• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

اولویت احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم

  • کد خبر : 35969
  • 10 آبان 1400 - 10:45
اولویت احیای دریاچه ارومیه در دولت سیزدهم
یاز اکو - تاکید اخیر رییس جمهوری مبنی بر ضرورت اجرای طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه از نگاه ویژه و اولویت‌دار دولت سیزدهم به تلاش های معطوف به تداوم حیات این پهنه آبی حکایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری یاز اکو به نقل از ایرنا، تاکیدات ریاست محترم جمهوری در تبلیغات قبل از انتخابات و بعد از آن بر لزوم احیا دریاچه ارومیه نشان می دهد که آیت الله رییسی به نگین آبی شمال غرب کشورمان نگاه ویژه ای دارد و اهمیت ویژه ای برای ادامه حیات آن قایل است.

این در حالی است که در اواخر دولت گذشته، ستاد احیای دریاچه ارومیه عملا غیرفعال و با مشکلات مالی و نیروی انسانی دست به گریبان بود؛ بر این اساس دبیرخانه این ستاد در آذربایجان شرقی در سال های اخیر، متولی قوی برای جذب اعتبارات موثر نداشته و در زمینه نظارت بر هزینه کرد اعتبارات نیز عملکرد خوبی از خود به یادگار نگذاشته است. 

 البته در این مدت برخی از نهادهای بین المللی مثل «آژانس همکاری های بین المللی ژاپن» (جایکا) با همکاری «دفتر پیشرفت و توسعه سازمان ملل» (یو.ان.دی.پی)، با اجرای مجموعه ای از طرح ها، برنامه‌هایی را برای حفظ ثبات و احیای دریاچه ارومیه انجام داده اند که پیش بینی می شود در دوره جدید نیز ادامه داشته باشد. 

آژانس همکاری های بین المللی ژاپن از چند سال پیش برنامه های تشویقی از جمله تغییر الگوی کشت با مشارکت جوامع محلی و نیز تشویق و ترغیب زنان محلی برای راه اندازی کسب و کارهای منطبق بر فرهنگ بومی منطقه اجرا و بر این اساس کمک های مالی و کارشناسی نیز اعطا کرده است.

تاکید رییس جمهوری بر بازنگری در  فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه 

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، دولت جدید از شعارهای انتخاباتی گرفته تا در اولین دیدار اعضای مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و استانداران جدید این ۲ استان با رییس جمهوری به طور مجدد بر اهمیت دریاچه ارومیه تاکید شد و ریییس دولت عدالت، مسوولان استانی و متولیان کشوری را به پی گیری اجرای طرح های موثر و احیا دریاچه ارومیه سفارش کردند. 

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رییسی در پاسخ به دغدغه نمایندگان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی درباره وضعیت دریاچه ارومیه و آثار و تبعات زیست محیطی ناشی از خشکسالی و کمبود آب در منطقه، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به زودی به شکل جدیدی فعال خواهد شد تا با کمک نمایندگان، مدیران استان و دغدغه‌مندان کار را دنبال کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر ابراهیم رییسی در پاسخ به دغدغه نمایندگان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی درباره وضعیت دریاچه ارومیه و آثار و تبعات زیست محیطی ناشی از خشکسالی و کمبود آب در منطقه، گفت: ستاد احیای دریاچه ارومیه به زودی به شکل جدیدی فعال خواهد شد تا با کمک نمایندگان، مدیران استان و دغدغه‌مندان کار را دنبال کند و اقدامات لازم را انجام دهد.

تلاش مضاعف برای رفع مشکل آب به عنوان اصلی ترین دغدغه مردم و حل اساسی مشکل دریاچه ارومیه که محیط زیست استان های آذربایجان شرقی و غربی و استان های همجوار را تهدید می کند، از موضوعات مهمی بود که در حضور رییس جمهوری مطرح مورد بحث قرار گرفت.  

رییس مجمع نمایندگان مجلس در آذربایجان شرقی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: در دیدار با رییس دولت منتخب در خصوص دریاچه ارومیه و تکمیل پروژه انتقال آب از رودخانه زاب، بحث‌هایی شد و تکمیل پروژه زاب و چند تصفیه خانه که آب آن ها باید به سمت دریاچه ارومیه هدایت شود، مورد تاکید قرار گرفت که البته این پروژه ها نزدیک به اتمام است.
محمدحسین فرهنگی ادامه داد: رئیس جمهوری همچنین در خصوص آبرسانی به دریاچه ارومیه و فعال شدن ستاد احیا به شکل جدید تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد: طرح انتقال زاب، مدول دوم تصفیه خانه تبریز و برخی دیگر از طرح هایی مرتبط با دریاچه ارومیه در حال اتمام هستند و به زودی با پی گیری های انجام شده مورد بهره برداری قرار می گیرند. 

در همین حال استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه اتمام طرح های نیمه تمام بالای ۸۰ درصد پیشرفت در اولویت است، تاکید کرد: احیا دریاچه ارومیه جزو موارد دارای اولویت است که در استان پی گیری و با رویکرد جدی انجام می شود و برخی از طرح های آن نیز بالای ۸۰ درصد پیشرفت دارد.  

عابدین خرم گفت: مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز یکی از پروژه‌های مهم استان است و از نظر تأمین آب برای دریاچه ارومیه یک پروژه حیاتی محسوب می‌شود.

مدیرطرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی همچنین از متولیان احیا دریاچه ارومیه خواست نسبت به تزریق اعتبار برای ادامه طرح های احیا مساعدت کنند تا برخی از طرح هایی که نیاز به مداومت دارد دچار پسگرد و مشکل نشود. 

خرم همچنین در بازدید از روند اجرای پروژه مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب تبریز با ابراز خرسندی از اتمام پروژه و آماده بودن آن برای  بهره‌برداری افزود: خوشبختانه هم پیمانکار و هم مدیران مربوط به صورت جدی پیگیر هستند و تا پایان آبان ماه فاز مایع آن افتتاح می‌شود.

وی افزود: عملیات اجرایی پروژه مدول دوم تصفیه‌خانه فاضلاب تبریز که ظرفیت جمعیت زیر پوشش آن یک میلیون نفر است، تا یک ماه آینده مرحله فاضلاب‌گیری آن آغاز خواهد شد و با بهره برداری کامل از این طرح سالانه حدود ۱۳۰ میلیون مترمکعب فاضلاب تصفیه شده مدول دوم تبریز به دریاچه ارومیه سرازیر می شود.

محمد صادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی نیز با بیان ظرفیت های بالای استان بر تلاش برای توسعه استان با کمک مدیران و نمایندگان تاکید کرد و گفت: اتمام پروژه های نیمه تمام استان به‌ ویژه در حوزه تامین آب و احیای دریاچه ارومیه و همچنین تکمیل راه های مواصلاتی را در اولویت قرار خواهیم داد.

نماینده مردم ارومیه و رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به دیدار نمایندگان مجامع استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی با رییس جمهوری، گفت: ادامه احیای دریاچه‌ ارومیه بدون بحث های نمایشی تاکید آیت الله رئیسی است.

وحید جلال زاده ادامه داد: بحث احیای دریاچه ارومیه یکی از مهمترین موضوعاتی بود که با رییس جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و رییس جمهوری نیز به ادامه احیای دریاچه ارومیه بدون توجه به بحث های نمایشی تاکید کرده و گفت که ستاد احیای دریاچه در یک شکل جدید به کارش ادامه دهد.

 

انتقال سالانه ۵۵۶ میلیون متر مکعب آب از تونل زاب به دریاچه ارومیه

در این راستا معاون آب و آبفای وزیر نیرو گفت: سالانه ۵۵۶ میلیون متر مکعب آب توسط تونل زاب از سدکانی سیب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

قاسم تقی زاده خامسی اظهار کرد: در جلسه کار گروه ملی احیای دریاچه ارومیه که به ریاست معاون اول رییس جمهوری برگزار شد دستگاه های اجرایی موظف شدند تاپایان سال جاری کارهای باقیمانده را به نتیجه برسانند.

وی ادامه داد:اجرای طرح های تونل زاب، تصفیه خانه های شهرهای ارومیه و تبریز به عهده وزارت نیرو است.

معاون وزیر نیرو نوشت: از تونل ۳۶ کیلومتری زاب که بلندترین تونل آبرسانی کشور است فقط ۲۱۰ متر دیگر باقی مانده است که با روند فعلی پیشرفت دستگاه حفار حداکثرظرف ۲ ماه آینده به پایان خواهد رسید.از تونل ۳۶ کیلومتری زاب که بلندترین تونل آبرسانی کشور است فقط ۲۱۰ متر دیگر باقی مانده است که با روند فعلی پیشرفت دستگاه حفار حداکثرظرف ۲ ماه آینده به پایان خواهد رسید.

تقی زاده خامسی افزود: دو ماه فرصت لازم است که دستگاه و ریل ها جمع آوری شوند بنابراین به احتمال زیاد تا اسفندماه کار انتقال آب به دریاچه ارومیه از سدکانی سیب آغاز خواهد شد.

وی نوشت: قرار است از این تونل سالانه ۵۵۶ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه منتقل شود.

هزینه کرد ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه 

معاون وزیر نیرو ادامه داد: تصفیه خانه شهرهای ارومیه و تبریز هم بیش از ۹۰ درصد پیشرفت کار دارند و از این تصفیه خانه ها حدود ۱۱۴ میلیون متر مکعب پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد.

تقی زاده خامسی افزود: در مجموع از این سه طرح سالانه ۶۷۰ میلیون متر مکعب آب و پساب به دریاچه ارومیه منتقل خواهد شد 

وی نوشت: برای احیای دریاچه ارومیه تاکنون ۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است که ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آن برای سد و تونل هزینه شده است و یک هزار و پانصد میلیارد تومان دیگر برای کامل شدن طرح ها نیاز است.

آبیاری گونه های کاشته شده اراضی حاشیه دریاچه ارومیه برای تثبیت خاک و جلوگیری از طوفان نمک

 

اعتبارات احیای دریاچه ارومیه باید مداومت داشته باشد

مدیرطرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی نیز در خصوص اقدامات انجام شده در دریاچه ارومیه گفت: از سال ۱۳۹۳ تاکنون سه هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی حاشیه این دریاچه با هدف تثبیت کانون های گرد و غبار نمکی و غیرنمکی دریاچه، نهال کاری و بوته کاری شد.

مهدی مردمی در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد: از این مقدار در مدت یاد شده ۸۰۰ هکتار با درخت «گَز» نهال کاری و سه هزار هکتار توسط گونه های قره داغ، هالکنمون و آتریپلکس بوته کاری شده است. 

وی افزود: برای تثبیت ریزگردها ۱۰ کیلومتر نیز بادشکن زنده با کاشت گونه های آتریپلکس و هالکنمون، ایجاد و ۴۱ کیلومتر دیگر نیز بادشکن غیرزنده توسط سرشاخه ها اجرا شده است. 

مدیرطرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی همچنین از متولیان احیا دریاچه ارومیه خواست نسبت به تزریق اعتبار برای ادامه طرح های احیا مساعدت کنند تا برخی از طرح هایی که نیاز به مداومت دارد دچار پسگرد و مشکل نشود. 

مدیرطرح مقابله با فرسایش بادی و گرد و غبار حاشیه دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی همچنین از متولیان احیا دریاچه ارومیه خواست نسبت به تزریق اعتبار برای ادامه طرح های احیا مساعدت کنند تا برخی از طرح هایی که نیاز به مداومت دارد دچار پسگرد و مشکل نشود. 

خطر کاهش آب امکان کاهش تولید محصولات کشاورزی را در حوضه دریاچه ارومیه به دنبال داشت

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اقدامات گسترده سازمان جهاد کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه در سال های گذشته افزود: جلوگیری از هدر رفت آب در مسیر انتقال، استفاده از روش های نوین آبیاری و کشت محصولات کم آب بر، عمده اقدامات سازمان جهاد کشاورزی استان در راستای بهینه سازی مصرف آب کشاورزی و احیای دریاچه ارومیه است.

اکبر فتحی افزود: همجواری استان آذربایجان شرقی با دریاچه ارومیه موجب استحصال محصولات متنوع و زیادی در این حوضه می شد، اما خطر کاهش آب امکان کاهش تولید محصولات کشاورزی را به دنبال داشت و همه دستگاه های دولتی عضو ستاد با در اولویت قرار دادن این هدف در دستور کار خود، تلاش لازم را انجام داده اند.

فتحی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی کل برنامه های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی را در اولویت برنامه های خود قرار داده است، تشریح کرد: برای اینکه میزان تولید محصولات کشاورزی در استان به دلیل کاهش آب دریاچه، کاهش نیابد، پروژه های مربوط به بهینه سازی مصرف آب کشاورزی در اولویت قرار گرفت.

رییس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی به اقدامات زیرساختی و جایگزینی تولید محصولات با مصرف کمتر آب در استان نیز اشاره کرد و گفت: پروژه های بزرگ و مطلوبی در این رابطه از محل اعتبارات دریاچه ارومیه اجرا، تکمیل و به بهره برداری رسیده است. 

وی افزود: علاوه بر اقدامات زیرساختی مثل ایجاد و اصلاح سیستم ها و کانال های آبیاری و بهسازی قنوات، اقدامات نرم افزاری در راستای اصلاح الگوی کشت برای استفاده مطلوب از آب در استان در این مدت انجام شده است که به عنوان مثال می توان به جایگزینی محصولات مثل کلزا، پسته و کینوا که جدیداً وارد ادبیات کشاورزی استان شده، به جای محصولاتی با مصرف آب بیشتر مثل پیاز و یونجه، اشاره کرد.

فتحی با اشاره به کشت نشایی برخی محصولات مثل پیاز در این حوضه آبریز گفت: در این کشت حداقل ۴ مرحله از آبیاری محصول حذف می شود که برای کشت محصولات ضروری و پرمصرف مناسب و با استقبال کشاورزان همراه شده است.

وی در ارتباط با توسعه گلخانه ها با رویکرد اصلاح الگوی کشت و کاهش مصرف آب در آذربایجان شرقی نیز توضیح داد: تا سال ۱۳۹۲ حدود ۵۶ هکتار گلخانه در استان وجود داشت که در حال حاضر این مقدار به ۳۲۰ هکتار افزایش یافته و حدود ۲۸۰ هکتار نیز در دست ساخت بوده و پیش بینی می شود تا انتهای امسال به مرحله بهره برداری برسد.

یکهزار و ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت پسته در آذربایجان شرقی است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به دیگر اقدام جهادکشاورزی در اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی مصرف آب، گفت: شرایط اقلیمی که در منطقه ایجاد شده است موجب محدودیت آبی شده بر این اساس باید خشکسالی را قبول کنیم و با این شرایط کنار بیاییم.
علی رخ افروز اظهار کرد: بر این اساس الگوی کشت را در استان و این منطقه با توجه به وضعیت دریاچه ارومیه اعمال می‌کنیم به خصوص باید با استفاده از آبیاری تحت فشار در کاشت و تولید پسته استفاده شود.
وی یاد آور شد: یکهزار و ۴۰۰ هکتار پسته در آذربایجان شرقی وجود دارد که متوسط عملکرد آن ۷۰۰ کیلو در هکتار است البته در زمین های شاخص تا ۱۴۰۰ و ۱۵۰۰ کیلو هم امکان برداشت وجود دارد.

مدول دوم تصفیه خانه آب تبریز آبان ماه امسال وارد مدار می شود

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه مدول دوم تصفیه خانه آب تبریز آبان ماه امسال وارد مدار می شود، گفت: دریاچه ارومیه چالش ملی است که اقدامات خوبی انجام شده است بر این اساس بخشی از آب دریاچه ارومیه توسط این تصفیه خانه تامین می شود.  

بهبودی افزود: همچنین تنها ۵۰۰ تا ۶۰۰ متر از مسیر ۳۵ کیلومتری انتقال آب از تونل زاب به دریاچه ارومیه باقی مانده است که به زودی به پایان می رسد.  

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=35969

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});