• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
6
دیدار سیدکاظم زعفرانچی با استاد مهدی لزیری؛

مداحی، پرده‌ای از هنرهای نمایشی و موسیقی است

  • کد خبر : 34543
  • 29 مهر 1400 - 14:00
مداحی، پرده‌ای از هنرهای نمایشی و موسیقی است
یاز اکو - سیدکاظم زعفرانچی در ادامه سه‌شنبه‌های فرهنگی و دیدار با نخبگان و فرهیختگان تبریز، این هفته با استاد مهدی لزیری استاد پیشکسوت تئاتر و نمایش دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو، استاد مهدی لزیری متولد ۱۳۲۷  تبریز است. فعالیت تئاتر و نمایش را از سال ۱۳۴۵ هجری شمسی آغاز کرد و همزمان، در دبیرستان ‌های تبریز به تدریس پرداخت. او بیش از یک دهه مسئول اردوگاه‌های کشور هم بوده ‌است. منش مهربان و تجربه سال‌ ها مؤانست در فضای آموزشی، موجب شد نقش این هنرمند به عنوان چهره ‌ای جریان ‌ساز و تاثیرگذار در میان نوجوانان آن دوره مطرح باشد؛ نوجوانانی که به تأسی از بینش و دانش استاد، امروز، بسیاری از آن ها از چهره ‌های سرشناس تئاتر تبریز تبدیل شده اند.

استاد لزیری نمایش‌های بسیاری را در کسوت کارگردانی، بازیگری و طراحی صحنه در کارنامه هنری خود دارد که از آن جمله می توان به نمایش‌های «تو قهرمان نیستی»، «تسلیم‌شدگان» و «توی گوش سالمم زمزمه کن» اشاره کرد.

او در مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره تئاتر فجر در سال ۹۸، به خاطر «یک عمر فعالیت هنری» مورد تجلیل قرار گرفت و در مراسم بزرگداشتی که برای او و چند چهره دیگر در تهران تدارک دیده شده بود، شرکت کرد.

نمایش، تنها برای جذابیت نیست، بلکه پیام رسانی فراوانی هم دارد

سیدکاظم زعفرانچی در این دیدار در واکنش به فایل صوتی منتشر شده در مورد اهانت به اهالی هنر، اظهار داشت: اخیرا در نمایشی به نام “حنای خونین” که در مورد وقایع عاشورا، روی صحنه رفته بود، شرکت کردم، استفاده ای که از این نمایش در انتقال مفاهیم و تربیت دینی شد، روضه و هیئت شاید نتواند در این حد تصویرسازی کرده و مفاهیم دینی را انتقال دهد.

وی افزود: اینکه در قالب تئاتر این وقایع به نمایش گذاشته شد، علی رغم اینکه می‌دانیم نمایش است، خود را در آن فضا تصور کرده و دل‌ها را تکان می‌دهد. نمایش، تنها برای جذابیت نیست، بلکه پیام رسانی و اثرگذاری فراوانی هم دارد و اهمیت آن را افزایش داده است.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تبریز، با تاکید بر اینکه چنین سخنان و توهین‌هایی حرف تمام مذهبی‌ها و طلبه‌ها نیست، گفت: برخی سخنان نسنجیده، ضد دین و مذهب است.

وی با اشاره به اینکه برخی اگر تقدیر نمی‌کنند ولی بد هم نگویند، ابراز داشت: سریال‌های امام علی (ع)، مختار، تنهاترین سردار و… یک کلاس و منبر ۸۰ میلیونی است که عمق اثرگذاری بالایی دارند و این حاصل تلاش هنرمندان است.

تئاتر منبر است، بلکه فراتر از منبر است

استاد مهدی لزیری هم در این دیدار با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه “تئاتر منبر است، بلکه فراتر از منبر است”، گفت: اینکه به هنرمندان، بی‌شرف گفته می‌شود، روا نیست و باید از تک‌تک هنرمندان عذرخواهی شود.

وی افزود: در خاطرات مقام معظم رهبری آمده است که “نمایش حضرت ایوب را از نزدیک دیدم، یک ساعت دو ساعتی طول کشید، صد بار یا بیش از صد بار در قرآن خوانده بودم، ولی آنقدر متوجه نشدم که در نمایش فهمیدم چراکه با جان دادن به کلمات در قالب نمایش، کلام را منعقد می‌کند”.

وی تصریح کرد: شاید کِبر باعث شود که چنین حرف‌هایی زده شود، اما نباید کِبر مانع عذرخواهی شود.

مداحی، پرده‌ای از هنرهای نمایشی و موسیقی است

استاد مهدی لزیری با اشاره به خاطره‌ای در مورد یک بازیگر که از شدت علاقه به امام علی (ع) در صحنه فیلم درگذشت، ابراز داشت: بازیگری به نام “علی آزاد” داشتیم، چهره خاصی داشت و در زمان رژیم سابق هم بازیگری کرده بود ولی بعد از انقلاب، طرد شد، اما بعدها دعوت شد که در فیلم امام علی (ع) بازی کند. در فیلم صحنه‌ای داشت که نقش منفی داشت و باید داخل چادر نزد امام رفته و متحول شده از چادر امام علی خارج شود. به کارگردان گفت منو با علی روبرو نکن، کارگردان می‌گوید که بابا این فیلم است، علی واقعی نیست، وارد چادر شده و بعد از دقایقی متحول خارج می شوی و من فیلمت را می‌گیرم.

وی ادامه داد: دوربین روی چادر زوم شده است و هی منتظر خروجش بودند که خیلی دیر است، کارگردان می‌گوید که وارد چادر شدیم و دیدیم در برابر عبای منتصب به علی سکته کرد و درگذشت که نشان از شدت علاقه او و خجالت از نام علی بود.

این استاد تبریزی و پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه ما زمانی از این مسجد به آن مسجد برای برگزاری نمایش حضور می‌یافتیم که اجرای سرود با این موسیقی‌ها در راستای انقلاب و ارزش های دینی بوده است، گفت: همین مداحی، پرده‌ای از هنرهای نمایشی و موسیقی و… است ولی باید این تفاوت ها را متوجه بود تا از بدبین کردن دیگران به دین و اهل بیت خودداری کرد. آیا به افرادی که در مسجد این نمایش و سرود را اجرا کرده و تماشا کرده‌اند، می‌شود گفت که بی‌شرف و بی‌غیرت است؟ این حرف گفتنی نیست!

 

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=34543

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});