• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2

تاسیس شرکت‌های دانش بنیان روستایی توسط دانشگاه پیام‌نور آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 75418
  • 29 مرداد 1401 - 11:00
تاسیس شرکت‌های دانش بنیان روستایی توسط دانشگاه پیام‌نور آذربایجان شرقی
یاز اکو - رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان شرقی گفت: باتوجه به شعار سالجاری اقدامات ارزشمندی در راستای تاسیس مراکز نوآوری و شرکت‌های دانش بنیان انجام داده‌ایم که می‌توان به تاسیس شرکت‌های دانش بنیان روستایی اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایسنا، میکائیل جمال‌پور در تشریح فعالیت‌های دانشگاه پیام نور اظهار کرد: دانشگاه پیام نور با دارا بودن ۴۰۰ هزار دانشجو در کل کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه دولتی کشور است و در استان آذربایجان شرقی نیز تعداد مراکز آن بیشتر از تعداد فرمانداری‌ها است که ۲۸ مرکز و واحد دانشگاهی با ۲۶ هزار دانشجو و ۲۱۵ هیأت علمی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در حال ادامه تحصیل هستند.

وی ادامه داد: وزارت علوم در چندین سال گذشته طرحی تحت عنوان ساماندهی دانشگاه‌های کشور مطرح کردند تا بر اساس آن، دانشگاه پیام‌نور برخی از واحدها و مراکز خود را تعطیل کند درحالیکه تعطیلی برخی از این واحدها و مراکز به نفع مردم و جامعه علمی و از اهداف انقلاب اسلامی نبوده است.

وی افزود: یکی از ابعاد عدالت، عدالت آموزشی است؛ زمانی که با پراکندگی جغرافیایی مواجه هستیم، در مناطق محرم و حاشیه‌ای کشور خانواده‌هایی که علاقه‌مند ادامه تحصیل هستند، از امکانات مالی متناسب برخوردار نیستند و یک جوان علاقه‌مند به ادامه تحصیل باید به شهر دیگری برود؛ بنابراین دانشگاه پیام نور از چندین دهه گذشته تاکنون اراده کرده است تا در هر نقطه کشور به سراغ مردم برود.

جمال‌پور خاطرنشان کرد: در برخی از شهرستان‌ها، دانشگاه پیام‌نور تنها دانشگاه فعال آن منطقه است و به لحاظ وسعت جمعیتی اگر آن را تعطیل کنیم، انبوهی از جوانان مستعد کشور را از ادامه تحصیل باز می‌داریم اما با انجام مطالعه دقیق و غیر جانبدارانه در ارتباط با واحدها و مراکز تعطیل شده، سه واحد شربیان، هریس و گوگان برگردانده شد که امیدواریم دو واحد زنوز و ایلخچی نیز به زودی برگردانده شود.

وی گفت: دانشگاه پیام نور دارای واحدهای بین‌المللی است و در برخی از کشورها مانند عراق، سوریه و جمهوری آذربایجان واحدهای فعالی در عرصه آموزش عالی دارد اما دانشگاه پیام نور بنا دارد برخی از واحدهای خود را بین‌الملل کرده و از این طریق اقدام به جذب دانشجو کند؛ بنابراین در کنار واحد جلفا واحد بین‌المللی نیز برای جذب دانشجویان خارج از کشور تاسیس می‌کنیم.

مجوز برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت بین‌المللی 

وی در ادامه بیان کرد: مجوز برای برگزاری دوره‌های کوتاه مدت بین‌المللی گرفته‌ایم که با ساختار دانشگاه پیام نور نیز همخوانی دارد و به دلیل ظرفیت‌های فضای مجازی که در دوران شیوع ویروس کرونا ایجاد شد، شرایط برقرار شده است؛ با سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها ارتباط برقرار کرده‌ایم اما یکی از نهادهایی که می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، جهاد دانشگاهی است تا خدمات علمی و مهارتی را به علاقمندان آموزش‌ در کشورهای هم جوار ارائه دهیم.

رئیس دانشگاه پیام‌نور آذربایجان شرقی یادآور شد: پس از دوران شیوع ویروس کرونا بنا است، فعالیت‌های عادی دانشگاه از ترم پیش رو آغاز شود و آموزش به صورت ترکیبی حضوری و مجازی باشد یعنی کلاس‌های حضوری نیز مجازی هم خواهند بود تا اگر دانشجو امکان شرکت در کلاس را نداشت، به صورت مجازی بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: باتوجه به شعار سال، در کارهای آموزشی دانشگاه خیز جدیدی آغاز کرده‌ایم و اکنون به لحاظ پراکندگی جغرافیایی دانشگاه، ظرفیت‌های خوبی برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، دفاتر نوآوری و خلاق، ایجاد مراکز نوآوری و تولید محصولات نرم علوم انسانی و علوم اسلامی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: یکی از اقدامات دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی، ایجاد شرکت‌های دانش بنیان روستایی با کمک خیران منطقه است؛ روستای بنیس با در اختیار داشتن نزدیک به ۲۰ شرکت دانش بنیان که عمدتا از دانشگاه‌های استان هستند، توسط خیران احداث و اداره می‌شود که با نظارت پارک علم و فناوری استان و دانشگاه پیام‌نور علاقه‌مندیم تا این نوع کارها در استان و کشور توسعه دهیم.

جمال‌پور متذکر شد: دانشگاه پیام نور فرهنگی‌ترین دانشگاه کشور و نزدیک‌ترین به اهداف جهاد دانشگاهی است و فعالیت‌های فرهنگی آن بسیار بیشتر از ابلاغیه‌های معاون فرهنگی وزارت علوم است.

وی اضافه کرد: دانشگاه پیام نور آذربایجان شرقی از ایده‌های فرهنگی اساتید و دانشجویان استقبال کرده و در زمینه‌ی اردوهای فرهنگی، اردوهای جهادی راهیان نور و راهیان صنعت فعالیت‌ها و اقدامات ارزشمندی انجام داده است.

وی در پایان تاکید کرد: صد در صد دانشجویان دانشگاه پیام نور بومی هستند و تعارضات و شکاف‌های فرهنگی برخی از دانشگاه‌ها را ندارد و زمینه‌ی مناسبی را برای فعالیت‌های اثربخش فرهنگی ایجاد کرده است که نمود برجسته‌ای دارد، اما نیازمند همت و اراده دانشجوبان در زمینه‌ی فرهنگی است؛ البته نقاط و ضعف مراکز خود را می‌دانیم و برنامه‌های خود را به سوی رفع خلأها و آسیب‌ها پیش می‌بریم.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=75418

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});