا که استخرهای پرورشی درمسافتهای کوتاه نسبت به مرکز زنده فروشی ماهی قرار دارند هزینه کمی صرف حمل ونقل شده و ماهی زنده باقیمت مناسب و با کیفیت بالا عرضه می شود. در همین راستا پروانه عرضه زنده فروشی ماهی قزل آلا در طی سالیان اخیر درسطح آذربایجان شرقی صادر شده است و در سال ۱۴۰۰ نیز برای افزایش فرهنگ آبزی پروری و آبزی مصرفی در برخی مکانهای دیگر، پروانه عرضه ماهی زنده فروشی و تفرجگاه شیلاتی صادر و راه اندازی می شود.

جعفروند تاکید نمود: یکی از بزرگترین آسیبهای محیط کسب و کار به هم ریختگی و عدم یکپارچگی نظام مجوزدهی است که باید نظارت و در صورت وجود اشکالات احتمالی ساماندهی گردد که این امر جزو برنامه های مهم این مدیریت بوده و با مدیریتهای جهادکشاورزی شهرستانها و سایر متولیان برای نظارت و رصد و پایش مجوزها هماهنگیهای لازم انجام گرفته است.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=30803

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});