• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
گزارش اختصاصی یازاکو؛

تبخیر گاز مایع در آذربایجان شرقی/ مردم معترض، مسئولین همچنان حق به‌جانب

  • کد خبر : 32171
  • 11 مهر 1400 - 14:42
تبخیر گاز مایع در آذربایجان شرقی/ مردم معترض، مسئولین همچنان حق به‌جانب
با توجه به صحبت های مطرح شده طی چند روز اخیر توسط مدیران منطقه ای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در کشور و استان چنین به نظر می رسد که قرار نیست به این زودی ها سر و سامانی به وضع موجود داده شود؛ چرا که با حلوا حلوا گفتن دهان رانندگان تاکسی و سایر خودروها شیرین نمی شود که هیچ، بلکه آسیبی که به این قشر و حتی واحدهای تولیدی وارد می شود غیر قابل جبران خواهد بود.

یاز اکو؛ ساناز شهابی – پازل کمبودهای هردم بیل مردم در آذربایجان شرقی با تبخیر گاز مایع تکمیل شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری یاز اکو، تجمع اعتراضی عده ای از مردم به دلیل کمبود گاز مایع در تبریز در برابر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه آذربایجان شرقی طی چند روز اخیر، داغ ترین خبر این روزهای آذربایجان شرقی است. گویا قرار نیست شوک نبود اقلام اساسی در بازار تمام شود.

اینکه چرا و چه کسانی پشت پرده تمام این فرارهای ناگهانی محصولات از سفره مردم هستند، جای بسی بحث و گفتگو دارد که در این مجال نمی گنجد، اما اینکه بسیاری از مشاغل از جمله رانندگان، واحدهای تولیدی، دستفروشان بلال و سیب زمینی و تخم مرغ یا لبو چه کار باید بکنند جای تامل دارد. اما شاید الان باید دنبال این سوال باشیم که چرا گاز مایع در استان کمیاب شده است؟ 

 

گاز نباشد کار ما تمام است

 

«گاز نباشد کار ما تمام است» این را یکی از رانندگان تاکسی خطوط تبریز- سهند می گوید و می افزاید: بیشتر از ۹۰ درصد ما رانندگان برای تامین سوخت ماشین خود باید از گاز استفاده کنیم، چرا که بنزین اصلا به‌صرفه نیست.

وی ادامه می دهد: الان قیمت هر لیتر بنزین سهمیه ای یک هزار و ۵۰۰ تومان و هر لیتر بنزین آزاد سه هزار تومان است که این قیمت برای رانندگان تاکسی به‌صرفه نیست. برای همین ما علیرغم میل خود و با علم به خطرات گاز مایع مجبور به استفاده از گاز هستیم.

این راننده می گوید: الان چند روز است که به چندین مرکز lpg  مراجعه می کنم و آنها می گویند گاز نداریم. حالا تکلیف ما چیست؟ اگر شرایط به همین شکل پیش برود من و سایر همکارانم باید خانه‌نشین شویم.

 

استفاده از گاز مایع برای خودروها را جایز نمی دانیم

 مدیر منطقه آذربایجان شرقی در شرکت نفت در گفتگو با خبرنگار یاز اکو در پاسخ به اتفاقات روزهای اخیر می گوید: از حدود ۹۷۰ هزار خانوار در آذربایجان شرقی تنها ۱۷ هزار خانوار فاقد امکانات گاز طبیعی هستند و از سوخت نفت سفید و گاز مایع برای مصارف خود استفاده می کنند که البته بیشتر این خانوارها در مناطق صعب العبور و روستایی ساکن هستند.

على روح اللهی ادامه می دهد: با توجه به تولید تأمین، نگهداشت و توزیع مطلوب گاز مایع در استان و همچنین در نظر گرفتن سهمیه مکفی هر ماه، ما در استان مشکلی از نظر کمبود گاز مایع برای مصارف خانگی نداریم.

وی با تاکید به اینکه مصارف غیر مجاز خودرویی از گاز مایع، مانع اصلی در توزیع عادلانه گاز است، می گوید: از دیدگاه ما سبد سوختی مجاز خودروها بنزین و جایگزین آن CNG است و نباید از گاز مایع برای تامین سوخت خودروها استفاده شود.

این مسئول با بیان اینکه سامانه درخواست فراورده های نفتی بعنوان طرح ملی کشوری به منظور ساماندهی توزیع فرآورده ها به منظور شناسایی مصارف واقعی و پیشگیری از فروش خارج از شبکه در دسترس عموم قرار دارد، می افزاید: خانوارهای واجد شرایط دریافت گاز مایع می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی http://newtejaratash.fliopala.ir ثبت نام کرده و سوخت مصرفی خود را به صورت سهمیه‌بندی شده به‌طور مستمر دریافت کنند. همچنین خودروهای باری و مسافری عمومی می توانند با ثبت نام در سامانه به صورت رایگان خودروهای خود را دوگانه سوز کنند و به صورت سهمیه ای گاز مایع دریافت کنند.

***

با توجه به صحبت های مطرح شده طی چند روز اخیر توسط مدیران منطقه ای شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در کشور و استان چنین به نظر می رسد که قرار نیست به این زودی ها سر و سامانی به وضع موجود داده شود؛ چرا که با حلوا حلوا گفتن دهان رانندگان تاکسی و سایر خودروها شیرین نمی شود که هیچ، بلکه آسیبی که به این قشر و حتی واحدهای تولیدی وارد می شود غیر قابل جبران خواهد بود. این در حالی است که بر اساس اعلام شرکت ملی پخش و فرآورده های نفتی، صادرات همه فرآورده های نفتی به جز گاز مایع، نفت سفید و نفت کوره از مبادی صادراتی زمینی، تا اطلاع ثانوی ممنوع شده است، و این بدان معنی است که کمبودهای داخلی هیچ تاثیری در جلوگیری از صادرات گاز مایع ندارد. به عبارت دیگر داستان «آش کشک خاله است» که چه بخواهیم و چه نخواهیم به پای همه ما نوشته شده است.

 

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=32171

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 3انتشار یافته : ۱
  1. با سلام. دوستان و مسئولان عزیز چرا فقط فکر می کنند گاز مایع صرفا جهت مصرف خودرو میباشد پس شغلهایی مثل ایزوگام پشت بام وپیک نیک پر کنی وباقلوا فروشی ومراسمات عروسی ودرگذشت که نیاز به آشپزی سریع وبیرون از منزل داشته ودکه های کنار وخارج از شهر وداخل شهر برای سیب زمینی وآب جوش و…وهزاران شغل دیگر از جمله مصارف کارخانه‌های همچون فولاد وغیره فقط با گاز مایع سر میگیرد ودیگر اینکه گاز مایع درخودرو درست هم مانند بنزین بوده وضررهای اندکی نسبت به سی ان جی برای ماشین داردواز نظر شتاب وهمه موارد فرق میکند ایران سومین کشور گازدار در جهان میباشدوفقط صادرات بیش از حد این محصول مهم وگرانمایه دلیل کمبود آن رافراهم کرده ولاغیر…پس خواهشمندم از مسئولان گرامی که کمی هم غیرت ایرانی واسلامی داشته باشندوکمبود گاز مایع راکه سبب بیکار شدن وخانه نشین شدن هزاران نفر شده جبران کنند .که از یک سواز دشمنان متضررمی شویمواز طرفی از سوی برخی مسئولین به مثال دشمن اگر کار شکنی میکند ودل می شکند گله ای نیست از دوست بپرسید که چرا می شکند فقط از مسئولین عزیزی که مرتبط بااین مسئله میباشند خواهشمندم که نان هزاران نفراز ایرانیان ساکن کشورراآجر نفرمایند باتصمیمات واهی وبی اساس خویش.قبلااز زحمات بی وقفه شما عزیزان نهایت تشکر و قدردانی رادارم .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});