• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
4

اردوغان و بایدن بر سر ایجاد مکانیسم مشترک برای بهبود روابط توافق کردند

  • کد خبر : 35975
  • 10 آبان 1400 - 11:00
اردوغان و بایدن بر سر ایجاد مکانیسم مشترک برای بهبود روابط توافق کردند
یاز اکو_در حالی که آنکارا دیدار دو رهبر را مثبت توصیف کرد، واشنگتن همکاری های دفاعی و اهمیت ترکیه به عنوان متحد ناتو را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش واحد ترجمه پایگاه خبری یاز اکو به نقل از دیلی صباح رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده روز یکشنبه در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در رم دیدار کردند و تمایلات مشترک خود را برای تقویت روابط دوجانبه که اخیراً تیره شده است، ابراز کردند و بر ایجاد سازوکاری مشترک در این راستا توافق کردند.

اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه ای پس از این دیدار ۷۰ دقیقه ای اعلام کرد که این تبادلات در فضایی مثبت انجام شد و روابط دوجانبه و مسائل منطقه ای مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این دیدار، رهبران دو کشور اراده مشترک خود را برای تقویت و توسعه بیشتر روابط ترکیه و آمریکا اعلام کردند و بر ایجاد سازوکاری مشترک در این راستا توافق کردند.

آنها علاوه بر گام های مذاکره ای که باید توسط هر دو طرف برداشته شود، در راستای دیدگاه مشترک در مورد افزایش حجم تجارت دوجانبه تاکید کردند.
همچنین بر اهمیت اتحاد ناتو و مشارکت استراتژیک تأکید کردند.

هر دو رئیس جمهور از اقدامات انجام شده توسط طرف مقابل در زمینه تغییرات اقلیمی ابراز خرسندی کردند.

کاخ سفید اعلام کرد :بایدن در دیدار با اردوغان بر تمایل خود برای حفظ روابط سازنده با ترکیه تاکید کرده است.

 

کاخ سفید پس از این نشست در بیانیه‌ای اعلام کرد: بایدن برهمکاری های دفاعی دو کشور و اهمیت ترکیه به‌عنوان متحد ناتو تاکید کرد، اما به نگرانی‌های آمریکا درباره در اختیار داشتن سامانه موشکی اس-۴۰۰ روسیه توسط ترکیه نیز اشاره کرده است.
وی همچنین بر اهمیت نهادهای دموکراتیک قوی، احترام به حقوق بشر و حاکمیت قانون برای صلح و رفاه تاکید کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمده است که بایدن و اردوغان همچنین در مورد روند سیاسی در سوریه، کمک های بشردوستانه به افغان ها، انتخابات لیبی، وضعیت در شرق مدیترانه و تلاش های دیپلماتیک در قفقاز جنوبی گفتگو کردند.

بایدن در پاسخ به سوالی در مورد خرید احتمالی جت های اف-۱۶ ترکیه از ایالات متحده ، گفت: “ما در حال برنامه ریزی برای یک گفتگوی خوب هستیم.
انتظار می‌رود که رهبران دو کشور در مورد روابط دوجانبه و موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه، لیبی و افغانستان و سایر موضوعات مربوط به درخواست ترکیه برای شفاف‌سازی در مورد جنگنده‌های F-35 بحث کنند. 

گفتنی است پس از لغو قرارداد خرید جنگنده های پیشرفته تر F-35 به دلیل خرید یک سامانه موشکی روسی توسط آنکارا، ایالات متحده در حال بررسی راه های ترکیه برای خرید جنگنده های F-16 است .
اردوغان در ۱۷ اکتبر گفت : آنکارا می خواهد با استفاده از ۱٫۴ میلیارد دلار (۱۳٫۴۵ میلیارد لیره) که برای برنامه جت جنگنده F-35 اختصاص داده است، F-16های ارزانتر خریداری کند.
 اردوغان گفته است که واشنگتن در ازای دریافت این مبلغ، بسته ای از جت های F-16 و کیت های نوسازی را به آنکارا پیشنهاد کرده است.
اما یکی از مقامات آمریکایی گفت که هرگونه سفارش احتمالی F-16 را می توان به دلیل همان موضوعی که باعث لغو F-35 ها شد یعنی تصمیم ترکیه برای خرید یک سیستم موشکی S-400 از روسیه بررسی دوباره کرد.
ترکیه اعلام کرده است که آنکارا با وجود مخالفت آمریکا همچنان قصد خرید دومین سری اس-۴۰۰ از روسیه را دارد.
مقامات دفاعی آمریکا روز چهارشنبه در آنکارا با همتایان ترک خود برای حل و فصل مسائل باقیمانده از برنامه F-35 دیدار کردند و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز پنجشنبه با همتای ترک خود، خلوصی آکار گفتگو کرد.

لینک کوتاه : https://yazeco.ir/?p=35975

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ابر برچسب
});