• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13
سعید محمد، دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی:

شاهد ساختارهای غلط در مناطق آزاد کشور هستیم

  • کد خبر : 33791
  • 24 مهر 1400 - 11:15
شاهد ساختارهای غلط در مناطق آزاد کشور هستیم
یاز اکو - سعید محمد با بیان اینکه در جبل علی ۲.۵ میلیارد دلار اعتبار تخصیص داده شد و بعد توسعه زیرساختها رخ داد به گونه ای که به عنوان نخستین بازار تجاری بزرگ و گسترده دنیا قرار گرفت، اظهار کرد: اما ما در اینجا مناطق آزاد را رها کردیم به امان خدا و گفتیم با زمین فروشی خودتان را اداره کنید که با این اقدام حتی از پس پرداخت حقوقشان هم برنمی آیند و نیاز است که یک تدبیر جدیدی شود.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از خبرآنلاین، سعید محمد افزود: بایستی سرمایه گذار بیاوریم که انجام بخشی از این کار با منطقه آزاد است تا زیر ساختها را با سرمایه گذار اداره کنیم اما با روشهای فعلی انجام این کار به تنهایی امکان پذیر نیست لذا به دنبال آنیم که منابعی را در بودجه لحاظ کنیم.طرحی را پیشنهاد و ارائه کردیم که نیاز است تا نمایندگان ما را در تحقق آن همراهی کنند.

وی تصریح کرد: اگر چه وضعیت بودجه ای دولت مناسب نیست اما اگر نفت به ما اختصاص بدهند ما امکان تهاتر نفت را برای توسعه زیر ساخت داریم. جنس کارهای منطقه آزاد اروند از این نوع است به طور مثال لایروبی اروند، احداث پل های بزرگ، تامین برق، آب شیرین که موضوعات زیر ساختی است و اگر سرمایه گذار بیاید و این زیرساختها نباشد هیچگاه اقدام به انجام سرمایه گذاری نمی کند.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی، یادآور شد: به جز موارد اشاره شده، معضلات دو شهر آبادان و خرمشهر اعم از فاضلاب، معابر، همه اینها نیاز به منابع مالی دارد که در منطقه آزاد این منابع وجود ندارد. برای توسعه زیرساختهای آبادان و خرمشهر به طور حتم نیاز به یک بودجه ی دولتی داریم که با توجه به وجود امکان تهاتر نفت می توانیم خیلی ها را با نفت درگیر کارهای اجرایی و عمرانی کنیم.

مینوشهر می تواند یک جزیره ی گردشگری شود

محمد؛ با تاکید بر اینکه به طور حتم در جهت مشکلات این دو شهر قدم برمی داریم، گفت: بحث دژ مینوشهر را بررسی کردیم. ستاد کل نیروهای مسلح بر روی این موضوع نظر مثبت دارند اما یکسری دغدغه هایی هست که بایستی آنها را رفع کنیم. البته هزینه کرد فراوان در ازای برداشتن دژ وود ندارد. با برداشتن دژ، مینوشهر می تواند یک جزیره ی گردشگری شود.

وی افزود: در بحث لایروبی اروند رود نیز با توجه به مشکلی که در زمینه ی مرز (قرارداد ۱۹۷۵) با عراق داریم قدری کار را متوقف کرده که از طریق وزارت امور خارجه پیگیر رفع مشکلیم.

وی اظهار کرد: موضوعات کوچکی در منطقه آزاد اروند وجود دارد که جای تاسف دارد به طور مثال در موضوع ایکس ری در شلمچه تمام امکاناتش تعبیه و آماده شده اما به دلیل آنکه محل خروج و ورود کامیون از کجا باشد حدود دو سال است که فعالیت اش متوقف شده است. پاسخگویی به این گونه برخوردهای مسئولان با موضوعات مرتبط با مردم بسیار سخت است نمی دانیم اسم این کارها را نادانی، سوءمدیریت، نفوذ، و یا مردم آزاری بگذاریم یا نه. اینگونه مسائل بایستی خیلی سریع حل شود و رفع این ایرادات را در دستور کار خود قرار می دهیم.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و اقتصادی تصریح کرد: در بحث ایجاد دهکده ی سلامت برای توریست درمانی در اروند ظرفیت خوبی وجود دارد و لذا سعی می کنیم خیلی سریع آن را احیاء کنیم.

محمد؛ یادآور شد: در بحث توریسم علمی هم به دنبال آنیم که مجوزهای لازم برای دانشگاههای موجود را اخذ کنیم. در حوزه ی دیپلماسی اقتصادی نیز بایستی فعالیت هایی را با کشورهای همسایه و نزدیک به منطقه آزاد اروند داشته باشیم که هم نیازمندیهای آنها برای انجام صادرات را بسنجیم و هم مراودات را برقرار کنیم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=33791

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});