• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

تولید ۸هزار مگاوات برق با احداث نیروگاه هسته ‌ای

  • کد خبر : 32560
  • 14 مهر 1400 - 21:00
تولید ۸هزار مگاوات برق با احداث نیروگاه هسته ‌ای
مصطفی نخعی با اشاره به حضور رییس سازمان انرژی اتمی در کمیسیون انرژی گفت: با توجه به وضعیت مناسب‌تر قیمت برق انرژی های تجدیدپذیر نسبت به برق اتمی در جلسه با محمد اسلامی درخواست ایجاد تعادل میان نرخ برق انرژی اتمی و تجدیدپذیرها مطرح شد تا روند کلی تامین انرژی به صرفه ‌تر باشد، درواقع بهای برق در کشورمان باید اصلاح شود تا صرفه لازم را برای تولید برق هسته‌ ای ایجاد کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از اقتصاد آنلاین، یکی از موضوعاتی که کارشناسان حوزه انرژی و تحلیلگران همواره از آن به عنوان یک ضرورت جدی یاد می کنند، متنوع سازی سبد تولید انرژی در کشورمان است. موضوعی که با توجه به وابستگی بیش از حد صنعت برق کشور به انرژی گاز مطرح می شود تا کشور رویکردهای متنوعی را در تولید برق به کار بگیرد. انرژی هسته ای در کنار انرژی های تجدید پذیر از جمله مهمترین ظرفیت های نوینی هستند که می توانند نیاز کشور به انرژی برق را در چشم انداز پیش رو تا حد زیادی تامین کنند. افزایش ظرفیت های تولید برق با توجه به برنامه های کشور در حوزه توسعه صنعت رمزارزها یک ضرورت جدی و عاجل است. بر اساس این اهمیت کمیسیون انرژی مجلس روز یکشنبه ۱۱مهرماه نشستی را با حضور محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی کشور برگزار کرد تا راهکارهای عملیاتی برای افزایش سهم برق هسته ای و انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی مصرفی کشورمان مورد بررسی قرار بگیرد. اصلاح الگوی مصرف و واقعی شدن نرخ برق مصرفی یکی از مهمترین پیش زمینه هایی است که در این مسیر باید مورد توجه قرار بگیرد.

در همین زمینه، نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس در تشریح جلسه روزیکشنبه کمیسیون انرژی با حضور محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و  رئیس سازمان انرژی اتمی در این کمیسیون جهت بررسی موضوعات مرتبط  با انرژی هسته ای اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از موضوعات مهمی که ضروری است ابعاد و زوایای گوناگون آن مورد بررسی قرار بگیرد، پرهیز از نگاه سیاسی به صنعت هسته ای کشور است.  از آنجا که باید بیشتر به مباحث صنعتی، حرفه ‌ای، فنی و تخصصی صنعت هسته ‌ای توجه شود و از نگاه صرف سیاسی و امنیتی به این موضوع پرهیز کرد در این جلسه به این موضوع تاکید و مقرر شد مباحث فنی و تخصصی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.      

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه رئیس سازمان انرژی هسته‌ای ضمن ارائه و تشریح اهداف مورد نظر خود در حوزه هسته ‌ای، برنامه‌ هایی نیز درخصوص توسعه صنعت هسته‌ای ارائه و «تولید سوخت نیروگاهی»، «انرژی»،«افزایش و متنوع‌ سازی کاربرد پرتوها» و «تحقیق و توسعه» را به عنوان ۴ محور اصلی کار سازمان انرژی اتمی معرفی کرد. همچنین مقرر شد؛ این محورها در اختیار کمیسیون انرژی قرار گیرد تا در جلسات بعدی به تفصیل در خصوص بحث و تبادل نظر شود.

نخعی ادامه داد: به گفته اسلامی هدفگذاری سازمان انرژی اتمی در حوزه تولید انرژی بر روی تولید ۸ هزار مگاوات برق یا احداث نیروگاه هسته‌ ای گذاشته شده است و به موازات آن برنامه مشخصی برای تولید سوخت نیروگاهی دارند.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: اسلامی همچنین خبر داد؛ تا یک سال آینده استارت راکتورIR۲۰  اراک خواهد خورد.

ظرفیت های صنعت انرژی برای تولید برق در کشور

نخعی با بیان اینکه «متعادل کردن بهای برق اتمی مانند انرژی‌های تجدیدپذیر» درخواست رئیس سازمان انرژی اتمی از کمیسیون انرژی بود، گفت: از آنجا که قیمت برق تجدیدپذیرها وضعیت بهتری نسبت به برق اتمی دارند به همین دلیل درخواست ایجاد تعادل میان نرخ برق انرژی اتمی و تجدیدپذیرها مطرح شد تا به صرفه ‌تر باشد، درواقع بهای برق باید اصلاح شود تا صرفه لازم را برای تولید برق هسته ‌ای ایجاد کند.

به گفته این نماینده تولید ۸ هزار مگاوات برق هسته ‌ای و تولید سوخت نیروگاهی نشان می‌ دهد صنعت هسته‌ ای در ایران به عنوان یک فن و تخصص در حال رشد است . در واقع ایران به سمت تولید انرژی سوق داده شده است و چشم انداز روشنی در این زمینه برای اقتصاد ایران ایجاد شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به دیگر دستور کار متبوعش اشاره کرد و افزود: از آنجا که یک بررسی اولیه‌ نسبت به اعتراضات مردمی درخصوص افزایش قیمت قبض‌های برق در کمیسیون صورت گرفته است، مقرر شد؛ در نخستین جلسه‌ای پیش‌رو از مسئولان وزارت نیرو مشخصا سازمان توانیر دعوت شود تا درباره دلایل این افزایش قیمت توضیح دهند و درصورت بروز اشتباهی، حق مردم به آن‌ها بازگردانده شود.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=32560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});